Reclame Code Commissie
Stichting Reclame Code en Stichting Reklame Rakkers bundelen krachten
en introduceren 'De Kinderreclame Wijzer'
Amsterdam, 23 februari 2005: De Stichting Reclame Code en Stichting
Reklame Rakkers hebben besloten samen te werken en introduceren
binnenkort 'De Kinderreclame Wijzer - Handleiding voor verantwoorde
kinderreclame'. De Kinderreclame wijzer is een pro-actief hulpmiddel
voor het bedrijfsleven en de communicatiebranche en geeft aanwijzingen
over het kader waarbinnen verantwoorde kinderreclame kan worden
gecreëerd. Het kader wordt vastgesteld op basis van de huidige
bepalingen in de Nederlandse Reclame Code aangevuld met de uitkomsten
van het recentelijk gepresenteerde onderzoek van Stichting Reklame
Rakkers, in combinatie met bestaand wetenschappelijk onderzoek, naar
de commerciële kennis en vaardigheden van kinderen. De Kinderreclame
Wijzer is gericht op reclame in alle media en in al zijn vormen voor
kinderen tot 14 jaar.
De Stichting Reclame Code en Stichting Reklame Rakkers gaan daarnaast
onderzoeken of de bestaande bepalingen op het gebied van reclame
gericht op kinderen in de Reclame Code nog voldoen aan de huidige
maatschappelijke verwachtingen. Zij zullen op basis van de uitkomsten
van het onderzoek kijken of een aparte Kinderreclame Code gewenst is.
De Nederlandse levensmiddelenindustrie (FNLI) nam al eerder het
initiatief tot de ontwikkeling van een voedingsmarketingcode voor
kinderen, die recentelijk aan de Reclame Code Commissie is aangeboden.
Bij het opstellen van een aparte Kinderreclame Code zal deze
voedingsmarketingcode daarin worden geïntegreerd.
Om inzicht te krijgen in de maatschappelijke standpunten organiseert
Stichting Reklame Rakkers op 7 april een nationaal debat met alle
sleutelorganisaties in Nederland. Daarbij worden vertegenwoordigers
van de overheden uit Zweden en Engeland uitgenodigd hun beleid en
ervaringen te presenteren.
Tenslotte inventariseren beide stichtingen het aantal en de aard van
de klachten over reclame gericht op kinderen die jaarlijks aan de
Reclame Code Commissie in Nederland worden voorgelegd. Bovendien wordt
een pro-actieve studie uitgevoerd waarbij alle reclames die gedurende
een bepaalde periode op de Nederlandse televisie tot 20.00 uur worden
uitgezonden, zullen worden getoetst aan de huidige en nieuwe regels
voor reclame gericht op kinderen. Op deze manier ontstaat een
betrouwbaar inzicht in de kwaliteit van de kinderreclames in
Nederland. De rapportage is straks openbaar en beschikbaar voor alle
geïnteresseerden.
Liesbeth Hop, woordvoerder Stichting Reklame Rakkers: "Wij vinden het
een goede ontwikkeling dat de Stichting Reclame Code zich ontvankelijk
opstelt voor de kennis die binnen Reklame Rakkers beschikbaar is. Op
deze manier laat het bedrijfsleven zien dat zij hun deel van de
verantwoordelijkheid voor de kinderconsument serieus neemt. Stichting
Reklame Rakkers werkt samen met alle partijen in de Nederlandse
maatschappij die de commerciële omgeving rond kinderen creëren en
beïnvloeden. Het onderzoek dat wij uitvoeren dient dan ook als basis
voor beleidsontwikkeling door alle betrokken organisaties in
Nederland. Stichting Reklame Rakkers heeft geen vertrouwen in een
zogenaamd reclameverbod, mede omdat in de kerndoelen van het
Nederlandse basisonderwijs staat dat kinderen het recht hebben te
leren zich redzaam te gedragen als consument. Daarnaast is de
commercie intussen overal en het is moeilijk, zo niet onmogelijk
kinderen volledig daarvan af te schermen. Het is in onze ogen beter om
reclame binnen een verantwoord kader toe te laten en kinderen
tegelijkertijd te leren deze informatie goed te interpreteren. Daarbij
zullen ook de ouders en scholen in Nederland hun verantwoordelijkheid
moeten dragen."
Mr. Prisca Ancion, directeur Stichting Reclame Code: "De Stichting
Reklame Rakkers is een belangrijk kenniscentrum op het gebied van de
mediavaardigheden en het commerciële bewustzijn van kinderen. Door
middel van onderzoek leveren zij belangrijke nieuwe inzichten in de
doelgroep kinderen. Door de kennis die binnen deze stichting
beschikbaar is te benutten bij het scheppen van een kader voor reclame
gericht op kinderen wordt door alle betrokkenen verantwoord omgegaan
met de nieuwe generatie consumenten. Door pro-actief informatie in de
vorm van de Kinderreclame Wijzer, te bieden aan het bedrijfsleven en
de communicatiebranche vertalen wij voor hen de veranderende
maatschappelijke verwachtingen naar een duidelijk en verantwoord kader
voor reclame gericht op kinderen en minimaliseren zo het aantal
irritaties en klachten. De Nederlandse Reclame Code met daarin de
regels voor kinderreclame blijft het middel om de grenzen van dit
kader scherp te stellen."
ACHTERGROND INFORMATIE
STICHTING RECLAME CODE
De Stichting Reclame Code (SRC) stelt zich ten doel als
klachteninstantie snel en doeltreffend te oordelen over
reclame-uitingen. Om dit te realiseren zijn door het bestuur van de
SRC regels opgesteld waaraan reclame moet voldoen: de Nederlandse
Reclame Code (NRC). Bovendien is de Reclame Code Commissie ingesteld,
een onafhankelijk orgaan, dat als taak heeft te beoordelen of
reclame-uitingen waarover wordt geklaagd, al dan niet in strijd zijn
met de Nederlandse Reclame Code.
STICHTING REKLAME RAKKERS
Stichting Reklame Rakkers, een initiatief van maatschappelijke
organisaties, wetenschappelijke instellingen, Nederlandse media, de
overheid, communicatiebranche en het bedrijfsleven richt zich op
educatie aan kinderen op het gebied van reclame en media, met het doel
de mediavaardigheid en het commerciële bewustzijn van kinderen te
vergroten.
Reklame Rakkers richt zich zowel op de school als op de thuissituatie,
omdat media en reclame alom aanwezig zijn in het leven van kinderen en
de mediatierol van de ouders belangrijk is gebleken uit
wetenschappelijk onderzoek door Dr. Moniek Buijzen van de Universiteit
van Amsterdam.
De activiteiten van Reklame Rakkers bestaan uit een gratis lespakket
voor de basisschool, periodiek onderzoek, een kenniscentrum en
website, een interactief pakket voor ouders en een uitgebreide
voorlichtingscampagne. Reklame Rakkers heeft deze methode mede
gebaseerd op het succes van het project Mediasmart in de UK, waarmee
nauw wordt samengewerkt.
d.d. 23 februari 2005