Nederlandse Spoorwegen
Utrecht, 23 februari 2005
Jaarcijfers 2004:
Waardering en vervoersomvang stijgen.
· Klanttevredenheid: aantal tevreden klanten ruim 18% gestegen.
· Kwaliteit: treinen beter op tijd; 17% minder vertraging.
· Reizigerskilometers: 1,8% groei.
· Bedrijfsresultaat stijgt tot 144 miljoen.
· Nettowinst daalt tot 32 miljoen.
2004 was voor NS een succesvol jaar. De kwaliteit van de dienstverlening en de klanttevredenheid stegen
verder en het bedrijfsresultaat verbeterde fors. Het aantal treinen dat binnen drie minuten op tijd rijdt, steeg
in 2004 van 83,1 naar 86%. Na jaren van afname groeide het aantal binnenlandse reizigerskilometers vorig
jaar weer en wel met 1,8%. Het operationeel bedrijfsresultaat steeg van 44 miljoen in 2003 naar 144
miljoen in 2004. Het netto-resultaat daalde tot 32 miljoen door een eenmalige fiscale last.
NS president-directeur Aad Veenman over de resultaten:"Ik ben tevreden, vooral omdat meer klanten aangeven
tevreden te zijn over de prestaties van NS. Met deze grote stap voorwaarts hebben we bewezen over veel veerkracht
te beschikken. Maar we zijn er nog niet. In 2005 kunnen wij deze prestatieverbetering niet op alle fronten herhalen
omdat spoorbeheerder ProRail juist in de komende jaren veel noodzakelijk onderhoud en vernieuwingen gaat
verrichten".
Dienstverlening sterk verbeterd
De dienstverlening aan treinreizigers verbeterde vorig jaar op alle fronten. Als gevolg hiervan waren in 2004 veel
meer reizigers tevreden over NS: 65% van de klanten waardeerde de prestaties van NS als geheel met het
rapportcijfer 7 of hoger (2003: 55%). Het percentage treinen dat binnen drie minuten op tijd aankomt, steeg in 2004
naar 86% (2003: 83,1%). Het aantal vertraagde treinen daalde daarmee van 16,9% naar 14%: een afname van 17%. Dit
niveau werd voor het laatst in 1999 gehaald en is de op dat jaar na beste prestatie van de afgelopen tien jaar. Volgens
de internationaal geldende vijfminutennorm was de punctualiteit in 2004 92,6%.
Resultaten omhoog
Het financieel herstel van NS ligt op koers. De totale opbrengsten van NS zijn in 2004 met 220 miljoen ofwel met
8,1% gestegen van 2.729 miljoen naar 2.949 miljoen. De bedrijfslasten komen uit op 2.805 miljoen, ruim 4%
boven het niveau van 2003 van 2.685 miljoen. Het bedrijfsresultaat uit operationele activiteiten is gestegen van
44 miljoen naar 144 miljoen. Het nettoresultaat is met 49 miljoen gedaald van 81 miljoen naar 32 miljoen.
Dit komt door een eenmalige afwaardering van een vordering op de fiscus als gevolg van een wetswijziging inzake
heffing van vennootschapsbelasting. Zonder deze wijziging zou het nettoresultaat zijn gestegen met 40 miljoen
naar 121 miljoen. Het rendement op geïnvesteerd vermogen (ROI) is met 5,5% aanzienlijk beter dan in 2003 (1,7%),
maar nog niet dusdanig om voldoende te kunnen blijven investeren in verbetering van de dienstverlening en de
continuïteit van de onderneming op lange termijn te waarborgen.
In de bijlage staat een samenvatting van de resultaten op activiteiten.
Noot aan de