Gemeente Zevenaar
Begroting 2005
De gemeenteraad stelt elk jaar een begroting van de uitgaven en
inkomsten van de gemeente op. Normaal gebeurt dit voor het begin van
het nieuwe ja ar.Maarditjaarbestaatereenuitzonderlijkesituatie,
omdat door de herindeling op 1 januari 2005 een nieuwe gemeente
Zevenaar is gevormd. De gemeenteraad is kort daarna geïnstalleerd en
zal nu in de raadsvergadering van 23 maart 2005 de eerste begroting
van de nieuwe gemeente vaststellen.
In een gemeentebegroting zijn alle te verwachten uitgaven en inkomsten
voor het komende jaar opgevoerd. Hieruit kan dus worden bepaald hoe
het financieel met de gemeente is gesteld. Maar de begroting is meer:
De gemeenteraad, die door de inwoners is gekozen, geeft in de
begroting aan wat zij voor de komende peri-ode belangrijke thema's
vindt. Zij geeft aan wat zij met betrekking tot die thema's wil
bereiken en wat daar-voor moet gebeuren. De gemeenteraad geeft als het
ware opdracht aan het college van burgemeester en wet-houders om de
gewenste zaken te realiseren. De gemeenteraad geeft daarbij ook aan
hoeveel geld dat mag kosten. De gemeenteraad beslist dus over het
beleid op hoofdlijnen en burgemeester en wethouders voeren dit beleid
uit.
Na afloop van het jaar kan de gemeenteraad door de vastgestelde
begroting te vergelijken met het jaarver-slag controleren of de
afgesproken opdrachten goed zijn uitgevoerd.
PROGRAMMABEGROTING 2005
De gemeente werkt in 2005 voor het eerst met een programmabegroting.
De thema's die de gemeenteraad van Zevenaar belangrijk vindt, zijn
hierin uitgewerkt in elf programma's. Per programma wordt aangegeven
welke ontwikkelingen zich op dit gebied voordoen, welke knelpunten
hierbij optreden en wat er op dit ge-bied in de komende tijd
gerealiseerd zal gaan worden.
Programma 1: Bestuur, organisatie, dienstverlening en communicatie.
Dit programma omvat de bestuurlijke organisatie van de gemeente, de
dienstverlening aan de burgers van Zevenaar en de dienstverlening aan
de gemeenschap. De organisatie moet de visie en missie, zoals die voor
de nieuwe gemeente is opgesteld, uitvoeren, waarbij in een dynamische
gemeente doelmatig, rechtmatig en resultaatgericht wordt gewerkt met
oog voor kwaliteit. De balies in het gemeentehuis verzorgen de
eerste-lijns klantcontacten en beantwoorden vragen van burgers. Het
service- en meldpunt beantwoordt de telefoni-sche vragen en is de
algemene ingang voor de afdoening van klachten en meldingen.
De gemeenteraad wil de dienstverlening verbeteren. De burgers zullen
meer en eerder bij de beleidsvoorbe-reiding betrokken worden. Hiervoor
zal in de toekomst o.a. meer gebruik worden gemaakt van internet.
Daarom wordt in 2005 begonnen aan het opzetten van een systeem waar
burgers en bestuurders via de inter-netsite de beschikking krijgen
over openbare, actuele gemeentelijke en bestuurlijke informatie. De
bestaande dorpsraden vormen een goed platvorm en klankbord voor de
beleidsontwikkeling van de gemeente. Met de dorpsraden zal regelmatig
worden gecommuniceerd.
Programma 2: Veiligheid.
Dit programma omvat het streven naar een veilige en leefbare woon- en
werkomgeving. De gemeente be-kijkt regelmatig welke
veiligheidsproblemen zich kunnen voordoen om daar vervolgens op een
doeltref-fende en doelmatige manier actie op te ondernemen. Er worden
evenwichtige keuzes gemaakt, prioriteiten gesteld en een goede
rolverdeling met interne en externe partners bereikt.
In april 2005 zal ook in Zevenaar het nieuwe communicatienetwerk voor
de politie, brandweer en ambu-lance operationeel zijn. De
gemeentelijke herindeling, met name de grenscorrectie op het
bedrijventerrein Hengelder, brengt extra inspanningen op het gebied
van veiligheid met zich mee. Er zullen ook in 2005 weer oefeningen in
crisisbeheersing worden georganiseerd. In 2005 zal nieuw materiaal
voor de brandweer-posten in Zevenaar en Giesbeek worden aangeschaft.
Het gaat hierbij o.a. om de aanschaf van een warmte-beeldcamera en de
aanschaf van pneumatisch en hydraulisch redgereedschap en van
beschermende kleding ten behoeve van de brandweerpost in Giesbeek.
Programma 3: Verkeer en vervoer.
Dit programma omvat het onderhouden van de wegen en de openbare
verlichting en het verbeteren van de bereikbaarheid van de binnenstad
en de omliggende kernen, de bereikbaarheid van de bedrijven en de
be-reikbaarheid voor toerisme en recreatie. Belangrijk is ook het
terugdringen van de verkeersongevallen.
Om het fietsen op het fietspad langs de Pannerdenseweg aantrekkelijker
te maken worden in 2005 de slechte plekken hersteld en daarna wordt de
gehele weg van een 4 cm dikke laag asfaltbeton voorzien. Ook worden de
aansluitingen op inritten aangepast.
De trottoirs langs de Schilderspoort, het Rembrandtplein en de Jeroen
Boschstraat vertonen veel oneffenhe-den, losse tegels en op sommige
locaties afwateringsproblemen. Een deel van het tegeloppervlak kan als
overtollige verharding worden beschouwd en zal dan ook in 2005 tijdens
herstraatwerkzaamheden worden omgezet naar een groenvoorziening.
Het kruispunt Lentemorgen - Platanenlaan - Ringbaan-noord vertoont
schadebeelden zoals ernstige spoor-vorming en scheuren. Een goede
oplossing hiervoor, het aanbrengen van een ZOAB-mengsel, wordt in 2005
toegepast. Deze methode is eerder ook gehanteerd op het kruispunt
Ringbaan Noord - Doesburgseweg - Ringbaan Oost en voldoet goed. Tevens
worden bij het vervangen van de verharding de detectielussen van de
verkeersregelinstallatie opnieuw aangebracht.
Alle lichtmasten, die voor 1965 zijn geplaatst worden ten behoeve van
de (verkeers-)veiligheid zo veel mo-gelijk in 2005 vervangen.
In 2005 wordt de parkeerring uitgevoerd met als doel een herkenbare
ontsluiting van het centrumgebied en de parkeervoorzieningen. Met deze
parkeerring wordt het verkeer geconcentreerd, waardoor de directe
woonomgeving verkeersluw wordt gemaakt. Daarnaast krijgt de fietser in
het kader van verkeersveiligheid op de parkeerring een gemarkeerde
plaats.
Programma 4: Economische ontwikkeling en bedrijvigheid.
Dit programma omvat het versterken van de economische structuur en het
vergroten van de werkgelegen-heid. Het scheppen van een aantrekkelijk
vestigingsklimaat is daarbij een belangrijk middel. De versterking van
de economische structuur moet een bijdrage leveren aan een meer
evenwichtige bevolkingssamenstel-ling. Recreatie en toerisme in het
recreatiegebied Rhederlaag is een economische drager van de gemeente.
Zevenaar zal de mogelijkheden van de binnenstad als "koopcentrum van
de Liemers" in 2005 sterk gaan promoten. Bezoekers zullen in
samenwerking met o.a. de ondernemersvereniging bekend worden gemaakt
met het vernieuwde en veelzijdige winkelaanbod in Zevenaar en de
overige voorzieningen op het gebied van cultuur, recreatie en toerisme
in de gemeente.
In 2005 wordt gestart met een onderzoek naar het opnieuw inrichten van
bestaande bedrijfsterreinen, zoals Tatelaar, Zuidspoor en
Hengelder-oost. Hierbij zal veel aandacht worden besteed aan de
ruimtelijke inrich-ting. Behoud van werkgelegenheid is een belangrijke
voorwaarde voor bedrijfsverplaatsingen.
Programma 5: Onderwijs en educatie.
Dit programma omvat de zorg voor voldoende en adequate huisvesting van
basisscholen en voortgezet on-derwijs en het ontwikkelen van lokaal
onderwijsbeleid. De gemeente exploiteert twee openbare basisscho-len.
De gemeente is voorstander van een goed verspreid aanbod van
mogelijkheden voor basisonderwijs ook in de kleine kernen met
voldoende differentiatie in onderwijsvormen. De gemeente wil bijdragen
aan de ontwikkeling van leerlingen met aandacht voor de godsdienstige,
levensbeschouwelijke en maatschappelijke waarden. Het beleid van de
gemeente is er op gericht volwassenen met (te) weinig opleiding alsnog
in staat te stellen hun redzaamheid te vergroten.
In 2005 zal worden gestart met de nieuwbouw van de
Schilderspoortschool. De vernieuwde Nicolaasschool in Angerlo zal in
augustus 2005 in gebruik worden genomen en zal op die datum fuseren
met de Bernard Ruysschool.
In 2005 wordt een onderzoek verricht naar de haalbaarheid om eventueel
een centrale voorziening in Babbe-rich te realiseren waar een
samenhangend aanbod wordt verzorgd op het terrein van basisonderwijs,
welzijn, zorg en kinderopvang, een zgn. Kulturhus.
Ook gaat gewerkt worden aan het verminderen van het aantal leerlingen
in Zevenaar met een achterstand in het onderwijs.
Programma 6: Natuur, recreatie, sport en toerisme.
Dit programma omvat het optimaal benutten van de recreatieve
mogelijkheden van het Rijnstrangengebied, de Gelderse Poort, het
recreatiegebied Rhederlaag en het centrum van Zevenaar om hiermee
extra bezoekers aan te trekken. Hierbij hoort ook het zorgen voor
goede sportvoorzieningen voor amateurs, zowel recreatief als in
competitieverband. De gemeente wil bijdragen aan meer sportief bewegen
van de inwoners, waarbij speciale aandacht uitgaat naar de deelname
van de jeugd aan sportactiviteiten. Kwalitatief hoogwaardige
groenvoorzieningen die zijn afgestemd op de vraag van de inwoners
worden op milieuvriendelijke wijze onderhouden.
De glijbaan in het Lentebad wordt in 2005 vervangen, zodat het bad
weer aantrekkelijker wordt voor meer bezoekers. De
beregeningsinstallatie op sportpark de Buitenboom zal in 2005 worden
vervangen. De le-vensduur van de twee kunstgrasbanen van
Tennisvereniging De Does in Giesbeek is al ver overschreden. Hierdoor
wordt de veiligheid van de banen negatief beïnvloed. De gemeente zal
bijdragen in de kosten van vervanging door nieuwe kunstgrasbanen.
In 2003 zijn verschillende noodreparaties uitgevoerd aan de bruggen in
park Rosorum. Het zijn houten bruggen die dertig jaar geleden zijn
geplaatst en nu verrot zijn. Om te voorkomen dat er gevaarlijke
situaties ontstaan, worden de bruggen vervangen.
Programma 7: Kunst en cultuur.
Dit programma omvat het bieden van kunst- en cultuurvoorzieningen en
monumentenzorg. De gemeente wil haar inwoners in contact brengen met
een zo ruim mogelijk aanbod van kunstuitingen door de bevolking op
betaalbare wijze zowel actief als passief te laten genieten van
literatuur, muziek, dans en toneel. Ook wil de gemeente de
cultuurhistorische waarden inzichtelijk maken en de interesse van de
bewoners hierin bevorde-ren.
In 2005 komt het onderzoek beschikbaar, dat wordt verricht naar de
mogelijkheden om het nog te privatise-ren muziekonderwijs bestuurlijk,
samen met de stichting Bommersheuf, onder te brengen in een nieuw op
te richten stichting. Ook wordt een onderzoek gedaan naar de
mogelijkheid om het muziekonderwijs daadwer-kelijk onder te brengen in
het theater Bommersheuf. Hierdoor kan een educatieve en culturele
voorziening worden gevormd in één gebouw en onder één bestuur.
De bibliotheek van Zevenaar wordt vanaf 2005 onderdeel van één
basisbibliotheek in de Liemers. De bibli-otheek van Giesbeek zal
worden geprofessionaliseerd en zal uiterlijk 1 januari 2007 ook deel
uitmaken van de basisbibliotheek de Liemers.
Programma 8: Werk en inkomen.
Dit programma omvat het zo snel mogelijk aan werk helpen van
werkzoekenden met of zonder een uitkering of hen in ieder geval
dichter naar de arbeidsmarkt leiden. Aan diegenen waarvoor dit ook op
langere termijn onmogelijk is, worden passende trajecten aangeboden.
Als leidend principe van het gemeentelijk arbeids-marktbeleid geldt
dat iedereen die kan werken, ook moet werken. De nadruk ligt op het zo
snel mogelijk laten opdoen van werkervaring. Pas wanneer alles is
geprobeerd om weer aan het werk te komen, springt de gemeente waar
nodig en mogelijk bij met inkomensondersteuning. De gemeente streeft
ernaar misbruik van sociale regelingen te minimaliseren. Er worden
instrumenten ontwikkeld om het tegengaan van fraude nog verder aan te
scherpen.
In 2005 worden initiatieven ondernomen om jongeren onder 23 jaar
zonder werk en zonder een beëindigde opleiding te stimuleren om hun
opleiding af te maken of een nieuwe opleiding op te pakken. Dit
gebeurt in samenwerking met o.a. het Centrum voor Werk en Inkomen en
het Regionaal Opleidingscentrum. De jonge-ren worden begeleid om de
kans op terugval op een uitkeringssituatie te beperken. Door de
benadering van het bedrijfsleven te versterken, wordt de keuze en
daarmee de kans op een succesvolle plaatsing aanzienlijk vergroot.
Programma 9: Zorg en welzijn.
Dit programma omvat het zorgdragen, ontwikkelen en uitvoeren van
beleid op het gebied van het verbeteren van inkomenssituaties,
schulphulpverlening, chronisch zieken en gehandicapten, de
multiculturele samenle-ving en de inburgering van nieuwkomers. De
gemeente wil ouderen in staat stellen zo lang mogelijk zelf-standig in
de eigen woon- en leefomgeving te blijven functioneren met behoud van
regie over het eigen leven en geeft hierbij extra aandacht aan
kwetsbare groepen. De gemeente wil bevorderen dat jeugdigen en
jongeren op een voor zichzelf en voor de omgeving acceptabele wijze
kunnen toegroeien naar volwassen-heid.
In 2005 wil de gemeente met de Stichting Welzijn Ouderen Zevenaar
afspraken maken over de kwaliteit van het ouderenbeleid. Hiermee wordt
ingespeeld op de groeiende vraag van ouderen op het terrein van
wel-zijnsactiviteiten en huisvesting. In 2005 zal waarschijnlijk de
nieuwe Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) worden ingevoerd.
Bekeken wordt of met het gemeentelijk ouderenbeleid hierbij kan worden
aan-gesloten. De desbetreffende zorginstellingen zullen bij de
totstandkoming hiervan worden betrokken.
De gemeente streeft ernaar in 2006 een jeugd- en jongerenaccommodatie
te realiseren. Hiermee wordt de basis gelegd voor een kwalitatief
aanbod van jeugd- en jongerenactiviteiten, die bijdragen aan het
bereiken van een integraal jeugd- en jongerenbeleid.
Programma 10: Milieu.
Dit programma omvat het gescheiden inzamelen en laten verwerken van al
het huishoudelijk afval voor de instandhouding van een goede
milieuhygiëne. Ook behoort het doelmatig inzamelen en afvoeren van
afval-water naar een zuiveringspunt met een minimale belasting voor de
omgeving tot dit programma. Evenals het ontwikkelen en uitvoeren van
beleid gericht op het in stand houden en verbeteren van de
milieuhygiëne en het bevorderen van een duurzame samenleving.
In 2005 zullen bedrijven worden gecontroleerd op de bouw- en
milieuregelgeving. Deze controles zijn erop gericht dat bedrijven
voldoen aan de voorschriften, zodat de kans op onveilige situaties,
overlast voor om-wonenden of aantasting van het milieu beperkt wordt.
In 2005 zal aandacht worden besteed aan de voort-gang van het
gemeentelijk geluidsbeleid.
In 2005 zal een definitief besluit worden genomen over de toekomst van
het Liemers centrum voor Natuur- en Milieueducatie (NME).
Programma 11: Wonen en de ruimte.
Dit programma omvat het bevorderen en in stand houden van een goede
inrichting van het grondgebied, waarbij op een evenwichtige wijze de
verschillende belangen ten aanzien van wonen, werken, recreëren,
landbouw, verkeer en milieu tegen elkaar worden afgewogen. Hierdoor
ontstaat een aantrekkelijk woon- en werkklimaat met behoud van
diversiteit en samenhang. De gemeente wil voldoende woongelegenheid
be-vorderen, zowel wat betreft de kwaliteit als de betaalbaarheid van
de woningen.
In 2005 zal worden gestart met het ontwikkelen van een
bestemmingsplan, waardoor in de toekomst wo-ningbouw in Zevenaar-oost
kan worden gerealiseerd. Om te kunnen voorzien in de lokale
woonbehoefte en om het huidige voorzieningenniveau in stand te houden
is een nader woningbouwprogramma gewenst. Hiervoor wordt de globale
ontwikkeling aangegeven met het vastgesteld Ruimtelijke Beleidsplan.
Vanuit deze ruimtelijke visie zijn woningbouwprojecten als
Zevenaar-oost (1.200 - 1.500 woningen en ca. 80 ha. bedrijfsterreinen)
en Reisenakker / Stegeslag af te leiden. Maar ook inmiddels lopende
werkzaamheden, zoals het woningbouwproject Babberich en diverse kleine
projecten in Giesbeek, Lathum en Angerlo, dra-gen bij aan de
realisatie van de beoogde versterkte groei.
FINANCIËLE BEGROTING
Begrotingsresultaat.
De begroting 2005 van de per 1 januari 2005 nieuw gevormde gemeente
Zevenaar die het college van bur-gemeester en wethouders aan de
gemeenteraad aanbiedt, vertoont een tekort van 678.000. In het
voorjaar van 2004 maakten de toenmalige gemeenten Angerlo en Zevenaar
een voorspelling voor het begrotingsre-sultaat 2005. Er werd een
gezamenlijk nadelig resultaat van 457.000 verwacht. Sindsdien is het
resultaat dus met ongeveer 220.000 verslechterd.
Tegenvaller.
De belangrijkste oorzaak van deze verslechtering is de daling van het
bedrag dat de gemeente van het Rijk ontvangt, de zgn. Algemene
uitkering uit het gemeentefonds. Dit bedrag is afhankelijk van de
hoogte van de uitgaven die het Rijk zelf verricht. Omdat het Rijk fors
bezuinigt, daalt ook de uitkering aan de gemeenten; voor Zevenaar gaat
het hierbij om 0,8 miljoen. Ook daalt de uitkering als gevolg van de
herindeling; door de systematiek van de uitkering krijgt de nieuwe
samengevoegde gemeente minder dan de beide afzonder-lijke gemeenten in
het verleden. In totaal gaat het om een lagere uitkering van bijna 1,1
miljoen.
Meevallers.
Het nadeel voor de gemeente Zevenaar kon gelukkig nog worden beperkt
dankzij de eerdere bezuinigingen waartoe reeds in 2002 was besloten.
Verder zijn er in de begroting nog enkele meevallers te bespeuren. Zo
kan er door het samengaan van beide gemeenten voor meer dan 450.000
worden bespaard op de kosten van het personeel.
Dekkingsplan.
Natuurlijk wil de nieuwe gemeente Zevenaar graag starten met een
sluitende begroting. Daarom hebben burgemeester en wethouders kritisch
gekeken naar mogelijkheden om de oorspronkelijk geraamde kosten in de
tijd naar achteren te schuiven. De begroting is sluitend gemaakt door
het treffen van een aantal maatre-gelen, voorlopig alleen voor 2005.
Financieel beeld komende jaren.
Het hierboven beschreven dekkingsplan geldt alleen voor 2005. Voor de
periode vanaf 2006 zal een andere oplossing moeten worden gezocht,
zodat ook op lange termijn de nieuwe gemeente een goede financiële
basis heeft. Daarbij moet meegenomen worden dat ook in de komende
jaren er weer nieuwe ontwikkelingen op de gemeente afkomen waarvoor
geld beschikbaar zal moeten zijn. Burgemeester en wethouders
vertrou-wen erop dat de juiste keuzes worden gemaakt zodat in de
toekomst een gezond financieel beeld blijft be-staan.
RESERVEPOSITIE.
De gemeente Zevenaar beschikt voor een bedrag van ruim 37,5 miljoen
aan reserves en voorzieningen. Deze reserves en voorzieningen zijn
voor het grootste deel al voor bepaalde doelen vastgelegd of bestemd.
Slechts een klein deel is nog vrij aanwendbaar.
Voorzieningen 6.200.000
Aan voorzieningen hangt een juridische verplichting om dit geld voor
bepaalde
doelen te besteden. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om geld dat van het
Rijk voor een
bepaald doel is ontvangen. Maar voorzieningen kunnen ook worden
gebruikt voor het
onderhoud van gemeentelijke eigendommen.
Geblokkeerde reserves 11.660.000
Dit gedeelte van de reserves is vastgelegd en de rente-opbrengst wordt
jaarlijks
gebruikt voor de lopende uitgaven van de gemeente. Wanneer deze
reserves zouden
worden besteed, ontstaat volgend jaar een tekort omdat er dan minder
rente wordt
ontvangen.
Bestemmingsreserves 17.430.000
De gemeenteraad heeft in het verleden besluiten genomen om deze
reserves in de
toekomst voor een bepaalde investeringen te gebruiken. Het is dus niet
mogelijk dit
geld vrij te gebruiken zonder eerdere besluiten ongedaan te maken.
Buffer 2.180.000
Van dit bedrag is door de gemeenteraad bepaald dat dit alleen in
uiterste noodgevallen
mag worden gebruikt en als dat onverhoopt het geval is, moet het zo
snel mogelijk
weer aangevuld worden.
Vrij aanwendbare reserve 50.000
Alleen dit deel van de reserves is momenteel nog vrij aanwendbaar voor
de gemeente.
Totale reservepositie van de gemeente Zevenaar 37.520.000
Naar Menu