Westerparklaan nadert afronding
Het college van burgemeester en wethouders heeft groen licht gegeven
om dit voorjaar te starten met de concrete uitvoering van de laatste
fase van de Westerparklaan. Het college heeft deze week het definitief
ontwerp vastgesteld. Daarmee wordt de realisatie van het meest
noordelijke gedeelte van de Westerparklaan, dat loopt vanaf het eind
van de tunnelbak tot en met de nog te realiseren aansluiting op de
Lunetstraat en Emerparklaan, voor eind 2005 een feit.
Zes jaar geleden werd het eerste deel van de Westerparklaan
opengesteld als ontsluitingsweg van het bedrijventerrein IABC en de
woonwijk Westerpark, met als voorlopig eindpunt de kruising
Westerparklaan/ Prachtvlinder/Baanzicht. In 2002 is gestart met de
bouw van de tunnelbak onder de spoorlijnen ter hoogte van de Rat
Verleghstraat. De tunnelbak is een belangrijk deel van de tweede fase
Westerparklaan. De betonnen ruwbouw van de tunnel is dit voorjaar
gereed. Daarna kan de Westerparklaan worden afgebouwd om ,naar
verwachting, eind 2005 opengesteld te worden voor het verkeer.
Ontwerp
Vanaf de Emerparklaan worden de twee rechtdoorgaande rijstroken door
de tunnelbak doorgetrokken tot voorbij het kruispunt met Baanzicht.
Vanuit de tunnelbak richting kruispunt Baanzicht is rekening gehouden
met vier opstelvakken voor de verkeerslichten. Door deze
rijstrookindeling wordt voorkomen dat er een wachtrij ontstaat tot op
de opgaande helling van de tunnelbak. Doorstroming is van belang omdat
deze noord-zuid rijrichting een belangrijke route is voor de
ambulancepost op Steenakker en voor de Brandweer.
Op het kruispunt Baanzicht/Westerparklaan/Prachtvlinder komen twee
nieuwe voetgangersoversteekplaatsen over de Westerparklaan. Vanaf dit
kruispunt wordt er één rijstrook richting het noorden aangelegd. Na de
kruispunten in de tunnelbak is één rijstrook voldoende. Direct na de
tunnelbak verbreedt de weg zich echter tot twee rijstroken.
Het ontwerp van de Westerparklaan voorziet in de aanplant van een
honderdtal bomen langs de weg. Diverse waterpartijen in de directe
omgeving van de Westerparklaan, waaronder de Betlehemloop, krijgen nu
ook definitief vorm.
Geluidsschermen
Langs het gedeelte van de Westerparklaan dat ten zuiden van de
tunnelbak ligt, worden tussen de weg en de woonwijk Westerpark
geluidsschermen geplaatst. Deze geluidsschermen variëren in hoogte
tussen één en de vier meter en bestaan uit metalen korven met stenen.
Korte en snelle verbinding
In het Verkeersplan heeft de Westerparklaan de rol van
Stadsontsluitingsweg gekregen.
De nieuwe weg zorgt straks voor een korte en snelle verbinding tussen
de Haagse Beemden/Breda-noord en Westerpark/Princenhage. Wegen die
voor doorgaand verkeer minder geschikt zijn, zoals de Meidoornstraat
en de Meester Bierensweg worden hierdoor ontlast. Om dit doel te
bereiken, moet de verkeersdoorstroming op de Westerparklaan goed zijn.
De aan te leggen weg, inclusief de aansluitende kruispunten zijn
ontworpen op het toekomstige verkeersaanbod.
Breda, 23 februari 2005
Gemeente Breda