Universiteit Nyenrode

Consument hecht weinig belang aan advies consumentenorganisaties


- PERSBERICHT - Breukelen, 23 februari 2005 - De Consumentenbond, andere traditionele consumentenorganisaties en televisieprogrammas als Kassa en Radar zijn geen belangrijke adviesbron voor consumenten. Dit is één van de conclusies uit representatief onderzoek van de Nyenrode Business Universiteit onder 880 volwassen personen in Nederland naar de invloed van adviesbronnen op het keuzegedrag van consumenten. Het onderzoek is een vervolg op eerder onderzoek, in 2004, naar de invloed van adviezen van consumentenorganisaties op de
concurrentieverhoudingen tussen bedrijven. Daar bleken de adviezen wel invloed te hebben op het gedrag van de aanbieders.

Op basis van de uitkomsten van het onderzoek, dat is uitgevoerd in de mobiele telefonie- en de energiemarkt, kan geconcludeerd worden dat de consument een sterke voorkeur heeft voor websites van een nieuwe generatie adviesorganisaties, die een combinatie van prijs en andere informatie verschaffen. Van de ondervraagden zegt 32% deze websites de belangrijkste informatiebron te vinden, gevolgd door reclame (18%), websites van leveranciers (18%), informatieve radio- en televisieprogrammas (18%), familie en vrienden (16%) en de Consumentenbond (14%). Deze percentages gelden voor de energiemarkt. De mobiele telefoniemarkt laat vergelijkbare resultaten zien.

De opkomst van adviesorganisaties die met name via het internet de consument bereiken, is een fenomeen van de laatste tien jaar en heeft volgens de onderzoekers gezorgd voor een heuse trendbreuk in het zoekpatroon van de consument. Zelfs de leden van organisaties als de Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis geven aan hun organisatie maar weinig te raadplegen. Slechts circa 33% van de leden gaat bij de eigen organisatie te rade. Als belangrijkste reden hiervoor geeft de consument de ruime informatievoorziening door andere bronnen.

De geringe populariteit van de traditionele consumentenorganisaties is opvallend en past volgens de onderzoekers in het beeld van een mondige consument die zn weg op het internet heeft gevonden. Alhoewel de Consumentenbond en de televisieprogrammas Radar en Kassa eigen internetsites hebben ontwikkeld, blijken deze onvoldoende om consumenten te bereiken. Een laagdrempelige bereikbaarheid en informatie toegesneden op de wensen van consumenten zijn kennelijk doorslaggevend voor het raadplegen en de invloed van adviesbronnen.

Het onderzoek naar de adviezen van consumentenorganisaties is uitgevoerd door drs. D.F. Gerritsen, drs. M.M. Thomassen en M. van Urk, onder leiding van prof. dr. Haico Ebbers, mr. Désirée van Gorp en drs. P. Beukenkamp.

Over Nyenrode
De Nyenrode Business Universiteit bereidt mensen met talent en ambitie voor op ondernemerschap in een internationale omgeving. De universiteit biedt onder meer masteropleidingen aan op het gebied van bedrijfskunde, rechten en accountancy. Opgericht in 1946 door en voor het bedrijfsleven is Nyenrode kennis- en ervaringscentrum voor managers en ondernemers.


- EINDE BERICHT -

Noot voor de redactie (