Ingezonden persbericht

Menig accountant weinig secuur met eigen website

Onderzoek naar een zestigtal sites van accountants leert dat veel accountants de website niet serieus nemen

BAARN, 20050222 -- Hoe betrouwbaar is een website van een accountant als daar nu "de onbelaste kilometervergoeding 2002" staat vermeld? Of als je vooral wordt uitgenodigd om verbeterpunten voor de website aan te dragen? Wil je klant worden bij een accountant als het menu-onderdeel 'ondernemer/particulier' slechts een routebeschrijving bevat? Hoeveel energie steek je in het lezen van een site op postzegelformaat? Hoeveel moeite doe je als een accountant vergeet de contactgegevens op de site te vermelden? Rondgang langs een zestigtal sites van accountantskantoren leert dat zij op hun sites vaak minder secuur zijn dan je op basis van hun werkzaamheden zou mogen verwachten.


Het beeld dat ondernemers hebben van accountants is vooral positief. Immers, zij werken secuur, kennen de regels en zijn altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Als zodanig behoeden zij veel bedrijven voor onbedoelde fouten en grove nalatigheden. Met dat uitgangspunt is het soms ongeloofwaardig te constateren dat veel websites van accountants een compleet ander beeld geven.

Alsof deze beroepsgroep nog niet doordrongen is van het feit dat de oriëntatiefase voor een nieuwe accountant steeds vaker op internet begint. Eenvoudig achterhalen welke diensten een accountant biedt, wat men tot specialismen rekent en welke werkwijze men hanteert. Tegelijkertijd krijgt de bezoeker een beeld van van de mate van professionaliteit van het kantoor. Of dit beeld nu wel of niet strookt met de eigenlijke werkzaamheden. Het kan nu eenmaal niet anders dan dat een potentiële cliënt z'n wenkbrauwen zal fronsen als de site niet die accuratesse vertoont die je van een accountant mag verwachten.

Om na te gaan of de Nederlandse accountantskantoren hun website serieus nemen en er dus in slagen om prospects te overtuigen klant te worden of minimaal contact op te nemen, heeft DotWise onderzoek gedaan naar de klantvriendelijkheid van een zestigtal websites. Gekeken is onder meer naar:
- de toegankelijkheid
- de eerste indruk
- de leesbaarheid
- de duidelijkheid van het dienstenpakket
- de gehanteerde werkwijze
- de toegevoegde waarde c.q. expertise van het kantoor
- de actualiteit
- de mate waarin de site uitnodigt om in contact te treden
- de mogelijkheid om eenvoudig met het kantoor in contact te treden

De werkwijze, de bevindingen en belangrijkste uitkomsten van dit onderzoek zijn verwerkt in een rapport.



Ingezonden persbericht