KONINKLIJKE GROLSCH N.V.
Jaar 2004 voor Grolsch in teken nieuwe brouwerij
Koninklijke Grolsch
N.V. PERSBERICHT
JAAR 2004 VOOR GROLSCH IN TEKEN NIEUWE BROUWERIJ
Koninklijke Grolsch N.V. rapporteert, in lijn met de afgegeven
prognose, een netto winst van euro 22,0 miljoen over boekjaar 2004.
Deze daling met 27,6% ten opzichte van de netto winst van euro 30,4
miljoen in 2003 wordt hoofdzakelijk verklaard door de gestegen
afschrijvings- en financieringslasten in verband met de nieuwe
brouwerij. Mede op basis van de in september 2004 gepresenteerde
strategische koers verwacht Grolsch in 2005 een volumegroei te
realiseren die boven de marktontwikkeling in haar kernmarkten ligt.
Grolsch geeft geen resultaatprognose.
FINANCIELE RESULTATEN
- De netto-omzet van Koninklijke Grolsch N.V. steeg in 2004 met 4,4%
tot euro 314,8 miljoen (2003: euro 301,4 miljoen). Positieve effecten
op de netto-omzet gingen uit van de acquisitie van een drankenhandel
in Nederland (effect euro 15,6 miljoen) en volumegroei in zowel het
Verenigd Koninkrijk als in de overige internationale kernmarkten. Het
teruglopen van de Nederlandse biermarkt, de hogere promotionele
bijdragen in Nederland en lagere wisselkoersen hadden een negatief
effect op de netto-omzet.
- De bedrijfslasten exclusief afschrijvingen stegen ten opzichte van
2003 met euro 13,8 miljoen (stijging 5,6 %). De voornaamste verklaring
voor deze stijging is de acquisitie van de drankenhandel (effect euro
14,8 miljoen). Hierdoor stegen met name de kosten van grondstoffen en
materialen (betreft inkoop handelsgoederen) en de salariskosten.
Voorts steeg door een lagere premie-'holiday' de door de werkgever
afgedragen pensioenpremie met ruim euro 1 miljoen. De kosten ten
gevolge van de opstart van de nieuwe brouwerij hebben gedurende 2004
circa euro 5 miljoen bedragen en zijn ten laste van eerder gevormde
voorzieningen gebracht.
- Het bedrijfsresultaat voor afschrijvingen (EBITDA) bleef met euro
60,5 miljoen nagenoeg gelijk aan dat van 2003 (2003: euro 61,0
miljoen).
- In de loop van 2004 is een begin gemaakt met afschrijven op de
nieuwe brouwerij. Op de oude brouwerij in Groenlo hebben in 2004 geen
afschrijvingen meer plaatsgevonden. Het effect op de
afschrijvingslasten bedraagt per saldo een toename van circa euro 8
miljoen.
- Het bedrijfsresultaat daalde in 2004 met euro 8,1 miljoen tot euro
34,3 miljoen (2003: euro 42,4 miljoen).
- In 2003 was sprake van een verlaagde belastingdruk door toedoen van
de in dat jaar ontvangen faciliteit voor milieu- en
energie-investeringsaftrek ten bedrage van euro 1,9 miljoen. De
belastingdruk over 2004 is verlaagd met euro 0,8 miljoen in verband
met de verlaging vanaf 1 januari 2005 van het Nederlandse
vennootschapsbelastingtarief en de daaruitvolgende verlaging van de
belastinglatentie. De effectieve belastingdruk over 2004 bedraagt
daarmee 31,6% (2003: 31,6%).
- Per saldo is over 2004 een netto winst gerealiseerd van euro 22,0
miljoen, een daling met 27,6% ten opzichte van 2003 (2003: euro 30,4
miljoen).
- De winst per aandeel is uitgekomen op euro 1,30 (2003: euro 1,80).
- De onderneming stelt een dividend voor van euro 0,59 per aandeel,
wat neerkomt op 45% pay out (2003: euro 0,77 respectievelijk 43%). Het
aantal dividendgerechtigde aandelen per 31 december 2004 bedraagt
16.921.507 en is ongewijzigd ten opzichte van 31 december 2003.
GANG VAN ZAKEN
- Het Grolsch-merk heeft in 2004 een wereldwijd verkoopvolume
gerealiseerd van 3,20 miljoen hectoliter (een stijging van 1% ten
opzichte van 2003).
- In 2004 bedroeg het totaal met eigen merken gerealiseerde
verkoopvolume wereldwijd 3,40 miljoen hectoliter (een stijging van
eveneens 1% ten opzichte van 2003). Dit verkoopvolume is voor circa de
helft gerealiseerd op de Nederlandse markt, voor circa eenderde in het
Verenigd Koninkrijk en voor circa eenzesde op de overige
internationale markten.
- De Nederlandse biermarkt is in 2004 in volume licht gedaald ten
opzichte van 2003. Grolsch heeft daarbinnen haar marktaandeel geheel
gehandhaafd.
- Grolsch heeft in 2004 haar focusstrategie ten aanzien van haar
internationale markten verder aangescherpt en richt zich voortaan met
name op het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, de Verenigde Staten,
Canada, Australië en Nieuw-Zeeland. Het door Grolsch buiten Nederland
verkochte volume is in 2004 wederom toegenomen. In haar internationale
kernmarkten heeft Grolsch over 2004 een gemiddelde volumestijging
gerealiseerd van ruim 6%.
- Op 7 april 2004 heeft Grolsch haar nieuwe brouwerij officieel
geopend. Per eind 2004 was de brouwerij in Groenlo gesloten. De
brouwerij in Enschede-Noord zal in het tweede kwartaal van 2005 worden
gesloten.
STRATEGIE
- In 2004 heeft Grolsch de oorzaken van de langzame daling van de
bierconsumptie in Nederland en andere voor haar relevante biermarkten
geanalyseerd. Dit heeft geresulteerd in een nieuwe visie, missie,
doelstellingen en strategie. Als sleutelbegrippen zijn 'merk' en
'innovatie' gedefinieerd.
- Als algemene groeidoelstelling streeft Grolsch naar jaarlijkse groei
van het totaal in thuismarkt Nederland en op de internationale
kernmarkten gerealiseerde verkoopvolume, met een percentage dat
ruimschoots boven de marktontwikkeling ligt.
- Op het gebied van merkkracht is met name de nieuwe reclamecampagne
van groot belang. De campagne wordt hedenochtend om 11.00 uur
bekendgemaakt in een separaat persbericht.
IFRS
- Vanaf 2005 zal Grolsch rapporteren op basis van IFRS (International
Financial Reporting Standards). Als bijlage bij dit persbericht is een
toelichting opgenomen die het effect van IFRS op resultaat en vermogen
aangeeft. Het effect van IFRS betreft voornamelijk de verwerking van
de pensioenkosten.
VOORUITZICHTEN VOOR 2005
- Het jaar 2005 is omgeven door onzekerheden. Factoren die met name
een rol spelen zijn, behalve het weer, de hevige concurrentie binnen
de bier- en drankenmarkt en de aanhoudende Nederlandse
supermarktoorlog.
Volume en omzet
- Grolsch streeft voor 2005 naar groei in lijn met haar strategie. Een
eerste bijdrage aan de volume- en omzetgroei is begin 2005 geleverd
door de overname van de horecaverkoop en -distributie van Leeuw-bier
in het deel van Nederland 'boven de grote rivieren' en door de
overname van de twee Nederlandse drankenhandels Van Straten en
Hengst.
Investeringen
- Behalve de operationele investeringen in materiële vaste activa en
financiële vaste activa zullen in 2005 ten behoeve van de nieuwe
brouwerij nog investeringen worden gedaan ter grootte van circa euro
12 miljoen. Hiermee zal dan het meerjarige investeringsproject
voltooid zijn en cumulatief uitkomen op een investering van euro 277
miljoen.
- De nieuwe brouwerij
De bouw van de nieuwe brouwerij vertaalt zich in een stijging van de
rente- en afschrijvingslasten. In 2005 zal andermaal sprake zijn van
een stijging van de rentelasten (circa euro 2 miljoen) en de
afschrijvingslasten (circa euro 2 miljoen).
- Personeel en pensioenen
In verband met de overname van de twee drankenhandels zal het aantal
medewerkers in 2005 naar verwachting licht stijgen ten opzichte van de
gemiddelde bezetting in 2004. Door herziening van de pensioenregeling
worden vanaf 2005 op te bouwen pensioenaanspraken niet langer
toegekend op basis van eindloon, maar op basis van voorwaardelijk
geïndexeerd middelloon.
- Overige factoren
In 2005 zullen de overgenomen drankenhandels worden opgenomen in de
consolidatie, hetgeen een materieel effect op de omzet heeft, maar nog
geen materieel effect op de netto winst. Conform haar strategie zal
Grolsch haar budgetten voor marketing en innovatie aanzienlijk
verhogen. Per 31 december 2004 zijn de loonbrouw- en
loonafvulactiviteiten voor Miller beëindigd. Het
valuta-transactierisico is ingedekt en bedraagt op
bedrijfsresultaatniveau ruim euro 1 miljoen negatief ten opzichte van
2004. Vanaf 1 januari 2005 is het nieuwe Nederlandse
vennootschapsbelastingtarief van 31,5% van toepassing.
- Prognose
Gezien de veelheid aan factoren en onzekerheden ziet Grolsch af van
het geven van een resultaatprognose. Mede op basis van de in september
2004 gepresenteerde strategische koers verwacht Grolsch in 2005 een
volumegroei te realiseren die boven de marktontwikkeling in haar
kernmarkten ligt.
Koninklijke Grolsch N.V.
Enschede, 23 februari 2005
- - - - - - - - - - -