Algemene Vereniging Van Beroepsjournalisten in België
Commerciële zenders groeien ten koste van Donna
Q-Music en 4FM zijn de sterkste stijgers in de
recentste luistercijfers (Golf 6) van het CIM, het Centrum voor
Informatie over de Media. Radio Donna noteert de grootste daling. De
metingen liepen van september tot december 2004.
De commerciële zender Q-Music, dat deel uitmaakt van de VMMa, ziet
haar marktaandeel stijgen van 6,9% naar 11,2%. 4FM groeide van 3,5%
naar 5,8%. Veel heeft te maken met de ontplooiing van het
frequentieplan van de commerciële radio's.
Radio Donna moet het meest terrein prijsgeven. De hitzender van de VRT
stelde van september tot december 2004 een daling vast van 6,9 procent
en heeft nu nog een marktaandeel van 18,5 procent. Bij de VRT boekten
enkel Klara en Radio 2 een kleine winst. Radio 1 en Studio Brussel
verliezen respectievelijk 1,6% en 1,1% marktaandeel. (foto: Bert Van
Den Broucke, Photo News) (23/02/2005)