Toonaangevend door passie: De nieuwe Audi RS4
(23-2-2005)
Nieuwe dimensies in rijeigenschappen in combinatie met innovatieve
ideeën en concepten. Daarnaast opwindende vormgeving en een
uitrustingsniveau dat aan de hoogst denkbare standaards voor comfort
voldoet. Kortom, de nieuwe Audi RS4 combineert de nieuwste
hoogwaardige autokwaliteiten van quattro GmbH in een authentieke
comfortabele sportwagen voor het luxesegment, uitstekend geschikt voor
dagelijks gebruik.
De nieuwe RS4 brengt met recht het allerbeste samen in het
A4-modellengamma. De auto is dan ook geheel nieuw ontwikkeld. Begin
september wordt de Audi RS4 in nederland verwacht. Prijs is nog niet
bekend.
Talloze technische eigenschappen â waarvan vele zijn overgenomen uit
de autosport â verlenen de nieuwe Audi RS4 zijn unieke klasse en
karakter. Deze eigenschappen zijn tevens terug te vinden in de nieuwe
hogesnelheidsmotor die nu voor het eerst wordt toegepast in een
serieproductie van Audi. Ook is de auto uitgerust met de innovatieve
FSI-technologie, de nieuwste generatie vierwielaandrijving met een
asymmetrische/dynamische overbrenging van het koppel. Met een maximaal
vermogen van 420 pk kan de V8 motor een toerental bereiken van 8.250
toeren per minuut. Een cilinderinhoud van 4.163 cc zorgt ervoor dat
deze uitzonderlijke motor de magische grens van 100 pk per liter
doorbreekt. Dit is ongekend in een in serie geproduceerde limousien.
Het maximale koppel van 430 Nm wordt bereikt bij een toerental van
5.500 toeren per minuut in deze uiterst compacte motor, terwijl 90
procent van het koppel continu beschikbaar is in het bereik van 2.250
tot 7.600 toeren. Dit zorgt te allen tijde voor een uitmuntend
vermogen en uitmuntende trekkracht, waardoor de bestuurder uitermate
ontspannen kan rijden zonder veel te hoeven schakelen.
Audi heeft de RS4 limousine uitgerust met de trendsettende en
baanbrekende FSI-technologie. De directe brandstofinspuiting zorgt
voor een nog effectievere verbranding van het
brandstof/zuurstofmengsel en daardoor voor een nog beter gebruik van
het vermogen.
Dit wordt ondersteund door de zeer directe overbrenging, waardoor de
RS4 in een luttele 4,8 seconden tot 100 km/h accelereert en binnen
16,6 seconden een snelheid van 200 km/h kan bereiken. De
maximumsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h.
De FSI-technologie van Audi heeft zijn indrukwekkende kwaliteiten
eerder bewezen in de Audi R8 â viervoudig winnaar van Le Mans.
Een ander belangrijk uitgangspunt voor de technische ontwikkelaars van
Audi was het optimaliseren van de verhouding tussen gewicht en
vermogen van de auto; de Audi RS4 mocht geen gram overtollig gewicht
bevatten. Om dit te bereiken, is werkelijk ieder onderdeel
gecontroleerd en nogmaals gecontroleerd om het gewicht zo laag
mogelijk te houden. De voorspatborden en de achterklep zijn daarom
vervaardigd van aluminium, evenals de meeste onderdelen van het
chassis en de ophanging. De speciaal ontworpen RS-kuipstoelen zijn
niet alleen vederlicht, maar zorgen ook voor superieure ondersteuning
van het lichaam onder alle omstandigheden.
Het resultaat is een verhouding tussen vermogen en gewicht van slechts
3,93 kilo per pk. Dat is een cijfer dat doorgaans alleen wordt
gerealiseerd in authentieke sportwagens en tot nog maar enkele jaren
geleden ondenkbaar was voor een middenklasse limousine.
Een nieuwe generatie quattro-aandrijving
De uitdaging bestaat er natuurlijk uit al dit vermogen op perfecte
wijze geschikt te maken voor de weg en optimaal rijcomfort. Al 25 jaar
slaagt Audi erin de specifieke vereisten die hiervoor nodig zijn te
realiseren met behulp van het magische begrip âquattroâ. De nieuwste
generatie permanente vierwielaandrijving van Audi, voor het eerst
toegepast in de RS4, zorgt voor een asymmetrische/dynamische
overbrenging van het koppel en een zelfvergrendelend centraal
Torsen-differentieel. Dit draagt er sterk toe bij dat de RS4 met zijn
sportvering toch een ongekend rijcomfort biedt. De quattro-technologie
van Audi zorgt er opnieuw voor dat er nog steeds tractie is als andere
aandrijvingstechnieken al lang hun limiet hebben bereikt. In de RS4
wordt de quattro-aandrijving vervolmaakt door de Audi Dynamic Ride
Control (DRC), waardoor het rollen en duiken van de carrosserie sterk
wordt verminderd.
De remmen zijn eveneens grensverleggend, met een 18-inch remsysteem
dat zorgt voor een ultiem remvermogen. De geventileerde schijfremmen
voor hebben een diameter van 365 mm, tegenover 324 mm schijfremmen
achter. De geoptimaliseerde inlaatconfiguratie van het
ventilatiesysteem garandeert een optimale koeling van de remmen onder
alle omstandigheden. Hierdoor is terugloop van de remmen zelfs bij
uitzonderlijke belasting, zoals bijvoorbeeld op het circuit, sterk
verminderd.
Met het oog op de RS4 heeft quattro GmbH de nieuwste generatie ESP
opnieuw zorgvuldig afgestemd, daarbij rekening houdend met de
specifieke eigenschappen en kenmerken van deze hoogwaardige
sportlimousine. Het systeem treedt op een later moment en voor kortere
tijd in werking dan bij een conventionele auto, wat de
rijeigenschappen aanmerkelijk verbetert. De geïntegreerde
functionaliteit voor droge remmen bij nat weer zorgt op zijn beurt
voor extra veiligheid op de weg: de remschoenen worden met regelmatige
tussenpozen licht tegen de remschijven gedrukt zodat de remmen te
allen tijde in optimale conditie zijn.
Design
De RS4 bevat racetechnologie in vermomming. Hoewel veel functies
lijken op die van de nieuwe Audi A4, is de RS4 veel meer dan een
âsnelleâ afgeleide versie van Audiâs zo succesvolle middenklasse
limousine. Al was het alleen maar omdat de auto vrijwel geheel nieuw
is ontwikkeld, toegesneden op de allerhoogste prestatie-eisen.
De single frame grille, het achterdeel met de opvallend horizontale
richting in de belijning, de zijvlakken met de schouderlijn die de
contouren van de wagen plastisch opvult â elementen die laten zien dat
de RS4 een waardig lid is van de A4-familie. Tegelijkertijd
onderscheiden de radiatorgrille met diamant-look, de extra
luchtinlaten aan de voorzijde en de speciaal voor de RS4 ontwikkelde
velgen deze auto duidelijk van een âgewoneâ Audi A4.
De nieuw ontwikkelde stootrand aan de achterzijde, met de twee extra
grote uitlaten, de discrete maar effectieve spoiler die is
geïntegreerd in de bagageklep, en de achterpanelen getuigen allemaal
van het dynamische potentieel van deze limousine â niet in de laatste
plaats door het fraaie uiterlijk. Vergeleken met de Audi A4 is de
gehele carrosserie 30 mm verlaagd.
Tegelijkertijd hebben de constructeurs van quattro GmbH de
spoorbreedte van de auto zowel voor als achter vergroot. Uiteindelijk
zijn al deze wijzigingen niet alleen van belang voor het ontwerp, maar
ook en vooral in functioneel opzicht.
Binnenin combineert de RS4 de directe functionaliteit van een
sportwagen met de luxueuze ambiance die alle Audiâs kenmerkt. De
overheersende materialen zijn leer, aluminium en koolstofvezel. Maar
de RS4 heeft ook alle extra kwaliteiten die typerend zijn voor een
echte sportieve auto.
Deze hoogstaande eigenschappen worden direct duidelijk zodra de
bestuurder in de auto plaatsneemt: de racekuipstoelen met hun hoge
zijkanten bieden fantastische ondersteuning. Bij deze speciale
kuipstoelen zijn de zijsteunen op te pompen zodat ze perfect
aansluiten op de anatomie van de bestuurder. Ook het exclusieve
sportstuur en de startknop op de middenconsole verwijzen onmiskenbaar
naar de autosport. Dat geldt eveneens voor de aluminium pedalen.
De motor van de Audi RS4 is te starten met een druk op de startknop,
die goed bereikbaar is geplaatst op de middenconsole rechts van de
bestuurder. Wanneer de bestuurder vervolgens op de â in het stuurwiel
geplaatste â sportknop drukt, kan hij de gaspedaalreactie aanpassen,
met als resultaat een nog scherpere en directere motorrespons.
Eigenschappen en uitrusting
Rijden in de Audi RS4 betekent rijden in een sportwagen zonder
compromissen. Vanaf de marktintroductie wordt de RS4 daarom geleverd
met vrijwel alle functionaliteiten waarover ook de Audi A4 beschikt.
Behalve een breed scala aan geavanceerde veiligheidscomponenten
betekent dit ook een comfortabele volautomatische airconditioning,
elektrisch bedienbare ramen en het Audi Navigatiesysteem Plus DVD.
Andere standaardvoorzieningen van de RS4 zijn onder meer het
akoestische parkeersysteem aan voor- en achterzijde, stoelverwarming,
Bose Sound System en de sportvering met variabele schokdemping (DRC).
Bovendien heeft de koper van een Audi RS4 de keuze uit een aantal
opties, zoals koplampen met adaptieve verlichtingstechnologie - die de
bestuurder in bochten letterlijk de weg wijzen.
AutoRai