Gemeente Utrecht
SCHRIFTELIJKE VRAGEN inzake Verkeerde Loket
21 Vragen van mevrouw A. van Rooij
(ingekomen 22 februari 2005)
Op donderdag 17 februari 2005 publiceerde het Utrechts Nieuwsblad een artikel onder de titel "Het Verkeerde Loket". Hierin worden de lotgevallen beschreven van een burger die een brief met een schadeclaim aan de verkeerde afdeling van de gemeente Utrecht richtte. Het resultaat is dat de brief pas 9 weken na ontvangst bij de Dienst Stadsbeheer bij de juiste afdeling in behandeling wordt genomen.
In de praktijk blijkt dat bij verschillende diensten zoals de Dienst Stadsbeheer en de Politie, waartoe burgers zich in eerste instantie wenden, de juiste procedure niet bekend is. Helaas zijn bij D66 nog andere gevallen bekend van schadeclaims die pas weken na ontvangst bij een dienst bij de juiste afdeling kwamen. Uit de reactie van de afdeling risicobeheer in een van deze gevallen blijkt bovendien dat voor deze afdeling het door de vertraging vaak moeilijk of onmogelijk is de juiste gang van zaken boven tafel te krijgen.
D66 vindt dat als een burger schade lijdt door een feit waarvoor de gemeente aansprakelijk is, deze correct en vooral snel dient te worden afgehandeld.
Dit brengt D66 tot de volgende vragen:
1. Enige jaren geleden zijn er regels opgesteld over hoe om te gaan met ontvangen post, ontvangstbevestigingen en dergelijke. Hoe is het nu gesteld met de uitvoering van deze regels?
2. Hoe kan het dat (zoals uit het artikel in het Utrechts Nieuwsblad en ervaringen van D66 blijkt) in een aantal gevallen burgers na meer dan 2 weken taal noch teken van de gemeente hebben vernomen? Wordt de naleving van de regels op dit gebied regelmatig gecontroleerd?
3. Hoe kunnen burgers te weten komen aan welke afdeling van de gemeente zij hun schadeclaims dienen te richten? Wordt dit bijvoorbeeld gepubliceerd in de gemeentegids, op de website van de gemeente of anderszins?
4. Op welke wijze wordt binnen het gemeentelijk apparaat gecommuniceerd hoe te handelen bij ontvangst van een schadeclaim?
5. Hoeveel schade claims heeft de gemeente Utrecht ontvangen in 2002, 2003 en 2004?
6. Wat zijn de meest voorkomende oorzaken van schadeclaims?
7. Binnen hoeveel weken wordt een schadeclaim gemiddeld afgehandeld?
8. Welk bedrag heeft de gemeente uitgekeerd op ontvangen schadeclaims in 2002, 2003 en 2004?
9. Worden aan de hand van gehonoreerde (dus terechte) claims ook analyses gemaakt over hoe schades te voorkomen?
10. Mochten er geen regels of afspraken bestaan binnen het gemeentelijk apparaat is het college het met D66 eens dat het wenselijk is dat deze er komen?
11. Indien er geen regels of afspraken bestaan is het college bereid op korte termijn er voor te zorgen dat deze er komen, zodanig dat zowel binnen als buiten het ambtelijk apparaat men weet waar men terecht kan met schadeclaims?
---- --