Gemeente Geldrop-Mierlo


22 februari 2005

EIND FEBRUARI: AANSLAG GEMEENTELIJKE BELASTINGEN EN BESCHIKKING WOZ In 2005 gecombineerd op één biljet

Eind februari 2005 ontvangt u de aanslag gemeentelijke belastingen. Met ingang van het belastingjaar 2005 zult u een gecombineerde aanslag en beschikking ontvangen. Dit houdt in, dat u de aanslag en beschikking op grond van de Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ) op één biljet zult aantreffen. De waarde van het object die op de beschikking staat vermeld, betreft de waarde in het economische verkeer op de waardepeildatum 1 januari 2003 en wordt gebruikt voor de aanslag Onroerende Zaakbelastingen 2005 en 2006. Ook wordt de waarde gebruikt door de Rijksbelastingdienst en de Waterschappen.

De WOZ bepaalt dat de waarde van een woning of bedrijf op 1 januari 2005 opnieuw getaxeerd moet zijn. Dit is een taak van de gemeente. Bij deze herwaardering geldt 1 januari 2003 als waardepeildatum. Hieronder kunt u lezen hoe de gemeente de waarde opnieuw bepaalt, dus hoe de nieuwe WOZ-waarde tot stand komt.

VASTGOED- EN MARKTGEGEVENS
Om de woningen te kunnen waarderen, verzamelt de gemeente eerst gegevens om ze daarna te controleren. Hierbij maakt zij onderscheid tussen vastgoedgegevens en marktgegevens.
Vastgoedgegevens zijn gegevens over bouwjaar, oppervlakte, inhoud, adresgegevens, kadastrale aanduiding, ligging enzovoort. Dit zijn factoren die medebepalend zijn voor de waarde van een object. De gemeente verzamelt en registreert ook alle marktgegevens, zoals verkoopcijfers, huur- en vraagprijzen in Geldrop-Mierlo. De verkoopgegevens komen van het Kadaster, een openbaar register. Daarnaast verzamelt zij gegevens via publicaties van makelaars, vaktijdschriften, kranten en het internet. Al deze marktgegevens koppelt de gemeente aan typen woningen of bedrijven en buurten. Gaat het bijvoorbeeld om een flat, portiekwoning, eengezinswoning, een vrijstaande villa of winkel? Een eengezinswoning of winkel in de Coevering, Braakhuizen of Mierlo?
Vervolgens worden deze gegevens verder vergeleken en beoordeeld per woning of bedrijf. Hierdoor kunnen de marktontwikkelingen nauwgezet worden gevolgd. De WOZ-taxateur krijgt zo een objectief inzicht in de prijsontwikkeling van de onroerende zaken. Met behulp van vastgoed- en marktgegevens waardeert de WOZ-taxateur ieder object.

WAARDEBEPALING
Bij de waardebepaling van woningen zijn de taxatiedeskundigen uitgegaan van het bedrag dat een woning zou kunnen opbrengen op de peildatum (1 januari 2003). Hierbij gaan zij er vanuit, dat de nieuwe eigenaren de desbetreffende woning na verkoop onmiddellijk in gebruik zouden kunnen nemen, dus zonder belemmeringen als erfpacht of een zittende huurder. Het gaat dus om de waarde van het object wanneer het vóór de peildatum was verkocht onder de meest gunstige omstandigheden. Dit heet de vrije verkoopwaarde van het pand.

Per wijk worden alle panden onderzocht met het verkoopcijfer rond de peildatum. Panden met bruikbare verkoopcijfers, wat wil zeggen een verkoopcijfer van rond de peildatum 1 januari 2003 en representatief voor panden in een bepaalde buurt of voor een bepaalde categorie, worden gebruikt als referentieobjecten.

Taxateurs waarderen met behulp van deze referentieobjecten de overige panden. Zij gaan hierbij vakkundig te werk. Elke woning wordt onderbouwd met drie verkoopcijfers danwel de waarde van vergelijkbare objecten die weer gerelateerd zijn aan eerdere verkoopcijfers.

Welke objecten dat zijn kunt u bekijken op uw taxatieverslag, dat u vanaf eind februari 2005 kunt inzien via www.geldrop-mierlo.nl. Onder de button WOZ-online komt u op de WOZ-pagina. U moet zich dan wel eerst registreren als gebruiker, in verband met de beveiliging van de gegevens. Dit is mogelijk door nogmaals op de button WOZ-online te klikken. U krijgt dan een scherm waarop u een gebruikersnaam en wachtwoord moet invullen (deze moet u voor u zelf even noteren), vervolgens klikt u op het woordje registreren (blauw van kleur links onder). U krijgt nu een scherm waarin u allerlei gegevens in moet vullen waarop de beveiligingscontrole plaatsvindt. Als deze gegevens correct zijn en bekend in het bestand, krijgt u via de mail een bericht terug. Hierna u zich kunt aanmelden, uw gegevens inzien en eventueel printen.

Inwoners die niet over internet beschikken, verwijzen wij in eerste instantie naar familie, buren, kennissen of de bibliotheek. Eventueel kunnen zij een taxatieverslag telefonisch aanvragen op telefoonnummer 040-2893948.

De vorige waardepeildatum was 1 januari 1999, nadien zijn vrijwel alle onroerende zaken in waarde gestegen. De taxatie zal daardoor waarschijnlijk aanmerkelijk hoger uitvallen dan in 1999. Het is daarom belangrijk dat de waardering zorgvuldig gebeurt. De Waarderingskamer controleert de waardebepaling en voorkomt over- en onderwaardering van uw woning.

AANSLAG GEMEENTELIJKE BELASTINGEN OVER 2005
Op het aanslagbiljet treft u naast de WOZ-beschikking de aanslagen aan voor de onroerende zaakbelastingen en de hondenbelasting. Ten opzichte van 2004 heeft de gemeenteraad besloten de volgende zaken te veranderen:

1. de mogelijkheid van termijnbetaling is teruggebracht van 3 naar 2. De eerste termijn moet voldaan zijn op 31 maart 2005 en minimaal de helft van de aanslag bedragen. De tweede en laatste termijn moet voldaan zijn op 31 mei 2005.

2. de lokale lastenverlichting is met ingang van 2005 komen te vervallen.

ONROERENDE ZAAKBELASTING
Zowel van de eigenaren als van de gebruikers van de in de gemeente gelegen onroerende zaken wordt een belasting geheven, gebaseerd op de economische waarde/WOZ-waarde van de onroerende zaak.

HONDENBELASTING
Heeft u één of meer honden, dan moet u daarvoor belasting betalen. Ook het in bezit, ter verzorging of onder toezicht hebben van één of meer honden, valt onder deze belastingsoort. De hondenbelasting wordt opgelegd aan de belastingplichtige.
Eenmalig moet aangifte worden gedaan van één of meerdere honden. Een aangifteformulier kunt u opvragen bij de afdeling Financiën en Personeel beheer of aan de balies van het gemeentehuis in Geldrop en Mierlo. Na ontvangst van uw aangifte ontvangt u een hondenpenning. Bij wijziging van de hondenbelasting (afmelding in verband met het niet meer houden van een hond of bij verhuizing buiten de gemeente) moet u hiervan melding maken. Ook moet u de hondenpenning inleveren bij de afdeling Financiën en Personeel Beheer, waarna zij eventueel tot vermindering c.q. restitutie van hondenbelasting zullen overgaan.

BEZWAAR
Zowel tegen de WOZ-beschikking als tegen de aanslag gemeentelijke belastingen kunt u bezwaar aantekenen. Voor het indienen van een bezwaarschrift is in de wet een termijn gesteld van zes weken na de dagtekening van het aanslagbiljet/WOZ-beschikking. Het bezwaarschrift moet u schriftelijk indienen bij de Heffingsambtenaar, Postbus 10101, 5660 GA Geldrop en moet duidelijk gemotiveerd zijn. U moet dus aangeven waarom u het met de vastgestelde waarde niet eens bent. Kleine verschillen (in m², m³, dakkapellen enzovoort) hebben geen invloed op de vastgestelde WOZ-waarde. Er zijn namelijk wettelijke grenzen vastgesteld voor de minimale afwijking ten aanzien van de vastgestelde waarde. Deze grenzen staan in onderstaande tabel:

Waarde is meer dan Maar niet meer dan Percentage afwijking Afwijking tenminste
0 200.000 5% -
200.000 500.000 4% 10.000
500.000 1.000.000 3% 20.000

1.000.000 - 2% 30.000

Ook kunt u bezwaar maken als u op 1 januari geen eigenaar of gebruiker was van het pand dat op de aanslag/WOZ-beschikking genoemd is. Verder moet het bezwaarschrift zijn voorzien van:
- naam en adres van de indiener;

- de dagtekening;

- een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht.

Op www.geldrop-mierlo.nl kunt u meer informatie vinden over het aantekenen van bezwaar. Voor alle duidelijkheid wijzen wij u er op dat u toch verplicht bent om te betalen, ook al heeft u een bezwaarschrift ingediend. Als uw bezwaarschrift gegrond wordt verklaard, ontvangt u het te veel aan overgemaakte geld terug. Als u uitstel van betaling wenst, moet u dit schriftelijk aanvragen bij de invorderingsambtenaar. U krijgt alleen uitstel van betaling voor het betwiste bedrag.

KWIJTSCHELDING VAN BELASTINGEN
Als uw financiële positie zo slecht is en ook zal blijven, dat u de aanslag niet of slechts met zeer veel moeite kunt betalen, is het mogelijk een verzoek in te dienen om de belastingen geheel of gedeeltelijk kwijtgescholden te krijgen. Een dergelijk verzoek moet u indienen bij de afdeling Financiën en Personeel Beheer, Postbus 10101,
5660 GA Geldrop. Bij de receptie van het gemeentehuis (Geldrop) en locatie Mierlo is hiervoor een vragenformulier verkrijgbaar. Dit formulier wordt pas in behandeling genomen als het volledig is ingevuld en is voorzien van de gevraagde bijlagen. Als u al kwijtschelding heeft aangevraagd voor rioolrecht of voor de afvalstoffenheffing hoeft u niet nogmaals een kwijtscheldingsformulier voor de OZB in te vullen. Bij de afhandeling van uw verzoek zal ook de aanslag OZB worden meegenomen. Als u de laatste twee achtereenvolgende jaren al kwijtschelding heeft gekregen, hoeft u geen nieuw kwijtscheldingsverzoek in te dienen. U krijgt dan automatisch bericht.

MEER INFORMATIE
Als de informatie op de bijsluiter en op de website niet geheel duidelijk is, mag u uiteraard altijd contact opnemen met de afdeling Financiën en Personeel Beheer. De afdeling is te bereiken via telefoonnummer 040-2893948.
U ontvangt voor het eerst een gecombineerde aanslag/beschikking, daarom zal gedurende de eerste week van maart bij de publieksbalie in het gemeentehuis van Geldrop iemand aanwezig zijn die uw vragen mondeling kan beantwoorden. Daarnaast kunt u voor vragen terecht bij de afdeling Financiën en Personeel Beheer in het voormalige gemeentehuis van Mierlo.