Consument hecht weinig belang aan advies consumentenorganisaties
- PERSBERICHT - Breukelen, 23 februari 2005 - De Consumentenbond,
andere traditionele consumentenorganisaties en televisieprogrammas als
Kassa en Radar zijn geen belangrijke adviesbron voor consumenten. Dit
is één van de conclusies uit representatief onderzoek van de Nyenrode
Business Universiteit onder 880 volwassen personen in Nederland naar
de invloed van adviesbronnen op het keuzegedrag van consumenten. Het
onderzoek is een vervolg op eerder onderzoek, in 2004, naar de invloed
van adviezen van consumentenorganisaties op de
concurrentieverhoudingen tussen bedrijven. Daar bleken de adviezen wel
invloed te hebben op het gedrag van de aanbieders.
Op basis van de uitkomsten van het onderzoek, dat is uitgevoerd in de
mobiele telefonie- en de energiemarkt, kan geconcludeerd worden dat de
consument een sterke voorkeur heeft voor websites van een nieuwe
generatie adviesorganisaties, die een combinatie van prijs en andere
informatie verschaffen. Van de ondervraagden zegt 32% deze websites de
belangrijkste informatiebron te vinden, gevolgd door reclame (18%),
websites van leveranciers (18%), informatieve radio- en
televisieprogrammas (18%), familie en vrienden (16%) en de
Consumentenbond (14%). Deze percentages gelden voor de energiemarkt.
De mobiele telefoniemarkt laat vergelijkbare resultaten zien.
De opkomst van adviesorganisaties die met name via het internet de
consument bereiken, is een fenomeen van de laatste tien jaar en heeft
volgens de onderzoekers gezorgd voor een heuse trendbreuk in het
zoekpatroon van de consument. Zelfs de leden van organisaties als de
Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis geven aan hun organisatie
maar weinig te raadplegen. Slechts circa 33% van de leden gaat bij de
eigen organisatie te rade. Als belangrijkste reden hiervoor geeft de
consument de ruime informatievoorziening door andere bronnen.
De geringe populariteit van de traditionele consumentenorganisaties is
opvallend en past volgens de onderzoekers in het beeld van een mondige
consument die zn weg op het internet heeft gevonden. Alhoewel de
Consumentenbond en de televisieprogrammas Radar en Kassa eigen
internetsites hebben ontwikkeld, blijken deze onvoldoende om
consumenten te bereiken. Een laagdrempelige bereikbaarheid en
informatie toegesneden op de wensen van consumenten zijn kennelijk
doorslaggevend voor het raadplegen en de invloed van adviesbronnen.
Het onderzoek naar de adviezen van consumentenorganisaties is
uitgevoerd door drs. D.F. Gerritsen, drs. M.M. Thomassen en M. van
Urk, onder leiding van prof. dr. Haico Ebbers, mr. Désirée van Gorp en
drs. P. Beukenkamp.
Over Nyenrode
De Nyenrode Business Universiteit bereidt mensen met talent en ambitie
voor op ondernemerschap in een internationale omgeving. De
universiteit biedt onder meer masteropleidingen aan op het gebied van
bedrijfskunde, rechten en accountancy. Opgericht in 1946 door en voor
het bedrijfsleven is Nyenrode kennis- en ervaringscentrum voor
managers en ondernemers.
- EINDE BERICHT -
Noot voor de redactie (
Universiteit Nyenrode