Raad voor de Journalistiek

Datum: 22-02-2005

INVOERING KLACHTENTERMIJN

De Raad voor de Journalistiek behandelt voortaan alleen klachten indien deze zijn ingediend binnen zes maanden na een gewraakte publicatie. Slechts als sprake is van bijzondere omstandigheden zal van deze nieuwe regel worden afgeweken. De voorzitter van de Raad beoordeelt of daarvan sprake is.
Totnogtoe bestond er geen termijn waarbinnen klagers zich tot de Raad dienen te wenden, dus nam de Raad ook oude klachten in behandeling. Daarbij stelde de Raad wel voorop dat het belang van een behoorlijke klachtenbehandeling en dus het belang van klager én verweerder meebrengt, dat het tijdsverloop tussen een publicatie en het indienen van een klacht daarover zo beperkt mogelijk dient te blijven. De Raad beoordeelde per geval of op grond van het tijdsverloop klager geen rechtstreeks belang meer had bij een oordeel van de Raad dan wel de behandeling van de zaak niet meer met de vereiste grondigheid kon geschieden. In die gevallen onthield de Raad zich van een oordeel. Nadeel daarvan is dat die criteria subjectief zijn en dat een klacht steeds inhoudelijk moet worden bekeken. De Raad vond het daarom wenselijk in het reglement (artikel 2a) een objectieve termijn vast te leggen. De volledige tekst van het reglement is te vinden op de website van de Raad: www.rvdj.nl

Voor nadere informatie: mr. Daphne C. Koene,
secretaris Raad voor de Journalistiek
tel.: 020-6735727 - e-mail: raad@rvdj.nl

---