Miko
MIKO tekent intentieverklaring met anl plastics.
Miko kan een ruimere waaier aan verpakkingsoplossingen
aanbieden aan bestaande en nieuwe klanten
voornamelijk in de voedingsindustrie
Turnhout, 22 februari 2005. Miko, de op Euronext Brussel genoteerde
koffieservice- en kunststofverpakkingsspecialist, kondigt aan dat zij een
intentieverklaring heeft getekend voor de overname van 100 % van de
aandelen van ANL Plastics. ANL Plastics heeft haar hoofdkwartier in Wellen
(België) en een dochteronderneming in Cahors (Zuid-Frankrijk). De ANL
Plastics groep stelt nagenoeg 430 mensen te werk en is een Europese
specialist in de productie van gethermoformeerde verpakkingsmaterialen. ANL
Plastics verkocht in 2004 ruim 1,7 miljard gethermoformeerde eenheden en
realiseerde een omzet van EUR 58 miljoen.
De overnamegesprekken kaderen in de wens van Miko om in te spelen op de
consolidatietendens die momenteel volop aan de gang is in de Europese
kunststofverpakkingssector. De voorgenomen overname van ANL Plastics zal
een sterke schaalvergroting mogelijk maken voor Miko's
kunststofverpakkingsafdeling. De activiteiten van Miko en ANL Plastics
leunen zeer dicht bij elkaar aan zodat de gezamenlijke marktpositie
aanzienlijk zal versterken. Ook mikt Miko op de realisatie van belangrijke
synergieën zowel op het vlak van de aankoop, de verkoop, de productie, de
logistiek en niet in het minst op het vlak van onderzoek en ontwikkeling
"Wij zijn al een tijdje op zoek naar een "strategische acquisitie" voor
onze kunststofverpakkingsactiviteit. ANL Plastics is een Belgisch bedrijf
met een gezonde balansstructuur en met een activiteit die zowel voor wat
betreft het productassortiment als voor wat betreft de geografische
aanwezigheid perfect complementair is aan de onze.", aldus Frans
Michielsen, CEO van de Miko-groep. "Dankzij de acquisitie van ANL Plastics
zal de Miko-groep een omzet realiseren in onze
kunststofverpakkingsactiviteit van ca. EUR 90 miljoen per jaar, zodat wij
plaatsnemen bij de grote Europese groepen in de sector van
kunststofverpakkingen."
Miko is vooral gespecialiseerd in spuitgieten en "In Mould Labelling",
waarbij tijdens het spuitgietproces een voorgedrukt kunststofetiket in de
verpakking wordt geïntegreerd. Bij ANL Plastics daarentegen ligt de
klemtoon voornamelijk op thermoform-producten. Dit gebeurt in vier
segmenten:
de "Internal Food Packaging", waarbij binnenverpakkingen worden aangemaakt
voor bijvoorbeeld chocolade en koekjes;
de "Retail", waarbij verpakkingen worden geproduceerd voor de groothandel;
de "External Food Packaging", waarbij verpakkingsoplossingen worden
aangeboden voor versproducten en bereide maaltijden; en tenslotte
de "Techniforms", met schokabsorberende- en transportverpakkingen voor
elektronica, telecommunicatie, farmacie en speelgoed.
De combinatie van Miko en ANL Plastics zal in staat zijn een ruimere waaier
aan verpakkingsoplossingen aan te bieden aan bestaande en nieuwe klanten,
en dit niet alleen in de voedingsindustrie, maar ook qua verpakkingen voor
technische producten.
Er zijn ook belangrijke geografische synergieën. Miko is momenteel buiten
de Benelux vooral sterk aanwezig in Duitsland, Oostenrijk en in de nieuwe
EU-lidstaten via haar Poolse dochter. ANL Plastics is buiten de Benelux
vooral sterk aanwezig in Frankrijk en Engeland.
"Ook meer voor de hand liggende synergieën zoals grondstoffenaankoop en
nauwe samenwerking op vlak van productie en onderzoek en ontwikkeling
zullen nagestreefd worden", aldus nog Frans Michielsen. "Belangrijkste
drijfveer voor de transactie wordt echter gevormd door technologische en
geografische synergieën."
De strategie van de Miko-groep bestaat erin om te groeien in beide
kernactiviteiten, namelijk koffieservice en kunststofverpakkingen. Miko
streeft naar een gezonde combinatie van interne en externe groei. De
externe groei was in recente jaren voornamelijk geconcentreerd in de
koffieservicedivisie met belangrijke overnames in België, Nederland,
Engeland en kleine maar strategische overnames in Tsjechië en Slowakije.
Onlangs werd ook de koffieserviceoperator Better Brews in Cornwall Engeland
overgenomen en geïntegreerd in het dochterbedrijf Miko Coffee UK. De al
eerder aangekondigde gesprekken over een mogelijke participatie in een
Italiaanse koffiebrander worden nogmaals bevestigd. De geplande overname
van ANL Plastics versterkt Miko's kunststofverpakkingsdivisie die de
voorbije jaren reeds een sterke autonome groei realiseerde.
Miko bevestigt verdere informatie rond de details van de overname te
leveren eenmaal de transactie volledig is afgerond.
Over Miko
Miko is al meer dan 200 jaar actief in koffieservice en werd in 1998
geïntroduceerd op Euronext Brussel. Miko volgt een "tweepijlersstrategie"
waarbij de kernactiviteiten - koffieservice en kunststofverpakkingen -
nagenoeg zelfstandige entiteiten zijn met elk hun eigen management, zodat
beide activiteiten een eigen groeipad kunnen volgen. De groep stelt 500
mensen te werk en haalde in 2003 een omzet van EUR 73,32 miljoen. Het is
een internationale groep met eigen ondernemingen in België, Frankrijk,
Nederland, Engeland, Duitsland, Polen, Tsjechië en Slowakije.
EINDE