FloraHolland


Januari Februari

---

Primeur voor FloraHolland in samenwerking met attractiepark Toverland

Unieke supermarktactie in Duitsland met Hollandse tulp in de hoofdrol

VENLO (persbericht 22 februari 2005) - Op zaterdag 26 februari aanstaande start bij vijftig Edeka- en REWE-supermarkten in Nordrhein-Westfalen in Duitsland een unieke actie rond de Hollandse tulp. Bij aankoop van een bosje tulpen van 1,99 zit in het tulpencellofaan een coupon verwerkt waarmee men bij aankoop van één toegangskaartje à 16,75 voor Attractiepark Toverland in Sevenum, het tweede kaartje gratis krijgt. "Het is de eerste keer dat een dergelijke actie met de Hollandse tulp in de hoofdrol in deze vorm is opgezet, een regelrechte primeur. Uniek in zijn soort binnen de sierteeltsector en ook uniek voor FloraHolland", aldus Leon Litjens, Manager Commerciële Zaken van FloraHolland vestiging Venlo.

De verwachting is dat in de actieperiode, die loopt van 26 februari tot en met 26 maart 2005, zo'n 80.000 tulpenbossen via de Edeka- en REWE-supermarkten in Duitsland verkocht gaan worden. De supermarktactie kwam tot stand via een unieke samenwerking tussen Attractiepark Toverland, Van Loon-Van den Berg (inkoper op vestiging Venlo), de Edeka's/REWE's en FloraHolland vestiging Venlo. De Hollandse tulpen worden geleverd door Top Tulp, het nieuwe samenwerkingsverband van vier tulpenaanvoerders. FloraHolland heeft Top Tulp in deze allereerste order begeleid en heeft ook de genoemde partijen bij elkaar gebracht. Attractiepark Toverland, in 2004 uitgeroepen tot 'Beste Park van Nederland', is Europa's Grootste Indoor Attractiepark en ligt op tien minuten rijden van Venlo.

Activiteiten tijdens actieperiode
De actie wordt in de Edeka- en REWE-supermarkten, allemaal op ongeveer één uur rijafstand van Venlo, ondersteund met grote posterborden en flyers direct bij de ingang. Bovendien is de actie aangekondigd in de eigen verkoopbladen van de supermarkten. Ook zal Toos Toverland, centrale figuur van het attractiepark, gedurende de actie diverse malen in de supermarkten aanwezig zijn om de actie extra onder de aandacht te brengen van het winkelende publiek. Op de internetsite www.toverland.de kunnen mogelijke Duitse bezoekers voor meer informatie terecht. De coupons kunnen tot en met 29 mei 2005 bij Toverland ingeleverd worden. De genoemde supermarkten maken bovendien zelf kans op het winnen van vijftig gratis entreekaartjes door deel te nemen aan de wedstrijd 'de mooiste display'.

"De Edeka- en REWE-supermarkten passen goed bij Toverland. Het zijn kwalitatief hoogstaande winkels, met een goede performance, waarbij versheid voorop staat", aldus Peter Deriks, medeverantwoordelijk voor de marketing bij Toverland. "Voor alle genoemde partijen bovendien een uitgelezen kans om zich in Duitsland te profileren en de naamsbekendheid in de regio te vergroten. We hopen hiermee natuurlijk vele nieuwe Duitse bezoekers te verwelkomen en in de winkels de bloemenverkoop te stimuleren".
De firma Van Loon-Van den Berg heeft samen met Toverland de vijftig supermarkten voor deze actie benaderd. Ook heeft zij de tulpen ingekocht en zorgt dit bedrijf voor de belevering van de supermarkten. Bovendien controleert de firma Van Loon-Van den Berg diverse keren per week de versheid van de bossen tulpen. Dat is tenslotte medebepalend voor het succes van de actie.

Top Tulp en ontwikkeling tulp
Top Tulp is een samenwerkingsverband van vier ondernemers, Maatschap Warmerdam, Maatschap Kupers-Jansen, Willy de Vries en Jan van Leeuwen, die het product tulp via FloraHolland verkopen. De samenwerking is opgezet in juni 2004 met behulp van het Bemiddelingsbureau van FloraHolland. Het doel van deze samenwerking is het bundelen van producten en diensten van de vier ondernemers, om gezamenlijk te zorgen voor een betere afzet voor directe handel en via de klokken van de vijf vestigingen van FloraHolland. Dat het product tulp nog steeds zeer veel verkocht wordt, blijkt uit talrijke cijfers. Zo zijn er het afgelopen seizoen ruim 1,7 miljard stuks tulpen verhandeld via de Nederlandse bloemenveilingen, waarvan FloraHolland met een marktaandeel van 52 procent de grootste veiling van tulpen is. Eén van de negen verkochte bloemen is een tulp, oftewel ruim 11 procent van alle verkochte bloemen zijn tulpen. Deze tulpen worden op maar liefst 11.000 hectare in Nederland geteeld door de bollenkwekers. Deze feiten maken de kans van slagen van deze supermarktactie alleen maar groter.


---