Vertis
Business intelligence-systeem voor Symfora
Symfora groep wil haar stuurinformatie uit verschillende bronsystemen
sneller en efficiënter verzamelen en presenteren. Het management moet
hierdoor sneller en beter kunnen bijsturen. Uitgangspunten zijn
flexibiliteit in ontwikkeling, gebruik en beheer en onafhankelijkheid
van leveranciers. Met ZorgKompas van Vertis profiteert Symfora van de
ervaringen van andere GGZ-instellingen.
Managementinformatie is van toenemend belang voor Symfora. Door de
stabiel werkende bronsystemen ontstaat er vraag naar
managementinformatie uit deze systemen. Daarnaast stellen overheden en
zorgverzekeraars rapportage-eisen over de verschillende
prestatie-indicatoren, mede door de invoering van Diagnose Behandel
Combinaties (DBCs). Tenslotte is effectief sturen nog belangrijker
geworden door kostenbesparingen in de zorgsector. Daarom heeft de
afdeling Financiën en Administratie de gehele informatievoorziening
binnen Symfora geanalyseerd.
Knelpunten
In de huidige situatie zijn een aantal knelpunten gesignaleerd. Esther
Verver, hoofd van de afdeling product/markt-administratie die de
informatievoorziening rondom de productie verzorgt binnen Symfora,
noemt enkele voorbeelden: "De koppeling van gegevens uit verschillende
bronsystemen is onvoldoende, het aanpassen van bestaande rapportages
is lastig doordat het gedetailleerde kennis van de inrichting van de
tabellen vereist, kost veel tijd en er is geen elektronische toegang
tot de rapportages. Daarnaast staat bij het draaien van de rapportages
de performance van de bronsystemen onder druk." Als oplossing voor
deze problemen heeft Symfora gekozen voor een business
intelligence-oplossing. Samen met Vertis is de organisatie het project
BIS (business intelligence-systeem) gestart.
Symfora heeft met BIS de volgende doelstellingen:
* Rapportages die flexibel en eenvoudig aan te passen zijn door
medewerkers van F&A;
* Onafhankelijkheid van leveranciers bij het bouwen van deze
rapportages;
* Elektronisch aanbieden van managementinformatie aan gebruikers,
toegesneden op de specifieke informatiebehoefte van de gebruiker;
* Eenvoudige koppelingen tussen gegevens uit de verschillende
bronsystemen;
* Mogelijkheden voor gebruikers voor nadere analyse en downdrillen
in de geleverde informatie;
* Verbreden van managementinformatie met bijvoorbeeld informatie
over DBC's en de markt.
ZorgKompas
Vertis levert een robuust managementinformatiesysteem, waar de
bronsystemen FIS (financiële gegevens), Synaps (productiegegevens) en
Beaufort (personele gegevens) op aangesloten zijn. Het BIS levert
gebruiksvriendelijkheid, toekomstvastheid, beheersbaarheid en
performance. Vertis bereikt dit door gebruik te maken van een open
architectuur. De oplossing is onafhankelijk van leveranciers. Het BIS
is gebaseerd op de standaard oplossing van Vertis voor de zorgsector:
ZorgKompas. ZorgKompas levert op basis van de bestaande systemen van
Symfora vijf verschillende KPIs: financiën, formatie, ziekteverzuim,
zorgproductie en wachttijden. De gegevens kunnen via een internet
gepresenteerd worden, zodat stuurinformatie in de context van het
afdelingshoofd wordt verstrekt.
Twee GGZs maken al gebruik van ZorgKompas. Met elke nieuwe gebruiker
van ZorgKompas evolueert het product. Door hergebruik van nieuwe en
aangepaste onderdelen profiteren alle gebruikers van de nieuwste
ontwikkelingen. Een voorbeeld van een nieuwe ontwikkeling is de
ontwikkeling van een nieuwe KPI: Persoonsgebonden Productie. Daarnaast
zal in een nieuwe versie van Zorgkompas ook de DBC-problematiek worden
meegenomen.
Relatieve standaardoplossing
"Door te kiezen voor ZorgKompas van Vertis hebben we gekozen voor een
relatieve standaardoplossing", vertelt Esther Verver. "Dat betekent
dat we gebruik kunnen maken van de best practices van Vertis, maar ook
van collega-organisaties. En we kunnen samen met die
collega-organisaties ook aanvullingen ontwikkelen. Dat ZorgKompas een
relatieve standaard oplossing is levert daarnaast ook nog
kostenvoordeel op. Samen met de inhoudelijk goede indruk zijn dit de
twee belangrijkste redenen waarom we voor Vertis hebben gekozen."
Over Symfora groep
Symfora groep stelt zich ten doel hulp te verlenen en in het bijzonder
op het terrein van de geestelijke gezondheidszorg en alle daarmee
samenhangende vormen van hulpverlening en handelt met respect en
gevoel voor ieders geloofsovertuiging en levensbeschouwing.
Symfora groep tracht haar doel te bereiken door middel van het
oprichten en in stand houden van intra-, semi- en extramurale
voorzieningen, gericht op preventieve zorg, behandeling, verpleging,
verzorging, begeleiding en huisvesting van met name patiënten die
geestelijke gezondheidszorg en daarmee samenhangende hulpvormen
behoeven, ongeacht hun levensbeschouwing.
Ervaring Vertis
Vertis heeft ruime ervaring in de GGZ-sector in het algemeen en heeft
daarnaast ook nog eens ruime ervaring met business intelligence in de
zorgsector in het bijzonder. Bij onder meer GGZ Friesland, GGZ
Buitenamstel en forensisch psychiatrisch instituut De Rooyse Wissel
past Vertis het ZorgKompas-concept al succesvol toe.
Meer weten over Vertis? Neem dan contact op via:
Telefoon: 0598 - 66 60 00
Telefax: 0598 - 66 60 29
E-mail: Info@vertis.nl