Datum: 22-02-2005
INVOERING KLACHTENTERMIJN
De Raad voor de Journalistiek behandelt voortaan alleen klachten
indien deze zijn ingediend binnen zes maanden na een gewraakte
publicatie. Slechts als sprake is van bijzondere omstandigheden zal
van deze nieuwe regel worden afgeweken. De voorzitter van de Raad
beoordeelt of daarvan sprake is.
Totnogtoe bestond er geen termijn waarbinnen klagers zich tot de Raad
dienen te wenden, dus nam de Raad ook oude klachten in behandeling.
Daarbij stelde de Raad wel voorop dat het belang van een behoorlijke
klachtenbehandeling en dus het belang van klager én verweerder
meebrengt, dat het tijdsverloop tussen een publicatie en het indienen
van een klacht daarover zo beperkt mogelijk dient te blijven. De Raad
beoordeelde per geval of op grond van het tijdsverloop klager geen
rechtstreeks belang meer had bij een oordeel van de Raad dan wel de
behandeling van de zaak niet meer met de vereiste grondigheid kon
geschieden. In die gevallen onthield de Raad zich van een oordeel.
Nadeel daarvan is dat die criteria subjectief zijn en dat een klacht
steeds inhoudelijk moet worden bekeken. De Raad vond het daarom
wenselijk in het reglement (artikel 2a) een objectieve termijn vast te
leggen. De volledige tekst van het reglement is te vinden op de
website van de Raad: www.rvdj.nl
Voor nadere informatie: mr. Daphne C. Koene,
secretaris Raad voor de Journalistiek
tel.: 020-6735727 - e-mail: raad@rvdj.nl
---
Raad voor de Journalistiek