Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Onderzoek wijst uit:

Breedbandgebruikers vaak niet bewust van mogelijkheden snel internet

Amersfoort, 23 februari 2005 Een aanzienlijk deel van de Nederlandse breedbandgebruikers is zich niet bewust van de diverse mogelijkheden die breedbandinternet biedt. Dit betekent enerzijds dat deze gebruikers zich niet het bestaan van mogelijkheden realiseren. En anderzijds dat ze niet beseffen dat ze deze mogelijkheden zelf (met hun verbinding) kunnen toepassen. Ook geven vier op de tien breedbandconsumenten aan behoefte te hebben aan voorlichting van de provider op het gebied van contentdiensten. Dit blijkt uit representatief onderzoek van onderzoeksbureau Blauw Research in opdracht van Planet Internet.


86% van de breedbandgebruikers is er niet tot niet goed van op de hoogte dat hij achter de PC op interactieve wijze een taal kan leren. En bijvoorbeeld 56% is niet tot niet goed bekend met de mogelijkheid via internet het journaal te kunnen bekijken. Ook is 64% er niet tot niet goed van op de hoogte dat hij via internet radio kan beluisteren (zonder reclame) en 82% niet tot niet goed dat hij via de PC direct films kan bekijken.

ZELF TOEPASSEN
Toepassingen als het online spelen van games en het downloaden van muziek blijken bekender onder de breedbandgebruikers. Echter, een groot deel realiseert zich niet dat hij hier zelf met zijn huidige breedbandverbinding gebruik van kan maken. Zo denkt 24% geen gebruik te kunnen maken van onbeperkt online games spelen en 12% niet van het samenstellen en downloaden van zijn favoriete muziekalbum. 40% denkt dat het met zijn snelle verbinding niet mogelijk is achter de PC interactief een taal te leren en 35% gelooft niet dat hij met zijn huidige breedbandtoegang favoriete TV-programma s op internet kan bekijken.

VOORLICHTING
Van alle breedbandgebruikers geeft 39% aan behoefte te hebben aan een voorlichtingsrol van de provider op het gebied van contentdiensten. Voor 58% geldt dat de respondenten meer tevreden zouden zijn over hun abonnement indien ze van hun provider uitleg/voorlichting op het gebied van contentdiensten zouden krijgen. Naar aanleiding van het onderzoek gaat Planet Internet meer en gerichter voorlichting geven aan haar abonnees op het gebied van contentdiensten.

= = =