Gemeente Geldrop-Mierlo
22 februari 2005
EIND FEBRUARI: AANSLAG GEMEENTELIJKE BELASTINGEN EN BESCHIKKING WOZ
In 2005 gecombineerd op één biljet
Eind februari 2005 ontvangt u de aanslag gemeentelijke belastingen.
Met ingang van het belastingjaar 2005 zult u een gecombineerde aanslag
en beschikking ontvangen. Dit houdt in, dat u de aanslag en
beschikking op grond van de Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ)
op één biljet zult aantreffen. De waarde van het object die op de
beschikking staat vermeld, betreft de waarde in het economische
verkeer op de waardepeildatum 1 januari 2003 en wordt gebruikt voor de
aanslag Onroerende Zaakbelastingen 2005 en 2006. Ook wordt de waarde
gebruikt door de Rijksbelastingdienst en de Waterschappen.
De WOZ bepaalt dat de waarde van een woning of bedrijf op 1 januari
2005 opnieuw getaxeerd moet zijn. Dit is een taak van de gemeente. Bij
deze herwaardering geldt 1 januari 2003 als waardepeildatum. Hieronder
kunt u lezen hoe de gemeente de waarde opnieuw bepaalt, dus hoe de
nieuwe WOZ-waarde tot stand komt.
VASTGOED- EN MARKTGEGEVENS
Om de woningen te kunnen waarderen, verzamelt de gemeente eerst
gegevens om ze daarna te controleren. Hierbij maakt zij onderscheid
tussen vastgoedgegevens en marktgegevens.
Vastgoedgegevens zijn gegevens over bouwjaar, oppervlakte, inhoud,
adresgegevens, kadastrale aanduiding, ligging enzovoort. Dit zijn
factoren die medebepalend zijn voor de waarde van een object.
De gemeente verzamelt en registreert ook alle marktgegevens, zoals
verkoopcijfers, huur- en vraagprijzen in Geldrop-Mierlo. De
verkoopgegevens komen van het Kadaster, een openbaar register.
Daarnaast verzamelt zij gegevens via publicaties van makelaars,
vaktijdschriften, kranten en het internet. Al deze marktgegevens
koppelt de gemeente aan typen woningen of bedrijven en buurten. Gaat
het bijvoorbeeld om een flat, portiekwoning, eengezinswoning, een
vrijstaande villa of winkel? Een eengezinswoning of winkel in de
Coevering, Braakhuizen of Mierlo?
Vervolgens worden deze gegevens verder vergeleken en beoordeeld per
woning of bedrijf. Hierdoor kunnen de marktontwikkelingen nauwgezet
worden gevolgd. De WOZ-taxateur krijgt zo een objectief inzicht in de
prijsontwikkeling van de onroerende zaken. Met behulp van vastgoed- en
marktgegevens waardeert de WOZ-taxateur ieder object.
WAARDEBEPALING
Bij de waardebepaling van woningen zijn de taxatiedeskundigen
uitgegaan van het bedrag dat een woning zou kunnen opbrengen op de
peildatum (1 januari 2003). Hierbij gaan zij er vanuit, dat de nieuwe
eigenaren de desbetreffende woning na verkoop onmiddellijk in gebruik
zouden kunnen nemen, dus zonder belemmeringen als erfpacht of een
zittende huurder. Het gaat dus om de waarde van het object wanneer het
vóór de peildatum was verkocht onder de meest gunstige omstandigheden.
Dit heet de vrije verkoopwaarde van het pand.
Per wijk worden alle panden onderzocht met het verkoopcijfer rond de
peildatum. Panden met bruikbare verkoopcijfers, wat wil zeggen een
verkoopcijfer van rond de peildatum 1 januari 2003 en representatief
voor panden in een bepaalde buurt of voor een bepaalde categorie,
worden gebruikt als referentieobjecten.
Taxateurs waarderen met behulp van deze referentieobjecten de overige
panden. Zij gaan hierbij vakkundig te werk. Elke woning wordt
onderbouwd met drie verkoopcijfers danwel de waarde van vergelijkbare
objecten die weer gerelateerd zijn aan eerdere verkoopcijfers.
Welke objecten dat zijn kunt u bekijken op uw taxatieverslag, dat u
vanaf eind februari 2005 kunt inzien via www.geldrop-mierlo.nl. Onder
de button WOZ-online komt u op de WOZ-pagina. U moet zich dan wel
eerst registreren als gebruiker, in verband met de beveiliging van de
gegevens. Dit is mogelijk door nogmaals op de button WOZ-online te
klikken. U krijgt dan een scherm waarop u een gebruikersnaam en
wachtwoord moet invullen (deze moet u voor u zelf even noteren),
vervolgens klikt u op het woordje registreren (blauw van kleur links
onder). U krijgt nu een scherm waarin u allerlei gegevens in moet
vullen waarop de beveiligingscontrole plaatsvindt. Als deze gegevens
correct zijn en bekend in het bestand, krijgt u via de mail een
bericht terug. Hierna u zich kunt aanmelden, uw gegevens inzien en
eventueel printen.
Inwoners die niet over internet beschikken, verwijzen wij in eerste
instantie naar familie, buren, kennissen of de bibliotheek. Eventueel
kunnen zij een taxatieverslag telefonisch aanvragen op telefoonnummer
040-2893948.
De vorige waardepeildatum was 1 januari 1999, nadien zijn vrijwel alle
onroerende zaken in waarde gestegen. De taxatie zal daardoor
waarschijnlijk aanmerkelijk hoger uitvallen dan in 1999.
Het is daarom belangrijk dat de waardering zorgvuldig gebeurt. De
Waarderingskamer controleert de waardebepaling en voorkomt over- en
onderwaardering van uw woning.
AANSLAG GEMEENTELIJKE BELASTINGEN OVER 2005
Op het aanslagbiljet treft u naast de WOZ-beschikking de aanslagen aan
voor de onroerende zaakbelastingen en de hondenbelasting. Ten opzichte
van 2004 heeft de gemeenteraad besloten de volgende zaken te
veranderen:
1. de mogelijkheid van termijnbetaling is teruggebracht van 3 naar 2.
De eerste termijn moet voldaan zijn op 31 maart 2005 en minimaal de
helft van de aanslag bedragen. De tweede en laatste termijn moet
voldaan zijn op 31 mei 2005.
2. de lokale lastenverlichting is met ingang van 2005 komen te
vervallen.
ONROERENDE ZAAKBELASTING
Zowel van de eigenaren als van de gebruikers van de in de gemeente
gelegen onroerende zaken wordt een belasting geheven, gebaseerd op de
economische waarde/WOZ-waarde van de onroerende zaak.
HONDENBELASTING
Heeft u één of meer honden, dan moet u daarvoor belasting betalen. Ook
het in bezit, ter verzorging of onder toezicht hebben van één of meer
honden, valt onder deze belastingsoort. De hondenbelasting wordt
opgelegd aan de belastingplichtige.
Eenmalig moet aangifte worden gedaan van één of meerdere honden. Een
aangifteformulier kunt u opvragen bij de afdeling Financiën en
Personeel beheer of aan de balies van het gemeentehuis in Geldrop en
Mierlo. Na ontvangst van uw aangifte ontvangt u een hondenpenning.
Bij wijziging van de hondenbelasting (afmelding in verband met het
niet meer houden van een hond of bij verhuizing buiten de gemeente)
moet u hiervan melding maken. Ook moet u de hondenpenning inleveren
bij de afdeling Financiën en Personeel Beheer, waarna zij eventueel
tot vermindering c.q. restitutie van hondenbelasting zullen overgaan.
BEZWAAR
Zowel tegen de WOZ-beschikking als tegen de aanslag gemeentelijke
belastingen kunt u bezwaar aantekenen. Voor het indienen van een
bezwaarschrift is in de wet een termijn gesteld van zes weken na de
dagtekening van het aanslagbiljet/WOZ-beschikking. Het bezwaarschrift
moet u schriftelijk indienen bij de Heffingsambtenaar, Postbus 10101,
5660 GA Geldrop en moet duidelijk gemotiveerd zijn. U moet dus
aangeven waarom u het met de vastgestelde waarde niet eens bent.
Kleine verschillen (in m², m³, dakkapellen enzovoort) hebben geen
invloed op de vastgestelde WOZ-waarde. Er zijn namelijk wettelijke
grenzen vastgesteld voor de minimale afwijking ten aanzien van de
vastgestelde waarde. Deze grenzen staan in onderstaande tabel:
Waarde is meer dan Maar niet meer dan Percentage afwijking Afwijking
tenminste
0 200.000 5% -
200.000 500.000 4% 10.000
500.000 1.000.000 3% 20.000
1.000.000 - 2% 30.000
Ook kunt u bezwaar maken als u op 1 januari geen eigenaar of gebruiker
was van het pand dat op de aanslag/WOZ-beschikking genoemd is.
Verder moet het bezwaarschrift zijn voorzien van:
- naam en adres van de indiener;
- de dagtekening;
- een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht.
Op www.geldrop-mierlo.nl kunt u meer informatie vinden over het
aantekenen van bezwaar. Voor alle duidelijkheid wijzen wij u er op dat
u toch verplicht bent om te betalen, ook al heeft u een bezwaarschrift
ingediend. Als uw bezwaarschrift gegrond wordt verklaard, ontvangt u
het te veel aan overgemaakte geld terug. Als u uitstel van betaling
wenst, moet u dit schriftelijk aanvragen bij de invorderingsambtenaar.
U krijgt alleen uitstel van betaling voor het betwiste bedrag.
KWIJTSCHELDING VAN BELASTINGEN
Als uw financiële positie zo slecht is en ook zal blijven, dat u de
aanslag niet of slechts met zeer veel moeite kunt betalen, is het
mogelijk een verzoek in te dienen om de belastingen geheel of
gedeeltelijk kwijtgescholden te krijgen. Een dergelijk verzoek moet u
indienen bij de afdeling Financiën en Personeel Beheer, Postbus 10101,
5660 GA Geldrop. Bij de receptie van het gemeentehuis (Geldrop) en
locatie Mierlo is hiervoor een vragenformulier verkrijgbaar. Dit
formulier wordt pas in behandeling genomen als het volledig is
ingevuld en is voorzien van de gevraagde bijlagen.
Als u al kwijtschelding heeft aangevraagd voor rioolrecht of voor de
afvalstoffenheffing hoeft u niet nogmaals een kwijtscheldingsformulier
voor de OZB in te vullen. Bij de afhandeling van uw verzoek zal ook de
aanslag OZB worden meegenomen. Als u de laatste twee achtereenvolgende
jaren al kwijtschelding heeft gekregen, hoeft u geen nieuw
kwijtscheldingsverzoek in te dienen. U krijgt dan automatisch bericht.
MEER INFORMATIE
Als de informatie op de bijsluiter en op de website niet geheel
duidelijk is, mag u uiteraard altijd contact opnemen met de afdeling
Financiën en Personeel Beheer. De afdeling is te bereiken via
telefoonnummer 040-2893948.
U ontvangt voor het eerst een gecombineerde aanslag/beschikking,
daarom zal gedurende de eerste week van maart bij de publieksbalie in
het gemeentehuis van Geldrop iemand aanwezig zijn die uw vragen
mondeling kan beantwoorden. Daarnaast kunt u voor vragen terecht bij
de afdeling Financiën en Personeel Beheer in het voormalige
gemeentehuis van Mierlo.