Nieuws
23 feb 2005 - VVD steunt Staatsverdrag
Niederrhein
Deze week had in de Tweede Kamer het debat plaats over vluchthaven
Niederrhein. Voor de VVD-Tweede-Kamerfractie nam Paul de Krom het woord.
Hieronder treft u zijn inbreng.
Mijn fractie staat positief ten opzichte van het Staatsverdrag. Ik zal
dat kort toelichten.
In de eerste plaats heeft Nederland voldoende invloed om naleving af te
dwingen.
Ten tweede wordt Niederrhein, of Airport Dusseldorf Regional zoals het nu
heet, op dezelfde wijze behandeld als binnenlandse regionale luchthavens,
zoals Maastricht-Aachen Airport. Zowel de openingstijden als de
openingsdagen zijn gelijk.
Ten derde ligt de vastgelegde maximale geluidszone ruim binnen de zone
zoals die geldig was tijdens het militaire gebruik van Niederrhein.
Nacht- en circuitvluchten zijn verboden. En als daarin wijzigingen
optreden is een MER nodig met alle daaraan verbonden
inspraakmogelijkheden.
Tenslotte geeft het bedrijfsleven in de regio aan veel potentie te zien
in de luchthaven Niederrhein. Dit blijkt onder meer uit een onderzoek van
onder andere de Kamers van Koophandel Limburg-Noord en Centraal
Gelderland. Uit een enquete onder 600 bedrijven blijkt dat 40% al gebruik
heeft gemaakt van de luchthaven, 74% positieve effecten voor de regio
verwacht en 82% de luchthaven als een versterking van de regionale
economie ziet.
Mijn fractie heeft nog op twee punten vragen. Als het wettelijk kader
voor regionale vliegvelden in Nederland waaraan de Staatssecretaris werkt
veranderingen tengevolge heeft voor de huidige regimes voor onze
vliegvelden, zou dit ook moeten gelden voor Niederrhein. Ik neem dan dat
zij dan initiatieven neemt om het Verdrag te wijzigen. Graag deze
toezegging.
Tenslotte stel ik het op prijs dat de Staatssecretaris nog ingaat op de
werkgelegenheidsaspecten die door het vliegveld worden geschapen, niet
alleen op het vliegveld zelf - ik lees aantallen van 350 tot 2000 - maar
ook bij de toeleverende industrie. Hoeveel Nederlanders zijn en zullen op
het vliegveld werkzaam zijn, en zijn die effecten er ook bij de
Nederlandse toeleverende industrie? En de allerlaatste vraag is hoe het
staat met de Nederlandse bezwaarschriften die bij de Duitse autoriteiten
zijn ingediend.
VVD