FloraHolland
Januari Februari
---
Primeur voor FloraHolland in samenwerking met attractiepark Toverland
Unieke supermarktactie in Duitsland met Hollandse tulp in de hoofdrol
VENLO (persbericht 22 februari 2005) - Op zaterdag 26 februari
aanstaande start bij vijftig Edeka- en REWE-supermarkten in
Nordrhein-Westfalen in Duitsland een unieke actie rond de Hollandse
tulp. Bij aankoop van een bosje tulpen van 1,99 zit in het
tulpencellofaan een coupon verwerkt waarmee men bij aankoop van één
toegangskaartje à 16,75 voor Attractiepark Toverland in Sevenum, het
tweede kaartje gratis krijgt. "Het is de eerste keer dat een
dergelijke actie met de Hollandse tulp in de hoofdrol in deze vorm is
opgezet, een regelrechte primeur. Uniek in zijn soort binnen de
sierteeltsector en ook uniek voor FloraHolland", aldus Leon Litjens,
Manager Commerciële Zaken van FloraHolland vestiging Venlo.
De verwachting is dat in de actieperiode, die loopt van 26 februari
tot en met 26 maart 2005, zo'n 80.000 tulpenbossen via de Edeka- en
REWE-supermarkten in Duitsland verkocht gaan worden.
De supermarktactie kwam tot stand via een unieke samenwerking tussen
Attractiepark Toverland, Van Loon-Van den Berg (inkoper op vestiging
Venlo), de Edeka's/REWE's en FloraHolland vestiging Venlo. De
Hollandse tulpen worden geleverd door Top Tulp, het nieuwe
samenwerkingsverband van vier tulpenaanvoerders. FloraHolland heeft
Top Tulp in deze allereerste order begeleid en heeft ook de genoemde
partijen bij elkaar gebracht. Attractiepark Toverland, in 2004
uitgeroepen tot 'Beste Park van Nederland', is Europa's Grootste
Indoor Attractiepark en ligt op tien minuten rijden van Venlo.
Activiteiten tijdens actieperiode
De actie wordt in de Edeka- en REWE-supermarkten, allemaal op ongeveer
één uur rijafstand van Venlo, ondersteund met grote posterborden en
flyers direct bij de ingang. Bovendien is de actie aangekondigd in de
eigen verkoopbladen van de supermarkten. Ook zal Toos Toverland,
centrale figuur van het attractiepark, gedurende de actie diverse
malen in de supermarkten aanwezig zijn om de actie extra onder de
aandacht te brengen van het winkelende publiek. Op de internetsite
www.toverland.de kunnen mogelijke Duitse bezoekers voor meer
informatie terecht. De coupons kunnen tot en met 29 mei 2005 bij
Toverland ingeleverd worden. De genoemde supermarkten maken bovendien
zelf kans op het winnen van vijftig gratis entreekaartjes door deel te
nemen aan de wedstrijd 'de mooiste display'.
"De Edeka- en REWE-supermarkten passen goed bij Toverland. Het zijn
kwalitatief hoogstaande winkels, met een goede performance, waarbij
versheid voorop staat", aldus Peter Deriks, medeverantwoordelijk voor
de marketing bij Toverland. "Voor alle genoemde partijen bovendien een
uitgelezen kans om zich in Duitsland te profileren en de
naamsbekendheid in de regio te vergroten. We hopen hiermee natuurlijk
vele nieuwe Duitse bezoekers te verwelkomen en in de winkels de
bloemenverkoop te stimuleren".
De firma Van Loon-Van den Berg heeft samen met Toverland de vijftig
supermarkten voor deze actie benaderd. Ook heeft zij de tulpen
ingekocht en zorgt dit bedrijf voor de belevering van de supermarkten.
Bovendien controleert de firma Van Loon-Van den Berg diverse keren per
week de versheid van de bossen tulpen. Dat is tenslotte medebepalend
voor het succes van de actie.
Top Tulp en ontwikkeling tulp
Top Tulp is een samenwerkingsverband van vier ondernemers, Maatschap
Warmerdam, Maatschap Kupers-Jansen, Willy de Vries en Jan van Leeuwen,
die het product tulp via FloraHolland verkopen.
De samenwerking is opgezet in juni 2004 met behulp van het
Bemiddelingsbureau van FloraHolland. Het doel van deze samenwerking is
het bundelen van producten en diensten van de vier ondernemers, om
gezamenlijk te zorgen voor een betere afzet voor directe handel en via
de klokken van de vijf vestigingen van FloraHolland. Dat het product
tulp nog steeds zeer veel verkocht wordt, blijkt uit talrijke cijfers.
Zo zijn er het afgelopen seizoen ruim 1,7 miljard stuks tulpen
verhandeld via de Nederlandse bloemenveilingen, waarvan FloraHolland
met een marktaandeel van 52 procent de grootste veiling van tulpen is.
Eén van de negen verkochte bloemen is een tulp, oftewel ruim 11
procent van alle verkochte bloemen zijn tulpen. Deze tulpen worden op
maar liefst 11.000 hectare in Nederland geteeld door de bollenkwekers.
Deze feiten maken de kans van slagen van deze supermarktactie alleen
maar groter.
---