Miko


MIKO tekent intentieverklaring met anl plastics.

Miko kan een ruimere waaier aan verpakkingsoplossingen aanbieden aan bestaande en nieuwe klanten voornamelijk in de voedingsindustrie

Turnhout, 22 februari 2005. Miko, de op Euronext Brussel genoteerde koffieservice- en kunststofverpakkingsspecialist, kondigt aan dat zij een intentieverklaring heeft getekend voor de overname van 100 % van de aandelen van ANL Plastics. ANL Plastics heeft haar hoofdkwartier in Wellen (België) en een dochteronderneming in Cahors (Zuid-Frankrijk). De ANL Plastics groep stelt nagenoeg 430 mensen te werk en is een Europese specialist in de productie van gethermoformeerde verpakkingsmaterialen. ANL Plastics verkocht in 2004 ruim 1,7 miljard gethermoformeerde eenheden en realiseerde een omzet van EUR 58 miljoen.

De overnamegesprekken kaderen in de wens van Miko om in te spelen op de consolidatietendens die momenteel volop aan de gang is in de Europese kunststofverpakkingssector. De voorgenomen overname van ANL Plastics zal een sterke schaalvergroting mogelijk maken voor Miko's kunststofverpakkingsafdeling. De activiteiten van Miko en ANL Plastics leunen zeer dicht bij elkaar aan zodat de gezamenlijke marktpositie aanzienlijk zal versterken. Ook mikt Miko op de realisatie van belangrijke synergieën zowel op het vlak van de aankoop, de verkoop, de productie, de logistiek en niet in het minst op het vlak van onderzoek en ontwikkeling

"Wij zijn al een tijdje op zoek naar een "strategische acquisitie" voor onze kunststofverpakkingsactiviteit. ANL Plastics is een Belgisch bedrijf met een gezonde balansstructuur en met een activiteit die zowel voor wat betreft het productassortiment als voor wat betreft de geografische aanwezigheid perfect complementair is aan de onze.", aldus Frans Michielsen, CEO van de Miko-groep. "Dankzij de acquisitie van ANL Plastics zal de Miko-groep een omzet realiseren in onze
kunststofverpakkingsactiviteit van ca. EUR 90 miljoen per jaar, zodat wij plaatsnemen bij de grote Europese groepen in de sector van kunststofverpakkingen."

Miko is vooral gespecialiseerd in spuitgieten en "In Mould Labelling", waarbij tijdens het spuitgietproces een voorgedrukt kunststofetiket in de verpakking wordt geïntegreerd. Bij ANL Plastics daarentegen ligt de klemtoon voornamelijk op thermoform-producten. Dit gebeurt in vier segmenten:

de "Internal Food Packaging", waarbij binnenverpakkingen worden aangemaakt voor bijvoorbeeld chocolade en koekjes;
de "Retail", waarbij verpakkingen worden geproduceerd voor de groothandel; de "External Food Packaging", waarbij verpakkingsoplossingen worden aangeboden voor versproducten en bereide maaltijden; en tenslotte de "Techniforms", met schokabsorberende- en transportverpakkingen voor elektronica, telecommunicatie, farmacie en speelgoed.

De combinatie van Miko en ANL Plastics zal in staat zijn een ruimere waaier aan verpakkingsoplossingen aan te bieden aan bestaande en nieuwe klanten, en dit niet alleen in de voedingsindustrie, maar ook qua verpakkingen voor technische producten.

Er zijn ook belangrijke geografische synergieën. Miko is momenteel buiten de Benelux vooral sterk aanwezig in Duitsland, Oostenrijk en in de nieuwe EU-lidstaten via haar Poolse dochter. ANL Plastics is buiten de Benelux vooral sterk aanwezig in Frankrijk en Engeland.

"Ook meer voor de hand liggende synergieën zoals grondstoffenaankoop en nauwe samenwerking op vlak van productie en onderzoek en ontwikkeling zullen nagestreefd worden", aldus nog Frans Michielsen. "Belangrijkste drijfveer voor de transactie wordt echter gevormd door technologische en geografische synergieën."

De strategie van de Miko-groep bestaat erin om te groeien in beide kernactiviteiten, namelijk koffieservice en kunststofverpakkingen. Miko streeft naar een gezonde combinatie van interne en externe groei. De externe groei was in recente jaren voornamelijk geconcentreerd in de koffieservicedivisie met belangrijke overnames in België, Nederland, Engeland en kleine maar strategische overnames in Tsjechië en Slowakije. Onlangs werd ook de koffieserviceoperator Better Brews in Cornwall Engeland overgenomen en geïntegreerd in het dochterbedrijf Miko Coffee UK. De al eerder aangekondigde gesprekken over een mogelijke participatie in een Italiaanse koffiebrander worden nogmaals bevestigd. De geplande overname van ANL Plastics versterkt Miko's kunststofverpakkingsdivisie die de voorbije jaren reeds een sterke autonome groei realiseerde.

Miko bevestigt verdere informatie rond de details van de overname te leveren eenmaal de transactie volledig is afgerond.

Over Miko
Miko is al meer dan 200 jaar actief in koffieservice en werd in 1998 geïntroduceerd op Euronext Brussel. Miko volgt een "tweepijlersstrategie" waarbij de kernactiviteiten - koffieservice en kunststofverpakkingen - nagenoeg zelfstandige entiteiten zijn met elk hun eigen management, zodat beide activiteiten een eigen groeipad kunnen volgen. De groep stelt 500 mensen te werk en haalde in 2003 een omzet van EUR 73,32 miljoen. Het is een internationale groep met eigen ondernemingen in België, Frankrijk, Nederland, Engeland, Duitsland, Polen, Tsjechië en Slowakije.

EINDE