Gemeente Utrecht
2005 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
9 Vragen van de heer drs. H.H. Janssen
(ingekomen 26 januari 2005)
De CDA fractie heeft in de afgelopen jaren meermaals invoering van de bestuurlijke boete bepleit. Tot op heden is die, ondanks brede steun daarvoor in de gemeenteraad, niet ingevoerd. Gevolg daarvan is dat tot op heden toezichthouders in Utrecht geen sanctiemogelijkheden hebben wanneer zij mensen op (kleine) overtredingen willen wijzen.
Vandaag vernam de CDA fractie dat minister Remkes van Binnenlandse Zaken de gemeente Weert toestemming heeft verleend taken van de politie uit te besteden aan een particulier bedrijf. Volgens het bericht mogen ingehuurde toezichthouders op uitgaansavonden bekeuringen uitdelen en hebben ze dan de status van buitengewoon opsporingsambtenaar (bron: NOS Teletekst).
De CDA fractie heeft op grond van deze berichtgeving en het feit dat de bestuurlijke boete in Utrecht nog altijd niet is ingevoerd de volgende vragen aan het college:
1. Is het college met het CDA van mening dat het een goede zaak zou zijn wanneer ook in Utrecht toezichthouders zo snel mogelijk de bevoegdheid krijgen bekeuringen uit te schrijven? Zo nee, waarom niet?
2. Het CDA heeft meerdere malen aan het college verzocht bij de betrokken ministeries in Den Haag voor Utrecht een pilot op het gebied van de bestuurlijke boete te bepleiten. Tot op heden is er geen pilot (geweest) in Utrecht. Naar nu blijkt is een (vorm van) pilot wel mogelijk in Weert. Waarom wordt niet ook in Utrecht een (soortgelijke) pilot gestart? Heeft de burgemeester in het verleden wel een pilot bij de minister bepleit? Zo ja, waarom heeft Utrecht daar dan geen toestemming voor gekregen? Zo nee, waarom is dit niet bepleit bij de minister?
3. De laatste informatie die wij van het college hebben gekregen (bij de begrotingsbehandeling) is dat invoering van de bestuurlijke boete per halverwege 2005 mogelijk zou worden. Is dat nog steeds het geval of verwacht het college verder uitstel? Heeft de gemeente Utrecht halverwege 2005 de nodige zaken geregeld zodat invoering van de bestuurlijke boete op dat moment nog slechts een formaliteit zal zijn? Kunt u ons informeren over de zaken die voor halverwege 2005 nog geregeld dienen te worden?
4. Is het college bereid per direct bij de verantwoordelijk minister voor Utrecht een pilot bestuurlijke boete (eventueel soortgelijk als in Weert) te bepleiten? Zo ja, welke acties gaat u daartoe ondernemen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord van Burgemeester en wethouders
(verzonden 22 februari 2005)
Alvorens de vragen te beantwoorden wil het college eerst een verduidelijking geven.
De pilot in de gemeente Weert heeft betrekking op het uitdelen van processen-verbaal door particuliere beveiligingsmedewerkers en niet op de Wet bestuurlijke boete.
Formeel is het uitdelen van processen-verbaal voorbehouden aan de politie en bijzondere opsporingsambtenaren in dienst van de publieke organen.
De gemeente Weert maakt al langere tijd gebruik van particuliere beveiligingsmedewerkers voor toezicht in het uitgaansgebied. Minister Remkes heeft nu de gemeente Weert, in de vorm van een pilot, toestemming gegeven dat deze particuliere beveiligingsmedewerkers de status krijgen van bijzondere opsporingsambtenaar (BOA) en strafrechtelijke processen-verbaal kunnen uitschrijven.
1. Het college is het daar mee eens. Momenteel worden met de Stichting Stadstoezicht afspraken gemaakt over het selecteren en opleiden van de huidige toezichthouders tot bijzondere opsporingsambtenaar, zodat we bij de inwerkingtreding van de Wet Bestuurlijke boete een reservoir aan toezichthouders met BOA-status hebben.
2. Het is juridisch niet mogelijk dat gemeenten in pilots vooruitlopen op de Wet bestuurlijke boete, omdat het wettelijke kader ontbreekt.
3. In brief van het college aan de commissie Bestuur en Veiligheid van 9 november 2004 over toezicht en handhaving voor schoon, heel en veilig (pagina 5) staat gemeld dat de Wet bestuurlijke boete vermoedelijk eind 2005 in werking treedt. Inmiddels gaat het ministerie van BZK uit van 1 januari 2006. De implementatie van de Wet bestuurlijke boete in Utrecht, waaronder de inzet van bijzondere opsporingsambtenaren, maakt onderdeel uit van het advies over de vormgeving van een nieuwe toezicht- en handhavingsorganisatie. De commissie Bestuur en Veiligheid zal hierover in het tweede kwartaal van 2005 worden gehoord (zie commissiebrief van 9 november 2004). Over het opleiden van toezichthouders van Stadstoezicht tot bijzondere opsporingsambtenaar worden nu reeds afspraken gemaakt.
4. Als met deze vraag bedoeld wordt een pilot voor de Wet bestuurlijke boete, dan is dat niet mogelijk. Als met deze vraag bedoeld wordt of het college, net als in Weert, particuliere beveiligers met BOA-status strafrechtelijk wil laten handhaven, dan is dat een principiële kwestie. Het college is van opvatting dat de strafrechtelijke handhaving van de openbare orde principieel in het publieke domein valt. Ook is er een financieel aspect. Een dergelijke pilot zou betekenen dat de gemeente Utrecht via particuliere beveiligingbedrijven uitbreiding van politiecapaciteit financiert.
---- --