Time : 11:03:22 AM
Date : Wednesday, February 23, 2005
Sender Name: The House of Marketing
Vinger aan de pols van de Belgische marketeer in 2005
The House of Marketing, initiatiefnemer van de Jaarlijkse Marketing
Enquête (JME), startte de jaarlijkse bevraging van marketeers in
2003. Objectief was en blijft het houden van een vinger aan de pols
van de Belgische marketing professional.
Enkele conclusies uit de resultaten voor 2005 :
1. Return on Marketing Investment wint aan belang en de comeback van
Online marketing.
Recente marketing begrippen zoals Location based marketing, viral
marketing en buzz marketing zijn nog onvoldoende ingeburgerd bij de
Belgische marketeer.
Experience -, interactive, mobile - en ethische marketing daarentegen
zijn reeds voldoende gekend en begrepen. Daarenboven is het zo dat de
marketeer over het algemeen verwacht dat deze concepten aan belang
winnen.
Reeds vorig jaar werd duidelijk dat online marketing aan een comeback
bezig was. Ook in deze editie van de JME werd dit topic als 'hot'
erkend. Ook het meten van return on marketing investment (ROMI)
wordt volgens de marketeer belangrijker.
2. Budgetten krimpen, maar rendement wordt te weinig gemeten.
Bijna de helft van de marketeers bevestigde dat in 2004 het
marketingbudget en het aantal teamleden gelijk gebleven was. Toch
slaagde men erin om in de helft van de gevallen meer projecten te
realiseren. Ook in 2005 zal deze trend zich doortrekken. Fluctuaties
in het marketing budget zijn eveneens merkbaar in het volume van het
communicatiebudget. Verbazend is het aandeel van online marketing
binnen deze budgetten. Wanneer de budgetten dalen, stijgen of gelijk
blijven... in alle drie gevallen zal het aandeel van online marketing,
volgens de Belgische marketeer, toenemen. Daarnaast meent de
Marketeer dat de respons op online activiteiten onvoldoende gemeten
wordt.
Kortom, de marketeer wordt geconfronteerd met krimpende of stabiele
budgetten waarmee meer acties ondernomen dienen te worden. Er zal
meer geïnvesteerd worden in online activiteiten, onafhankelijk van de
economische situatie, terwijl juist de respons van deze categorie van
acties nog steeds onvoldoende gemeten wordt. En dit alles terwijl
Return on Marketing Investment voor velen een hot topic is.
3. Een hoge werkdruk, maar het stoort niet.
Een logisch gevolg van het gestegen aantal te realiseren projecten is
dat de marketeer de werkdruk ervaart als 'hoog'. De Marketing Manager
heeft over het algemeen een aantal extra avonden nodig in de week om
zijn objectieven te halen maar in de meerderheid van de gevallen
ervaart hij/zij deze werkdruk niet als storend. Carrière maken blijft
een belangrijk punt voor de marketeer, maar meer vrije tijd in ruil
voor minder loon zit er voorlopig nog niet in.
4. Marketeers zijn ook privé zeer merkbewust.
Marketeers vinden merken ook in hun privéleven belangrijk. Voor de
wekelijkse inkopen heeft de Belgische marketeer een voorkeur voor het
merk Delhaize. Voor productcategorieën zoals mobiele telefoon,
shampoo, PC en zoekmachine, gaan de voorkeuren naar respectievelijk
Nokia, L'Oréal, Dell en Google.
5. Grote marketingbudgetten trekken marketeers aan.
Gevraagd naar het bedrijf waarin men graag de marketingafdeling zou
aansturen, geven de respondenten de grote namen op zoals Coca Cola,
Belgacom, Telenet. Voornamelijk omwille van de ruime
werkingsbudgetten marketing.
Voor meer info omtrent de resultaten, contacteer Michèle Mees bij The
House of Marketing.
De resultaten van het tweede luik van de JME (specifiek onderdeel
over e-marketing) worden binnenkort gepubliceerd door InSites
Consulting (www.insites.be).
The House of Marketing is de eerste Marketing Expertise Hub in
België. Sinds 1995 inspireert en ondersteunt een ervaren team van
marketing consultants klanten bij hun marketingstrategie en de
implementatie ervan. De activiteiten van The House of Marketing
omvatten:
1.Marketing Consultancy: consultants verlenen strategisch
marketingadvies
2.Marketing Project Management: consultants begeleiden klanten bij de
implementatie van marketingprojecten
3.Interim Management in Marketing: interim marketing managers vangen
op tijdelijke basis onderbezetting in de marketingorganisatie op
Alle marketing consultants hebben een uitstekend en bewezen track
record in een specifieke marketingdiscipline of sector. Samen
verzekeren ze The House of Marketing van een uitgebreide
sectorexpertise o.a. in FMCG, ICT, telecom, pharma en services.
Contact:
Michele Mees (michele.mees@thom.be)
The House of Marketing
Zoutwerf 3,
2800 Mechelen
www.thom.be
URL: http://www.thom.be
http://www.insites.be