Stadsdeel Amsterdam Centrum
Onderzoeksrapport toekomst Opstapper gereed
Het Dagelijks Bestuur heeft op voordracht van stadsdeelwethouder
Verkeer, de heer Guido Frankfurther, kennis genomen van het
onderzoeksrapport om de exploitatiemogelijkheden van de Opstapper te
verbeteren
Onderzoek
Dit onderzoek vond plaats in de periode november-december 2004 in
opdracht van het Dagelijks Bestuur en kostte 25.000 euro. In het
rapport worden diverse korte en langetermijn maatregelen genoemd om de
Opstapper financieel gezonder te maken. Eén maatregel werd onlangs
reeds gerealiseerd: op verzoek van de heer Frankfurther werd er bij de
eindhalte van de Opstapper op het Waterlooplein een bushuisje (abri)
met routeinformatie geplaatst.
Rapport
De conclusie van het rapport is dat het financiële verlies flink naar
beneden kan, voornamenlijk door kostenreductie. In het rapport zijn
drie scenario´s ontwikkeld waarbij in het eerste scenario is uitgegaan
van een optimalisatie van de huidige Opstapper. Hierbij ligt het
accent voornamelijk op de uitbreiding van het dienstenschema met het
rijden op zondag en op het verlagen van de frequentie van tien minuten
naar een Opstapper die elk kwartier vertrekt. Het verhogen van het
tarief en eventuele openbare aanbesteding van de Opstapper bepalen
verder dit scenario.
- Rapport De Opstapper (in pdf formaat: 0,4 Mb)
- Rapport De Opstapper - bijlagen (in pdf formaat: 1,3 Mb)
Promotie
Het tweede scenario betreft het scenario van de vernieuwde Opstapper.
Hier ligt het accent op een flinke inzet op promotie en het
aantrekkelijker maken van het product voor toeristen. Dit scenario
leidt op korte termijn niet tot een kleiner verlies dan het eerste
scenario. Op langere termijn is dit wellicht wel haalbaar, mits er een
ondernemer gevonden wordt die hier echt voor wil gaan gedurende een
langere periode en daarvoor ook de benodigde vrijheid krijgt.
Uitgangspunt
Het derde en laatste scenario, de sociale Opstappervariant, is het
meest sobere van de drie. Uitgangspunt hier is dat de inkomsten niet
substantieel omhoog te krijgen zijn. Daarom is dit scenario gericht op
het minimaliseren van de kosten met behoud van de sociale functie van
de Opstapper. In dit scenario beperkt de route van de Opstapper zich
tot het traject Centraal Station - Jordaan. Het is zeker de vraag of
dit uiteindelijke product nog als levensvatbaar moet worden gezien.
Aanbevelingen en conclusies
De conclusies en aanbevelingen in het rapport zijn duidelijk: de
kostendekkingsgraad van de Opstapper kan fors worden verbeterd en de
tekorten kunnen sterk naar beneden. Dit varieert van ongeveer vijf ton
in de geoptimaliseerde of vernieuwde variant tot minder dan drie ton
in de sociale Opstapper. De winst wordt vooral gehaald uit
efficiencymaatregelen en het vragen van toeslagen.
Doel van de Opstapper
Er wordt geadviseerd een duidelijke keuze te maken over de doelen van
de Opstapper en aan de hand daarvan het meest passende scenario te
kiezen. Na die keuze moet de afweging plaatsvinden of de genoemde
financiële tekorten het waard zijn om de (onvermijdelijke)
subsidiëring voort te zetten. Er wordt hierbij wel de kanttekening
geplaatst dat álle maatregelen doorgevoerd moeten worden om de
genoemde kostenbesparingen te behalen. Als laatste wordt geadviseerd
om in alle gevallen openbaar aan te besteden om daar in ieder geval
een besparing te behalen.
Reactie wethouder
Guido Frankfurther: "Het stadsdeel heeft niet de bevoegdheid om
besluiten te nemen over het openbaar vervoer in de binnenstad. Dit is
primair een bevoegdheid van het centrale bestuur van Amsterdam. Wel
wil het Dagelijks Bestuur door het laten uitvoeren van dit onderzoek
het belang laten blijken dat in de binnenstad aan de Opstapper wordt
gehecht. Het Dagelijks Bestuur zou graag zien dat de Opstapper in de
toekomst de nieuw aan te leggen parkeergarages en de diverse culturele
instellingen met elkaar zou verbinden".
Businessplan
Het onderzoeksrapport over de Opstapper kan voor de gemeenteraad
dienen als belangrijke bouwsteen voor het nog te ontwikkelen
businessplan. Hiertoe werd door de gemeenteraad op 15 december jl.
besloten naar aanleiding van een amendement van de heer Bijlsma.
Daarnaast kan het rapport ook als inspiratiebron fungeren voor het
opstellen van de maatregelen voor de korte termijn.
De wethouder zal het onderzoeksrapport aanbieden aan de gemeenteraad
en de commissie Inrichting Openbare Ruimte van de binnenstad.