Centraal Bureau voor de Statistiek
Persbericht
23 februari 2005
PB05-022
Ondernemers industrie iets positiever
Het producentenvertrouwen in de industrie is in februari 2005 uitgekomen op
-0,1. Dit is iets hoger dan in januari. De lichte stijging van het
producentenvertrouwen in februari volgt op drie maanden van daling. Het
producentenvertrouwen in februari 2005 is gelijk aan het gemiddelde van
2004. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.
Ondernemers optimistischer over toekomstige productie
Het producentenvertrouwen is een stemmingsindicator voor de industrie. Het
cijfer is samengesteld uit drie deelindicatoren: de verwachte productie in de
komende drie maanden, het oordeel over de voorraden gereed product en het
oordeel over de orderpositie.
Het producentenvertrouwen is in februari verbeterd doordat meer
ondernemers een stijging van de productie verwachten in de komende drie
maanden. Vooral de producenten van consumptiegoederen zijn positiever
geworden. Het oordeel van de industriële ondernemers over hun orderpositie
is vrijwel onveranderd. Over hun voorraad gereed product ten slotte zijn de
ondernemers echter iets minder tevreden geworden.
Ondernemers voorzien geen prijsstijgingen meer
Een op de acht ondernemers verwacht hogere verkoopprijzen. Dat is gelijk
aan het aantal ondernemers dat lagere prijzen voor hun producten voorziet. In
de afgelopen maanden was de groep ondernemers die een prijsverhoging
verwachtte nog veel groter dan de groep die een daling voorzag. De laatste
keer dat beide groepen elkaar in evenwicht hielden was in oktober 2003.
Een op de zes ondernemers in de industrie verwacht de personeelsomvang in
de komende maanden te verminderen, terwijl maar één op de zestien juist van
plan is personeel aan te trekken. Deze verwachting verschilt weinig van die in
ln.... hun personeelsomvang wilden uitbreiden dan ondernemers die hun
voorgaande maanden. De laatste keer dat er meer ondernemers waren die
personeelsomvang wilden verminderen, dateert van begin 2001.
sbc.... Technische toelichting
w Het producentenvertrouwen in de industrie, beschikbaar vanaf 1985, is
samengesteld uit drie deelindicatoren: de verwachte productie, het oordeel
w van de ondernemers over de orderpositie en het oordeel over de voorraden
gereed product. Een nadere toelichting over het producentenvertrouwen en de
w conjunctuurtest vindt u op onze website.
CBS Persbericht PB05-022 pagina 1 van 2
Producentenvertrouwen in de industrie (na verwijdering van seizoeninvloeden)
Jan Feb Mrt Apr Mei Juni Juli Aug Sep Okt Nov Dec Jaar
2002* -4,0 -1,6 -1,6 -0,8 -1,6 -1,5 -2,4 1,5 -1,1 -2,8 -0,8 -1,9 -1,6
2003* -4,3 -6,6 -6,6 -5,1 -7,0 -9,4 -7,0 -6,9 -5,1 -3,5 -3,9 -1,8 -5,6
2004* -1,6 -2,9 -1,9 -1,1 1,7 1,9 0,7 0,8 0,5 1,1 0,1 -0,4 -0,1
2005 -0,6 -0,1
* De uitkomsten zijn aangepast als gevolg van het beschikbaar komen van nieuwe seizoenfactoren
Bron: CBS
Producentenvertrouwen in de industrie
11,0
5,5
0,0
-5,5
-11,0
'85 '86 '87 '88 '89 '90 '91 '92 '93 '94 '95 '96 '97 '98 '99 '00 '01 '02 '03 '04 '05
Bron: CBS
CBS Persbericht PB05-022 pagina 2 van 2
---- --
Centraal Bureau voor de Statistiek
Persbericht
PB05-023
23 februari 2005 Consumentenvertrouwen stijgt opnieuw
9.30 uur licht
Het consumentenvertrouwen is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, in
februari 2005 uitgekomen op -22. Dit is vier punten hoger dan in januari. Het is
de tweede lichte stijging op rij. De consument gaat 2005 met meer vertrouwen
in dan hij 2004 afsloot. In de laatste vier maanden van vorig jaar was het
consumentenvertrouwen telkens lager dan een maand eerder.
De stijging in februari 2005 komt doordat consumenten minder negatief zijn
geworden over de algemene economische situatie. De koopbereidheid van de
consument is onverminderd laag. Dit blijkt uit het Consumenten
Conjunctuuronderzoek van het CBS.
Consumenten minder negatief over economisch klimaat
Het oordeel over het economisch klimaat is, voor seizoen gecorrigeerd, in
februari fors verbeterd ten opzichte van een maand eerder. Het steeg met 12
punten naar -23. Zowel over het economisch klimaat in de komende als in de
afgelopen twaalf maanden zijn consumenten minder negatief geworden. Voor
het eerst sinds augustus 2004 is het oordeel over de komende twaalf
maanden positief. Dit betekent dat er per saldo meer optimisten zijn dan
pessimisten
Koopbereidheid onverminderd laag
De koopbereidheid is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, uitgekomen op
-22. Dit is vrijwel gelijk aan een maand eerder. De koopbereidheid is
gebaseerd op het oordeel over de financiële situatie van het eigen huishouden
en op de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen.
Consumenten zijn iets negatiever geworden over de eigen financiën in de
ln.... Over het doen van grote aankopen, zoals meubels, zijn consumenten ook iets
afgelopen twaalf maanden. Deze indicator bereikte daardoor in februari de
laagste seizoengecorrigeerde waarde sinds het begin van deze reeks in 1986.
sbc.... negatiever geworden. Ze zijn daarentegen iets positiever in hun oordeel over
de toekomst van hun eigen financiën.
www
CBS Persbericht PB05-023 pagina 1 van 4
Technische toelichting
Het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) wordt uitgevoerd in de eerste
tien werkdagen van de maand.
De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens
vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het
consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van
huishoudens over het algemene economisch klimaat en over de eigen
financiële situatie. Maandelijks worden hierover in het Consumenten
Conjunctuuronderzoek (CCO) vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend
huishoudens. Daarnaast bevat het CCO onder andere vragen over de
verwachtingen voor de werkloosheid en de inflatie en over het spaargedrag en
aankoopplannen van huishoudens.
De geïnterviewden kunnen vinden dat het beter gaat (de `optimisten'), dat het
slechter gaat (de `pessimisten') of dat de situatie gelijk blijft. De indicatoren
worden berekend door het percentage optimisten te verminderen met het
percentage pessimisten.
Naast het CBS, stelt ook de Europese Commissie (EC) op basis van het CCO
voor Nederland een indicator van het consumentenvertrouwen samen. De EC
hanteert daarbij echter deels andere vragen dan het CBS. In de EC-
berekening ligt de nadruk geheel op de verwachtingen voor de toekomst, waar
in de indicator van het CBS ook de huidige situatie van de consument en
diens oordeel over de afgelopen twaalf maanden worden meegenomen. De
EC publiceert haar indicator altijd later dan het CBS waardoor de meest
recente maand niet zichtbaar is in de grafiek.
CBS Persbericht PB05-023 pagina 2 van 4
Tabel 1: Consumentenvertrouwen, oordeel economisch klimaat,
koopbereidheid: saldo van positieve en negatieve antwoorden (na
correctie voor seizoeninvloeden)
2004 2005
Augustus September Oktober November December Januari Februari
Consumenten- -20 -22 -25 -26 -29 -26 -22
vertrouwen
Oordeel -24 -24 -30 -32 -37 -35 -23
economisch
klimaat
Economisch -50 -47 -51 -53 -54 -58 -47
klimaat afgelopen
jaar
Economisch 3 -1 -9 -11 -21 -12 1
klimaat komend
jaar
Koopbereidheid -17 -20 -22 -22 -24 -20 -22
Financiële -25 -28 -26 -28 -28 -28 -32
situatie afgelopen
jaar
Financiële 2 -4 -10 -9 -16 -8 -6
situatie
komend jaar
Gunstige tijd voor -29 -28 -31 -31 -27 -24 -27
grote aankopen
Bron: CBS
CBS Persbericht PB05-023 pagina 3 van 4
Tabel 2: Consumentenvertrouwen, oordeel economisch klimaat,
koopbereidheid: saldo van positieve en negatieve antwoorden
(oorspronkelijke reeks)
2004 2005
Augustus September Oktober November December Januari Februari
Consumenten- -18 -21 -27 -28 -32 -24 -21
vertrouwen
Oordeel -22 -23 -33 -35 -40 -31 -20
economisch
klimaat
Economisch -49 -45 -52 -54 -57 -52 -45
klimaat afgelopen
jaar
Economisch 6 -2 -14 -16 -22 -10 4
klimaat komend
jaar
Koopbereidheid -16 -20 -24 -24 -26 -19 -21
Financiële -24 -29 -26 -29 -28 -27 -29
situatie afgelopen
jaar
Financiële 3 -3 -12 -9 -15 -8 -6
situatie
komend jaar
Gunstige tijd voor -27 -28 -33 -33 -36 -23 -27
grote aankopen
Bron: CBS
Grafiek 1: Consumentenvertrouwen volgens de definitie van het CBS en
de Europese Commissie (na correctie voor seizoeninvloeden)
40
30
20
10
0
-10
-20
-30
-40
-50
2000 2001 2002 2003 2004 2005
Consumentenvertrouwen (definitie CBS)
Consumentenvertrouwen (definitie EC)
Bron: CBS, Europese Commissie
CBS Persbericht PB05-023 pagina 4 van 4
---- --
Centraal Bureau voor de Statistiek