Gemeente Drechterland
23-2-2005
Aanslag gemeentelijke belastingen 2005.
Eenmaal per jaar krijgt u een aanslag voor de gemeentelijke
belastingen toegezonden. Daarop staan alle belastingen die voor u
gelden. De volgende belastingen worden gecombineerd op één
aanslagbiljet: onroerende-zaakbelastingen, rioolrechten en
afvalstoffenheffing. Van 21 tot en met 28 februari worden de
aanslagbiljetten huis aan huis verspreid.
Hogere waardering onroerende zaken: lagere tarieven!
Op grond van de Wet WOZ (Wet waardering onroerende zaken) werd tot nu
toe eens in de 4 jaren van alle onroerende zaken in Nederland de
waarde bepaald naar de waardepeildatum van 1 januari van enig jaar. De
laatste keer dat dit is vastgesteld, was voor het tijdvak 2001 tot en
met 2004 met bijbehorende waardepeildatum 1 januari 1999. Het nieuwe
tijdvak is verkort en geldt voor 2 jaren: 2005 en 2006. De
waardepeildatum van de taxatie voor dit nieuwe tijdvak is 1 januari
2003.
Wij hebben besloten de belastingtarieven voor de
onroerende-zaakbelastingen drastisch te verlagen, zodat de
belastingopbrengst ongeveer gelijk blijft aan die van 2004. Buiten de
herwaardering om is wel besloten de tarieven trendmatig te verhogen
met maximaal 2,5%, als gevolg van prijsstijgingen.
De (waarde)beschikking
In tegenstelling tot wat tot nu toe gebruikelijk was, wordt de
waardebeschikking niet meer apart verzonden. De beschikking maakt
vanaf 2005 onderdeel uit van uw aanslag voor de gemeentelijke
heffingen. Als bijlage bij de beschikking treft u een taxatieverslag
aan, waarin u nadere informatie aantreft over de waardebepaling van uw
onroerende zaak.
Automatische incasso
Gemeente Drechterland biedt u de mogelijkheid de aanslag in zes
gelijke termijnen te betalen.
Indien u geen gebruik maakt van automatische incasso, dient u de
belasting in twee termijnen te betalen en wel voor 31 maart en 31 mei.
Indien u wel gebruik maakt van automatische incasso, wordt de eerste
termijn op 31 maart, en de volgende vijf termijnen telkens een maand
later, afgeschreven. Op 31 augustus wordt de laatste (zesde) termijn
afgeschreven.
Indien u nog geen gebruik maakt van automatische incasso, kunt u bij
de gemeente een machtigingskaart aanvragen. Indien u deze
machtigingskaart vóór 12 maart 2005 invult, en ondertekend
retourneert, kunt u met ingang van dit belastingjaar de
belastingaanslag in zes termijnen betalen.
Kabinet: vanaf 2005 géén lastenverlichting meer
De afgelopen jaren ontving u een korting op de aanslag gemeentelijke
belastingen, de zogenaamde Zalmsnip. De gemeente kreeg hiervoor geld
van het Rijk. Deze korting vervalt met ingang van 2005, omdat het
kabinet heeft besloten de Zalmsnip af te schaffen en gemeenten
hiervoor geen geld meer te geven. Dit rijksbeleid betekent voor ieder
huishouden een lastenverzwaring van ⬠46.
Vanwege de verkoop in 2003 van het Centraal Afvalverwijderingsbedrijf
West-Friesland, hadden wij besloten éénmalig een deel van de
verkoopopbrengst in 2004 terug te geven. Het terug te betalen bedrag
was bepaald op ⬠25 per belastingplichtige. De totale
lastenverlichting op de gemeentelijke belastingen bedroeg in 2004
zodoende ⬠71. Vanaf 2005 krijgt u geen lastenvermindering meer.
Bezwaarprocedure
Voor het eerst wordt een ingediend bezwaarschrift geacht te zijn
gericht tegen zowel de WOZ-beschikking alsmede tegen de OZB-aanslag en
omgekeerd. Dit betekent dat u met één bezwaarschrift kunt volstaan
en dat dit bezwaarschrift ook in één procesgang kan worden
afgehandeld.
Indien u bezwaar hebt tegen de waarde die is vastgesteld voor uw
onroerende zaak, of tegen de OZB-aanslag, kunt u binnen zes weken na
de dagtekening van de gecombineerde beschikking/aanslag een
bezwaarschrift indienen bij de heffingsambtenaar van de gemeente
Drechterland. U kunt daarvoor gebruik maken van een
modelbezwaarformulier, dat verkrijgbaar is op het gemeentehuis of te
downloaden via www.drechterland.nl (productencatalogus aanklikken en
dan naar bezwaar).
Een ander nieuw feit is dat er drempels zijn ingevoerd voor het in
behandeling nemen van een bezwaar. Voor verschillende waardeklassen
zijn verschillende drempelpercentages met een minimumbedrag per klasse
vastgesteld.
Als u een bezwaarschrift indient, verdient het aanbeveling de waarde
aan te geven die het onroerende goed volgens u moet hebben per
1-1-2003. Motivering is vereist.
Indien een bezwaar leidt tot aanpassing van uw beschikking zullen de
financiële gevolgen die dit heeft voor reeds aan u opgelegde
aanslagen en heffingen door de drie instanties (gemeente,
belastingdienst en waterschap) automatisch met u worden verrekend.
Wij wijzen u er op dat het indienen van een bezwaarschrift niet leidt
tot uitstel van betaling!
Wanneer komt u aanmerking voor kwijtschelding?
Indien u een inkomen heeft op bijstandsniveau kunt u bij de gemeente
een kwijtscheldingsformulier ophalen. Voor de berekening van de
betalingscapaciteit bij de behandeling van een verzoek om
kwijtschelding wordt vanuit de Uitvoeringsregeling Invorderingswet
1990 verwezen naar wettelijke bepalingen en normbedragen in de
Algemene bijstandswet.
Voor het indienen van een kwijtscheldingsverzoek hoeft u niet te
wachten tot alle aanslagen ontvangen zijn. Direct na ontvangst van de
eerste aanslag kunt u dit verzoek indienen bij de gemeente of bij de
Afdeling Heffing en Invordering van het Hoogheemraadschap Hollands
Noorderkwartier (voorheen DCO) te Alkmaar. Een verzoek om
kwijtschelding moet binnen drie maanden na dagtekening van de aanslag
zijn ingediend.
Indien u niet tijdig kunt betalen of wanneer het buitengewoon
bezwaarlijk voor u is om de aanslag te voldoen kunt u zich wenden tot
het taakveld financiën. Hier kan informatie worden gegeven over een
betalingsregeling (tel 0228-566113) en/of de
kwijtscheldingsmogelijkheden (tel 0228-566110).
Geen aanslag ontvangen?
Indien u geen aanslag gemeentelijke belastingen heeft ontvangen,
verzoeken wij u contact op te nemen met mevrouw C. Boersma (tel
0228-566110 of mevrouw T. Meijer (tel 0228-566105).
Meer informatie
Op onze internetsite www.drechterland.nl kunt vanaf 22 februari een
film bekijken over de totstandkoming van een taxatie en over bezwaar
en beroep.
Voor aanvullende informatie kunt u contact opnemen met de
medewerk(st)ers van het taakveld Financiën en Belastingen, mevrouw C.
Boersma (tel 0228-566110) of de heer Th.J. Stigt (tel 0228-566107).