Time : 11:03:22 AM
Date : Wednesday, February 23, 2005
Sender Name: The House of Marketing

Vinger aan de pols van de Belgische marketeer in 2005

The House of Marketing, initiatiefnemer van de Jaarlijkse Marketing Enquête (JME), startte de jaarlijkse bevraging van marketeers in
2003. Objectief was en blijft het houden van een vinger aan de pols van de Belgische marketing professional.
Enkele conclusies uit de resultaten voor 2005 :


1. Return on Marketing Investment wint aan belang en de comeback van Online marketing.
Recente marketing begrippen zoals Location based marketing, viral marketing en buzz marketing zijn nog onvoldoende ingeburgerd bij de Belgische marketeer.
Experience -, interactive, mobile - en ethische marketing daarentegen zijn reeds voldoende gekend en begrepen. Daarenboven is het zo dat de marketeer over het algemeen verwacht dat deze concepten aan belang winnen.
Reeds vorig jaar werd duidelijk dat online marketing aan een comeback bezig was. Ook in deze editie van de JME werd dit topic als 'hot' erkend. Ook het meten van return on marketing investment (ROMI) wordt volgens de marketeer belangrijker.


2. Budgetten krimpen, maar rendement wordt te weinig gemeten. Bijna de helft van de marketeers bevestigde dat in 2004 het marketingbudget en het aantal teamleden gelijk gebleven was. Toch slaagde men erin om in de helft van de gevallen meer projecten te realiseren. Ook in 2005 zal deze trend zich doortrekken. Fluctuaties in het marketing budget zijn eveneens merkbaar in het volume van het communicatiebudget. Verbazend is het aandeel van online marketing binnen deze budgetten. Wanneer de budgetten dalen, stijgen of gelijk blijven... in alle drie gevallen zal het aandeel van online marketing, volgens de Belgische marketeer, toenemen. Daarnaast meent de Marketeer dat de respons op online activiteiten onvoldoende gemeten wordt.

Kortom, de marketeer wordt geconfronteerd met krimpende of stabiele budgetten waarmee meer acties ondernomen dienen te worden. Er zal meer geïnvesteerd worden in online activiteiten, onafhankelijk van de economische situatie, terwijl juist de respons van deze categorie van acties nog steeds onvoldoende gemeten wordt. En dit alles terwijl Return on Marketing Investment voor velen een hot topic is.


3. Een hoge werkdruk, maar het stoort niet.
Een logisch gevolg van het gestegen aantal te realiseren projecten is dat de marketeer de werkdruk ervaart als 'hoog'. De Marketing Manager heeft over het algemeen een aantal extra avonden nodig in de week om zijn objectieven te halen maar in de meerderheid van de gevallen ervaart hij/zij deze werkdruk niet als storend. Carrière maken blijft een belangrijk punt voor de marketeer, maar meer vrije tijd in ruil voor minder loon zit er voorlopig nog niet in.


4. Marketeers zijn ook privé zeer merkbewust.
Marketeers vinden merken ook in hun privéleven belangrijk. Voor de wekelijkse inkopen heeft de Belgische marketeer een voorkeur voor het merk Delhaize. Voor productcategorieën zoals mobiele telefoon, shampoo, PC en zoekmachine, gaan de voorkeuren naar respectievelijk Nokia, L'Oréal, Dell en Google.


5. Grote marketingbudgetten trekken marketeers aan. Gevraagd naar het bedrijf waarin men graag de marketingafdeling zou aansturen, geven de respondenten de grote namen op zoals Coca Cola, Belgacom, Telenet. Voornamelijk omwille van de ruime werkingsbudgetten marketing.

Voor meer info omtrent de resultaten, contacteer Michèle Mees bij The House of Marketing.

De resultaten van het tweede luik van de JME (specifiek onderdeel over e-marketing) worden binnenkort gepubliceerd door InSites Consulting (www.insites.be).

The House of Marketing is de eerste Marketing Expertise Hub in België. Sinds 1995 inspireert en ondersteunt een ervaren team van marketing consultants klanten bij hun marketingstrategie en de implementatie ervan. De activiteiten van The House of Marketing omvatten:

1.Marketing Consultancy: consultants verlenen strategisch marketingadvies

2.Marketing Project Management: consultants begeleiden klanten bij de implementatie van marketingprojecten

3.Interim Management in Marketing: interim marketing managers vangen op tijdelijke basis onderbezetting in de marketingorganisatie op Alle marketing consultants hebben een uitstekend en bewezen track record in een specifieke marketingdiscipline of sector. Samen verzekeren ze The House of Marketing van een uitgebreide sectorexpertise o.a. in FMCG, ICT, telecom, pharma en services. Contact:
Michele Mees (michele.mees@thom.be)
The House of Marketing
Zoutwerf 3,

2800 Mechelen
www.thom.be

URL: http://www.thom.be
http://www.insites.be