Persbericht
CSM REORGANISEERT TER VERSTERKING VAN POSITIE IN FRANKRIJK
Diemen, 22 februari 2005 CSM reorganiseert de activiteiten van haar Franse dochteronderneming
Délices de la Tour teneinde haar positie en marktaandeel (18%) in Frankrijk te versterken. Het plan is
onderdeel van de strategie van CSM teneinde via Herstructureren, Desinvesteren en Groeien de
winstgevendheid te verbeteren. Onderdeel van deze strategie is een zero-tolerance beleid ten aanzien van
verlieslijdende activiteiten.
De maatregelen zijn in lijn met eerdere aankondigingen betreffende versterking van CSM's strategische
kernactiviteiten op het gebied van bakkerijproducten en voedingsingrediënten.
Délices de la Tour (DLT) zal zich concentreren op de productie, ontwikkeling en verkoop van bijzondere
vriesdeegproducten, zoals speciale broodsoorten (steenovenbrood) en viennoiserie producten (croissants en
brioches) en beignets. Tegelijkertijd zal de productie van bevroren baguettes in bulk worden beëindigd.
Bovendien zullen de logistieke activiteiten worden uitbesteed.
DLT wil de productie concentreren in Le Mans en Maubeuge Quick Pain. DLT is onderhandelingen gestart met
de lokale werknemersorganisaties en het vertegenwoordigend overleg over de sluiting van de Delicefood
fabriek in Maubeuge en de productielocatie in Thoiry, alsmede de opslag- en distributieactiviteiten in Petit
Couronne. De maatregelen zullen per saldo leiden tot een reductie van circa 200 banen. Door de voorgenomen
concentratie van de productie zullen in Le Mans en Maubeuge Quick Pain op termijn circa 60 nieuwe
arbeidsplaatsen ontstaan.
CSM verwacht dat het zwaar verlieslatende Délices de la Tour door deze reorganisatie reeds dit jaar op break
even zal uitkomen. Voor de afboeking van activa en herstructureringskosten brengt CSM een bedrag van ca
EUR 20 miljoen ten laste van het resultaat 2005. CSM verwacht de reorganisatie nog dit jaar af te ronden.
---
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met:
Press: Marjolein Moerer, communicatie manager: tel. +31 (0)20 5906320/mobiel +31 (0) 6 53527622.
Analysts: Ian Blackford, investor relations manager: tel. + 31 (0) 20 5906317/mobile + 44 (0) 7767 227506.
CSM ondergaat momenteel een transformatie tot wereldwijde producent en leverancier van bakkerijproducten en
voedingsingrediënten. Na de voorgenomen verkoop van de zoetwarenactiviteiten zijn bakkerij-ingrediënten en -producten,
melkzuur en melkzuurderivaten en suiker de belangrijkste productgroepen van CSM. Met deze activiteiten zal CSM een
jaaromzet van EUR 2,8 miljard en een personeelsbestand van circa 9.500 medewerkers hebben. CSM is actief in Europa, de VS,
Canada, Brazilië en Azië. Meer info: www.csm.nl
CSM Bakery Supplies Europe is actief in 16 Europese landen. De divisie concentreert zich op de ontwikkeling, productie en
verkoop van een breed assortiment bakkerij-ingrediënten en vriesdeegproducten aan professionele bakkers en afbakkers. Met een
marktaandeel van 12% wordt CSM Bakery Supplies Europe gezien als marktleider in Europa, met nummer 1 posities in
Duitsland, Italië, Engeland en Frankrijk.
2005/03
---- --
CSM