Vertis

Business intelligence-systeem voor Symfora

Symfora groep wil haar stuurinformatie uit verschillende bronsystemen sneller en efficiënter verzamelen en presenteren. Het management moet hierdoor sneller en beter kunnen bijsturen. Uitgangspunten zijn flexibiliteit in ontwikkeling, gebruik en beheer en onafhankelijkheid van leveranciers. Met ZorgKompas van Vertis profiteert Symfora van de ervaringen van andere GGZ-instellingen.

Managementinformatie is van toenemend belang voor Symfora. Door de stabiel werkende bronsystemen ontstaat er vraag naar managementinformatie uit deze systemen. Daarnaast stellen overheden en zorgverzekeraars rapportage-eisen over de verschillende prestatie-indicatoren, mede door de invoering van Diagnose Behandel Combinaties (DBCs). Tenslotte is effectief sturen nog belangrijker geworden door kostenbesparingen in de zorgsector. Daarom heeft de afdeling Financiën en Administratie de gehele informatievoorziening binnen Symfora geanalyseerd.

Knelpunten
In de huidige situatie zijn een aantal knelpunten gesignaleerd. Esther Verver, hoofd van de afdeling product/markt-administratie die de informatievoorziening rondom de productie verzorgt binnen Symfora, noemt enkele voorbeelden: "De koppeling van gegevens uit verschillende bronsystemen is onvoldoende, het aanpassen van bestaande rapportages is lastig doordat het gedetailleerde kennis van de inrichting van de tabellen vereist, kost veel tijd en er is geen elektronische toegang tot de rapportages. Daarnaast staat bij het draaien van de rapportages de performance van de bronsystemen onder druk." Als oplossing voor deze problemen heeft Symfora gekozen voor een business intelligence-oplossing. Samen met Vertis is de organisatie het project BIS (business intelligence-systeem) gestart.

Symfora heeft met BIS de volgende doelstellingen:
* Rapportages die flexibel en eenvoudig aan te passen zijn door medewerkers van F&A;

* Onafhankelijkheid van leveranciers bij het bouwen van deze rapportages;

* Elektronisch aanbieden van managementinformatie aan gebruikers, toegesneden op de specifieke informatiebehoefte van de gebruiker;
* Eenvoudige koppelingen tussen gegevens uit de verschillende bronsystemen;

* Mogelijkheden voor gebruikers voor nadere analyse en downdrillen in de geleverde informatie;

* Verbreden van managementinformatie met bijvoorbeeld informatie over DBC's en de markt.

ZorgKompas
Vertis levert een robuust managementinformatiesysteem, waar de bronsystemen FIS (financiële gegevens), Synaps (productiegegevens) en Beaufort (personele gegevens) op aangesloten zijn. Het BIS levert gebruiksvriendelijkheid, toekomstvastheid, beheersbaarheid en performance. Vertis bereikt dit door gebruik te maken van een open architectuur. De oplossing is onafhankelijk van leveranciers. Het BIS is gebaseerd op de standaard oplossing van Vertis voor de zorgsector: ZorgKompas. ZorgKompas levert op basis van de bestaande systemen van Symfora vijf verschillende KPIs: financiën, formatie, ziekteverzuim, zorgproductie en wachttijden. De gegevens kunnen via een internet gepresenteerd worden, zodat stuurinformatie in de context van het afdelingshoofd wordt verstrekt.

Twee GGZs maken al gebruik van ZorgKompas. Met elke nieuwe gebruiker van ZorgKompas evolueert het product. Door hergebruik van nieuwe en aangepaste onderdelen profiteren alle gebruikers van de nieuwste ontwikkelingen. Een voorbeeld van een nieuwe ontwikkeling is de ontwikkeling van een nieuwe KPI: Persoonsgebonden Productie. Daarnaast zal in een nieuwe versie van Zorgkompas ook de DBC-problematiek worden meegenomen.

Relatieve standaardoplossing
"Door te kiezen voor ZorgKompas van Vertis hebben we gekozen voor een relatieve standaardoplossing", vertelt Esther Verver. "Dat betekent dat we gebruik kunnen maken van de best practices van Vertis, maar ook van collega-organisaties. En we kunnen samen met die collega-organisaties ook aanvullingen ontwikkelen. Dat ZorgKompas een relatieve standaard oplossing is levert daarnaast ook nog kostenvoordeel op. Samen met de inhoudelijk goede indruk zijn dit de twee belangrijkste redenen waarom we voor Vertis hebben gekozen."

Over Symfora groep
Symfora groep stelt zich ten doel hulp te verlenen en in het bijzonder op het terrein van de geestelijke gezondheidszorg en alle daarmee samenhangende vormen van hulpverlening en handelt met respect en gevoel voor ieders geloofsovertuiging en levensbeschouwing. Symfora groep tracht haar doel te bereiken door middel van het oprichten en in stand houden van intra-, semi- en extramurale voorzieningen, gericht op preventieve zorg, behandeling, verpleging, verzorging, begeleiding en huisvesting van met name patiënten die geestelijke gezondheidszorg en daarmee samenhangende hulpvormen behoeven, ongeacht hun levensbeschouwing.

Ervaring Vertis
Vertis heeft ruime ervaring in de GGZ-sector in het algemeen en heeft daarnaast ook nog eens ruime ervaring met business intelligence in de zorgsector in het bijzonder. Bij onder meer GGZ Friesland, GGZ Buitenamstel en forensisch psychiatrisch instituut De Rooyse Wissel past Vertis het ZorgKompas-concept al succesvol toe.

Meer weten over Vertis? Neem dan contact op via:

Telefoon: 0598 - 66 60 00
Telefax: 0598 - 66 60 29
E-mail: Info@vertis.nl