Gemeente Breda

Westerparklaan nadert afronding



Het college van burgemeester en wethouders heeft groen licht gegeven om dit voorjaar te starten met de concrete uitvoering van de laatste fase van de Westerparklaan. Het college heeft deze week het definitief ontwerp vastgesteld. Daarmee wordt de realisatie van het meest noordelijke gedeelte van de Westerparklaan, dat loopt vanaf het eind van de tunnelbak tot en met de nog te realiseren aansluiting op de Lunetstraat en Emerparklaan, voor eind 2005 een feit.

Zes jaar geleden werd het eerste deel van de Westerparklaan opengesteld als ontsluitingsweg van het bedrijventerrein IABC en de woonwijk Westerpark, met als voorlopig eindpunt de kruising Westerparklaan/ Prachtvlinder/Baanzicht. In 2002 is gestart met de bouw van de tunnelbak onder de spoorlijnen ter hoogte van de Rat Verleghstraat. De tunnelbak is een belangrijk deel van de tweede fase Westerparklaan. De betonnen ruwbouw van de tunnel is dit voorjaar gereed. Daarna kan de Westerparklaan worden afgebouwd om ,naar verwachting, eind 2005 opengesteld te worden voor het verkeer.

Ontwerp

Vanaf de Emerparklaan worden de twee rechtdoorgaande rijstroken door de tunnelbak doorgetrokken tot voorbij het kruispunt met Baanzicht. Vanuit de tunnelbak richting kruispunt Baanzicht is rekening gehouden met vier opstelvakken voor de verkeerslichten. Door deze rijstrookindeling wordt voorkomen dat er een wachtrij ontstaat tot op de opgaande helling van de tunnelbak. Doorstroming is van belang omdat deze noord-zuid rijrichting een belangrijke route is voor de ambulancepost op Steenakker en voor de Brandweer.

Op het kruispunt Baanzicht/Westerparklaan/Prachtvlinder komen twee nieuwe voetgangersoversteekplaatsen over de Westerparklaan. Vanaf dit kruispunt wordt er één rijstrook richting het noorden aangelegd. Na de kruispunten in de tunnelbak is één rijstrook voldoende. Direct na de tunnelbak verbreedt de weg zich echter tot twee rijstroken.

Het ontwerp van de Westerparklaan voorziet in de aanplant van een honderdtal bomen langs de weg. Diverse waterpartijen in de directe omgeving van de Westerparklaan, waaronder de Betlehemloop, krijgen nu ook definitief vorm.

Geluidsschermen

Langs het gedeelte van de Westerparklaan dat ten zuiden van de tunnelbak ligt, worden tussen de weg en de woonwijk Westerpark geluidsschermen geplaatst. Deze geluidsschermen variëren in hoogte tussen één en de vier meter en bestaan uit metalen korven met stenen.

Korte en snelle verbinding

In het Verkeersplan heeft de Westerparklaan de rol van Stadsontsluitingsweg gekregen.

De nieuwe weg zorgt straks voor een korte en snelle verbinding tussen de Haagse Beemden/Breda-noord en Westerpark/Princenhage. Wegen die voor doorgaand verkeer minder geschikt zijn, zoals de Meidoornstraat en de Meester Bierensweg worden hierdoor ontlast. Om dit doel te bereiken, moet de verkeersdoorstroming op de Westerparklaan goed zijn. De aan te leggen weg, inclusief de aansluitende kruispunten zijn ontworpen op het toekomstige verkeersaanbod.

Breda, 23 februari 2005