Netwerk


VANAVOND IN NETWERK

Onderwerp: De nieuwe watersnood
Uitzenddatum: Di. 22 februari 2005, 20.30u
Verslaggeving: Erwin Otten en Pieter van Langevelde

Nederland is door het huidige beleid niet voldoende beschermd tegen de risico's van overstromingen. Dat is een van de opmerke- lijke conclusies uit een RIVM-rapport van vorig jaar. Netwerk sprak met betrokkenen over het onderzoek. Ze zijn verbaasd dat de politiek weinig met de uitkomsten lijkt te doen. In de studio reageert staatssecretaris
Schultz van Verkeer en Waterstaat.

Risico's in bedijkte termen
Het RIVM-rapport âRisicoâs in bedijkte termenâ verschijnt halverwege 2004. De conclusies liegen er niet om: de veiligheidsnormen voldoen niet langer en voor slechts de helft van de primaire waterkeringen staat vast, dat ze voldoen aan de wettelijke normen.

Normen
Die wettelijke normen voor de sterkte van de dijken zijn eind jaren vijftig vastgesteld. Ze zijn volgens de onderzoekers achterhaald door de klimaatverandering (o.m. door de stijging van het zeeniveau en hogere golven) en de toegenomen economische waarde van de gebieden die worden beschermd door die dijken en waterkeringen.

Auto-ongeluk
De onderzoekers van het RIVM vinden dat het waterbeleid niet genoeg rekening houdt met die toename van de belangen die in het achterland moeten worden beschermd. Hoogleraar milieukunde Vellinga stelt zelfs dat âde kans dat u en ik in ons leven geconfronteerd worden met een overstroming ongeveer net zo groot is als dat u of ik een auto-ongeluk krijgenâ.

Wat moet er gebeuren?
De risicoâs kunnen volgens de onderzoekers niet langer ondervangen worden met het verhogen en versterken van dijken en waterkeringen. Wat moet er dan wel gebeuren? Netwerk sprak er over met de heer Schaap van de Unie van Waterschappen, hoogleraar milieukunde Vellinga en de heer Bannink, onderzoeker RIVM en auteur van het rapport.