Gemeente Utrecht
2005 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
10 Vragen van de heer H.J. Kampers
(ingekomen 26 januari 2005)
De GroenLinks fractie is benaderd door bewoners van de Enghlaan en de Hof Terweydeweg in Leidsche Rijn met de vraag om aandacht te besteden aan de problematiek van het aanbrengen van een fysieke afsluiting voor auto- en fietsverkeer van de Hof Terweyde weg ter hoogte van het spoorstation Terweyde. Om overlast van bouwverkeer te verminderen heeft het College besloten om een fysieke barriere aan te laten brengen in de week van 31 januari a.s. Dit betekent dat de hoofdfietsroute van Vleuten langs het spoor naar Utrecht over een lengte van 700 meter onmogelijk gemaakt wordt en zelfs het vrijliggende fietspad verwijderd gaat worden. Voor dit gebied heeft het College zelfs een velvergunning verleend voor het "Tijdelijk" vellen van 100 bomen voor een woningbouwlocatie.
Als omleidingsroutes worden voor de fietsers gesuggereerd om door Terweyde te fietsen wat een extra 500 meter fietsen betekent. Daarnaast komen route borden om via de Utrechtseweg te fietsen, over fietssuggestiestroken en langs de werkzaamheden voor de spooruitbreiding.
De Groenlinks fractie is van mening dat dit onverantwoord is voor de veiligheid van fietsers en beslist geen stimulans is om te gaan fietsen door dit gebied.
Dit brengt ons tot de volgende vragen.
1. Waarom wordt er een fysieke afsluiting voor fietsers aangebracht op de Hof Terweyde weg ?
2. Is er voor deze afsluiting die tenminste duurt tot medio 2006 een verkeersbesluit genomen? Zo nee, afsluitingen langer dan 1 jaar dienen bekrachtigd te worden door een verkeersbesluit.
3. In de informatie die staat op de website Leidsche Rijn staat vermeld dat de omwonenden geraadpleegd zijn over dit besluit . Hoe kan het dat de bewoners niet geraadpleegd zijn over de afsluiting voor fietsverkeer, maar alleen over een afsluiting voor autoverkeer?
4. Is het college bereid om tot heroverweging te komen van haar besluit? En het vrijliggende fietspad te behouden de komende 3 jaar tot dat de werkzaamheden aan de bestaande spoorbaan uitgevoerd gaan worden ? En alleen een fysieke afsluiting voor auto- en bouwverkeer te realiseren?
Antwoorden van Burgemeester en wethouders
(verzonden 22 februari 2005)
1. Het voornemen van een fysieke afsluiting voor fietsers op de Hof Terweijdeweg heeft te maken met de veiligheid voor de fietsers in relatie tot het drukke bouwverkeer. Alternatieve routes voor het bouwverkeer bleken niet mogelijk.
2. Er is nog geen afdoende verkeersbesluit genomen. Die procedure is nu gestart. In die procedure hebben belanghebbenden uiteraard gelegenheid hun zienswijze over de voorgenomen afsluiting kenbaar te maken.
3. Op 7 oktober 2004 zijn de bewoners via een informatieavond geïnformeerd over de afsluiting van de Hof ter Weydeweg voor gemotoriseerd verkeer. Door de gemeente is toen voorgesteld om deze afsluiting nabij de Enghlaan te realiseren in verband met de bestaande inrit naar de bouwterreinen net ten oosten van de Enghlaan. Na deze avond is gebleken dat het niet mogelijk was om bouwverkeer en fietsverkeer ten oosten van de afsluiting naast elkaar over de Hof ter Weydeweg te laten rijden zonder de veiligheid van de fietsers in gevaar te brengen. Dit heeft geleid tot een aangepast voorstel waarbij de Hof ter Weydeweg ook voor fietsers wordt afgesloten. Om dit plan toe te lichten is er op 6 december 2004 een overleg geweest tussen de wethouder Lenting, ambtenaren van de gemeente Utrecht en (vertegenwoordigers van de) bewoners aan de Hof ter Weydeweg en de Enghlaan. In deze bijeenkomst is de afsluiting voor fietsverkeer en gemotoriseerd verkeer besproken. Naar aanleiding van de bijeenkomst is besloten de afsluiting te verschuiven naar een locatie tussen huisnummer 19A en de inrit voor het bouwverkeer. Met een afsluiting op deze locatie blijft het voor de bewoners aan de Hof ter Weydeweg mogelijk om direct via de Hof ter Weydeweg naar Vleuten te rijden.
4. Over het voornemen van het college zal er in het kader van het verkeersbesluit gelegenheid zijn voor het indienen van zienswijzen. Op basis daarvan zal door het college een finale afweging worden gemaakt.
---- --