Netwerk
VANAVOND IN NETWERK
Onderwerp: De nieuwe watersnood
Uitzenddatum: Di. 22 februari 2005, 20.30u
Verslaggeving: Erwin Otten en Pieter van Langevelde
Nederland is door het huidige beleid niet voldoende beschermd tegen de
risico's van overstromingen. Dat is een van de opmerke- lijke
conclusies uit een RIVM-rapport van vorig jaar. Netwerk sprak met
betrokkenen over het onderzoek. Ze zijn verbaasd dat de politiek
weinig met de uitkomsten lijkt te doen. In de studio reageert
staatssecretaris
Schultz van Verkeer en Waterstaat.
Risico's in bedijkte termen
Het RIVM-rapport âRisicoâs in bedijkte termenâ verschijnt halverwege
2004. De conclusies liegen er niet om: de veiligheidsnormen voldoen
niet langer en voor slechts de helft van de primaire waterkeringen
staat vast, dat ze voldoen aan de wettelijke normen.
Normen
Die wettelijke normen voor de sterkte van de dijken zijn eind jaren
vijftig vastgesteld. Ze zijn volgens de onderzoekers achterhaald door
de klimaatverandering (o.m. door de stijging van het zeeniveau en
hogere golven) en de toegenomen economische waarde van de gebieden die
worden beschermd door die dijken en waterkeringen.
Auto-ongeluk
De onderzoekers van het RIVM vinden dat het waterbeleid niet genoeg
rekening houdt met die toename van de belangen die in het achterland
moeten worden beschermd. Hoogleraar milieukunde Vellinga stelt zelfs
dat âde kans dat u en ik in ons leven geconfronteerd worden met een
overstroming ongeveer net zo groot is als dat u of ik een auto-ongeluk
krijgenâ.
Wat moet er gebeuren?
De risicoâs kunnen volgens de onderzoekers niet langer ondervangen
worden met het verhogen en versterken van dijken en waterkeringen. Wat
moet er dan wel gebeuren? Netwerk sprak er over met de heer Schaap van
de Unie van Waterschappen, hoogleraar milieukunde Vellinga en de heer
Bannink, onderzoeker RIVM en auteur van het rapport.