Gemeente Utrecht
2005 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
14 Vragen van de heer drs. R. Vriezen
(ingekomen 1 februari 2005)
Algemeen
De gang van zaken rond de nieuwbouwwijkTerwijde tast de belangen van veel mensen aan de westzijde van het kanaal aan. Een veel gebruikt fietspad wenst u tijdelijk op te heffen, bomen aan de Hof ter Weijdeweg wilt u kappen en de gevolgen van de overhaaste openstelling van de Stroomweg De Tol vanaf de A2 naar Vleuten, De Meern en Leidsche Rijn zijn ernstig voor de veiligheid van alle verkeersdeelnemers.
Fietspad Hof Ter Weydeweg
Onlangs hebben wij vernomen dat het college het voornemen heeft om het fietspad van de Hof ter Weijdeweg af te sluiten. Reden zou zijn dat de veiligheid van de fietsers niet te waarborgen zou zijn door het bouwverkeer dat over deze weg rijdt.
De fractie van B en G is van mening dat hier de gemakkelijke weg gekozen wordt die de onveiligheid voor de fietsers alleen maar verplaatst en zelfs vergroot.
1. De Hof ter Weijdeweg heeft over een groot gedeelte een apart van de rijweg liggend fietspad. En het deel vanuit Vleuten tot de Enghlaan is een relatief rustig stuk.
2. Indien de fietsers uit Vleuten en de wijk Terwijde niet meer over de Hof ter Weijdeweg kunnen rijden dienen zij op uw advies te fietsen over de Utrechtseweg. Met uitzondering van enkele kleine stukken is het fietspad op de Utrechtseweg slechts door een streep gescheiden van de rijweg. Gezien het daar nog steeds toenemend autoverkeer en de hoge snelheden waarmee op deze weg gereden wordt vinden wij de suggestie van het college van B&W voor alle fietsers maar m.n. voor de schoolgaande jeugd gevaarlijk. Daarnaast is de fietsstrook op plaatsen afgesloten waardoor de fietsers een stukje zelfs op de rijweg moeten rijden.
3. Het fietspad langs de Hof ter Weydeweg is ook nog recentelijk opgeknapt. Kapitaalvernietiging dus.
4. Bij het ontwerpen van de bouwstromen had rekening moeten worden gehouden met het bouwverkeer. Zeker gezien het hier een nieuwe wijk betreft waar ruim van te voren over nagedacht had kunnen en moeten worden.
B en G is van mening dat het fietspad op de Hof ter Weijdeweg behouden dient te blijven. Daarnaast dienen aan de diverse bij de bouw betrokken bedrijven duidelijke regels gegeven te worden op welke wijze zij gebruik kunnen maken van de bouwwegen. Niet alleen voor Terwijde maar overal in het overbelaste gebied aan de westzijde van het kanaal.
Kappen met kappen
Wij hebben vernomen dat er bomen worden gekapt op de Hof ter Weijdeweg.
Leidsche Rijn heeft een dusdanige bebouwingsdichtheid dat ons inziens iedere oudere boom gekoesterd moet worden. Het brengt enig zichtbaar groen in de wijk, waarop de nieuwbouw anders nog lang moet wachten. Wij roepen u op zuinig op het weinige "oude" groen te zijn.
De nieuwe aansluiting op de A2
Sinds enkele dagen is de verbinding tussen de A2 en de Tol geopend. Deze weg eindigt op de Hindersteinlaan in Vleuten. De hoeveelheid auto's die over deze nieuwe aansluiting rijdt is nu al behoorlijk groot. In de spits zal dit punt een knelpunt gaan vormen doordat het verkeer vanuit Utrecht komend voorrang heeft op het verkeer van de Stroomweg. Deze aansluiting vormt een zeer gevaarlijk punt voor zowel fietsers, voetgangers als het overig wegverkeer. Voetgangers die m.n. in het weekend een rondje buitenom Vleuten willen lopen wordt het bijna onmogelijk gemaakt hier nog hun weg te vinden.
Dit leidt ons tot enkele vragen:
1. Wij vragen u een alternatief te bedenken voor de routes van het bouwverkeer Terwijde zodat het fietsverkeer ongehinderd gebruik kan blijven maken van het fietspad langs de Hof ter Weydeweg.
2. Wij vragen u om op zo kort mogelijk termijn een aantal maatregelen te treffen, zodat de aansluiting van de Stroomweg op de Hindersteinlaan minder gevaarlijk wordt voor alle soorten verkeersdeelnemers met speciale aandacht voor de voetgangers.
3. Wij vragen u ook om reeds nu maatregelen te treffen om te voorkomen dat de Stroomweg niet gebruikt gaat worden om files op de A2 en de A12 te omzeilen door binnendoor te rijden.
4. Is het juist dat u bomen gaat kappen langs de Hof ter Weijdeweg? Waarvoor is dat nodig en wanneer dat onvermijdelijk is kunnen die bomen dan niet in Terwijde, indien betaalbaar, een nieuwe bestemming krijgen?
5. Wij hebben geconstateerd dat aan het eind van de Smalle Themaat een aansluiting op de Stroomweg is gemaakt voor bouwverkeer. Dit bouwverkeer rijdt over een provisorisch fietspad en ook andere auto's maken van deze aansluiting gebruik. Dit is een levensgevaarlijke situatie en wij vragen u dan ook hier onmiddellijk actie op te nemen. Graag de put dempen voor het kalf is verdronken.
Antwoorden van Burgemeester en wethouders
(verzonden 22 februari 2005)
1. Voor Terwijde zijn de bouwroutes gepland via routes die zo min mogelijk samenvallen met de routes van het bewonersverkeer waaronder ook fietsverkeer. Voor bouwverkeer van en naar de nieuw te bouwen gebieden net ten noorden van de Hof ter Weydeweg (scherven 16 en 17) is het helaas niet mogelijk om een andere route te rijden dan de route via de Hof ter Weydeweg.
2. De aansluiting van de Stroomweg de Tol op de Hindersteinlaan is een tijdelijke aansluiting. Na volledige afronding van de aanleg van de Stroomweg de Tol zal de Stroomweg door middel van verkeerslichten op de Utrechtseweg zijn aangesloten. Dan is ook voorzien in een met verkeerslichten geregelde oversteek voor het langzame verkeer. Tot die tijd wordt de aansluiting geregeld door een voorrangsregeling waarbij de Hindersteinlaan voorrang heeft op verkeer van/en naar De Tol. Deze voorrangsregeling wordt door verkeerstekens op het wegdek en aanvullende bebording duidelijk aangegeven. De verkeerssituatie voor het langzame verkeer zal door aanvullende belijning beter zichtbaar worden gemaakt.
3. Door middel van de jaarlijkse verkeersmonitor worden op diverse locaties in Leidsche Rijn de toe- en afname van verkeersintensiteiten en -stromen in Leidsche Rijn gevolgd. Op basis van de resultaten wordt inzichtelijk waar eventuele knelpunten ontstaan in de verkeersafwikkeling. Mocht het verkeersnetwerk in Leidsche Rijn gebruikt gaan worden door sluipverkeer ten opzichte van het rijkswegennet zodat knelpunten ontstaan, dan worden hier direct maatregelen tegen genomen. In de te realiseren verkeersstructuur van Leidsche Rijn zijn reeds maatregelen opgenomen om sluipverkeer tussen de rijkswegen tegen te gaan. Zo zal op termijn de Noordelijke Stadsas ongelijkvloers kruisen met de Europaweg en wordt de Alendorperweg afgesloten.
4. De bomen langs de Hof ter Weydeweg ten oosten van het station Terwijde zullen inderdaad worden gekapt. In het stedenbouwkundig plan is op deze locatie een belangrijke watergang gepland. Dit plan komt voort uit het stedenbouwkundig programma van eisen van Terwijde (SPvE). In het SPvE is aangegeven dat de essen in dit gebied mogelijk verplantbaar zijn. Dit zou moeten blijken uit een nader onderzoek naar de vitaliteit van de bomen en de fasering van het verplanten. In het najaar van 2003 is gekeken of deze bomen nog vitaal genoeg zijn om te verplanten naar een andere plek in Terwijde. Gebleken is toen dat ze te weinig kansen zouden hebben om goed aan te slaan. Er is toen besloten om ze niet te verplanten.
5. Op dit moment is er ter hoogte van de Smalle Themaat geen aansluiting voor bouwverkeer op de Stroomweg de Tol bedoeld. Er buigt hier een route voor langzaam verkeer af richting een met verkeerslichten beveiligde fietsoversteek. De afbuiging is nu nog verhard door middel van industrieplaten omdat de persleiding van de woonwijk De Tol hier nog langs gelegd moet worden. Binnen enkele maanden wordt deze langzaam verkeersroute voorzien van bestrating. Door fysieke versmallingen op het fietspad is het dan voor overig verkeer niet mogelijk om van/naar de Smalle Themaat te rijden. Medio 2006 wordt de fietsoversteek vervangen door een fietsviaduct.
---- --