Gemeente Zevenaar


Begroting 2005

De gemeenteraad stelt elk jaar een begroting van de uitgaven en inkomsten van de gemeente op. Normaal gebeurt dit voor het begin van het nieuwe ja ar.Maarditjaarbestaatereenuitzonderlijkesituatie, omdat door de herindeling op 1 januari 2005 een nieuwe gemeente Zevenaar is gevormd. De gemeenteraad is kort daarna geïnstalleerd en zal nu in de raadsvergadering van 23 maart 2005 de eerste begroting van de nieuwe gemeente vaststellen.

In een gemeentebegroting zijn alle te verwachten uitgaven en inkomsten voor het komende jaar opgevoerd. Hieruit kan dus worden bepaald hoe het financieel met de gemeente is gesteld. Maar de begroting is meer: De gemeenteraad, die door de inwoners is gekozen, geeft in de begroting aan wat zij voor de komende peri-ode belangrijke thema's vindt. Zij geeft aan wat zij met betrekking tot die thema's wil bereiken en wat daar-voor moet gebeuren. De gemeenteraad geeft als het ware opdracht aan het college van burgemeester en wet-houders om de gewenste zaken te realiseren. De gemeenteraad geeft daarbij ook aan hoeveel geld dat mag kosten. De gemeenteraad beslist dus over het beleid op hoofdlijnen en burgemeester en wethouders voeren dit beleid uit.
Na afloop van het jaar kan de gemeenteraad door de vastgestelde begroting te vergelijken met het jaarver-slag controleren of de afgesproken opdrachten goed zijn uitgevoerd.

PROGRAMMABEGROTING 2005
De gemeente werkt in 2005 voor het eerst met een programmabegroting. De thema's die de gemeenteraad van Zevenaar belangrijk vindt, zijn hierin uitgewerkt in elf programma's. Per programma wordt aangegeven welke ontwikkelingen zich op dit gebied voordoen, welke knelpunten hierbij optreden en wat er op dit ge-bied in de komende tijd gerealiseerd zal gaan worden.

Programma 1: Bestuur, organisatie, dienstverlening en communicatie. Dit programma omvat de bestuurlijke organisatie van de gemeente, de dienstverlening aan de burgers van Zevenaar en de dienstverlening aan de gemeenschap. De organisatie moet de visie en missie, zoals die voor de nieuwe gemeente is opgesteld, uitvoeren, waarbij in een dynamische gemeente doelmatig, rechtmatig en resultaatgericht wordt gewerkt met oog voor kwaliteit. De balies in het gemeentehuis verzorgen de eerste-lijns klantcontacten en beantwoorden vragen van burgers. Het service- en meldpunt beantwoordt de telefoni-sche vragen en is de algemene ingang voor de afdoening van klachten en meldingen. De gemeenteraad wil de dienstverlening verbeteren. De burgers zullen meer en eerder bij de beleidsvoorbe-reiding betrokken worden. Hiervoor zal in de toekomst o.a. meer gebruik worden gemaakt van internet. Daarom wordt in 2005 begonnen aan het opzetten van een systeem waar burgers en bestuurders via de inter-netsite de beschikking krijgen over openbare, actuele gemeentelijke en bestuurlijke informatie. De bestaande dorpsraden vormen een goed platvorm en klankbord voor de beleidsontwikkeling van de gemeente. Met de dorpsraden zal regelmatig worden gecommuniceerd.

Programma 2: Veiligheid. Dit programma omvat het streven naar een veilige en leefbare woon- en werkomgeving. De gemeente be-kijkt regelmatig welke veiligheidsproblemen zich kunnen voordoen om daar vervolgens op een doeltref-fende en doelmatige manier actie op te ondernemen. Er worden evenwichtige keuzes gemaakt, prioriteiten gesteld en een goede rolverdeling met interne en externe partners bereikt. In april 2005 zal ook in Zevenaar het nieuwe communicatienetwerk voor de politie, brandweer en ambu-lance operationeel zijn. De gemeentelijke herindeling, met name de grenscorrectie op het bedrijventerrein Hengelder, brengt extra inspanningen op het gebied van veiligheid met zich mee. Er zullen ook in 2005 weer oefeningen in crisisbeheersing worden georganiseerd. In 2005 zal nieuw materiaal voor de brandweer-posten in Zevenaar en Giesbeek worden aangeschaft. Het gaat hierbij o.a. om de aanschaf van een warmte-beeldcamera en de aanschaf van pneumatisch en hydraulisch redgereedschap en van beschermende kleding ten behoeve van de brandweerpost in Giesbeek.

Programma 3: Verkeer en vervoer. Dit programma omvat het onderhouden van de wegen en de openbare verlichting en het verbeteren van de bereikbaarheid van de binnenstad en de omliggende kernen, de bereikbaarheid van de bedrijven en de be-reikbaarheid voor toerisme en recreatie. Belangrijk is ook het terugdringen van de verkeersongevallen. Om het fietsen op het fietspad langs de Pannerdenseweg aantrekkelijker te maken worden in 2005 de slechte plekken hersteld en daarna wordt de gehele weg van een 4 cm dikke laag asfaltbeton voorzien. Ook worden de aansluitingen op inritten aangepast. De trottoirs langs de Schilderspoort, het Rembrandtplein en de Jeroen Boschstraat vertonen veel oneffenhe-den, losse tegels en op sommige locaties afwateringsproblemen. Een deel van het tegeloppervlak kan als overtollige verharding worden beschouwd en zal dan ook in 2005 tijdens herstraatwerkzaamheden worden omgezet naar een groenvoorziening. Het kruispunt Lentemorgen - Platanenlaan - Ringbaan-noord vertoont schadebeelden zoals ernstige spoor-vorming en scheuren. Een goede oplossing hiervoor, het aanbrengen van een ZOAB-mengsel, wordt in 2005 toegepast. Deze methode is eerder ook gehanteerd op het kruispunt Ringbaan Noord - Doesburgseweg - Ringbaan Oost en voldoet goed. Tevens worden bij het vervangen van de verharding de detectielussen van de verkeersregelinstallatie opnieuw aangebracht. Alle lichtmasten, die voor 1965 zijn geplaatst worden ten behoeve van de (verkeers-)veiligheid zo veel mo-gelijk in 2005 vervangen. In 2005 wordt de parkeerring uitgevoerd met als doel een herkenbare ontsluiting van het centrumgebied en de parkeervoorzieningen. Met deze parkeerring wordt het verkeer geconcentreerd, waardoor de directe woonomgeving verkeersluw wordt gemaakt. Daarnaast krijgt de fietser in het kader van verkeersveiligheid op de parkeerring een gemarkeerde plaats.

Programma 4: Economische ontwikkeling en bedrijvigheid. Dit programma omvat het versterken van de economische structuur en het vergroten van de werkgelegen-heid. Het scheppen van een aantrekkelijk vestigingsklimaat is daarbij een belangrijk middel. De versterking van de economische structuur moet een bijdrage leveren aan een meer evenwichtige bevolkingssamenstel-ling. Recreatie en toerisme in het recreatiegebied Rhederlaag is een economische drager van de gemeente. Zevenaar zal de mogelijkheden van de binnenstad als "koopcentrum van de Liemers" in 2005 sterk gaan promoten. Bezoekers zullen in samenwerking met o.a. de ondernemersvereniging bekend worden gemaakt met het vernieuwde en veelzijdige winkelaanbod in Zevenaar en de overige voorzieningen op het gebied van cultuur, recreatie en toerisme in de gemeente.
In 2005 wordt gestart met een onderzoek naar het opnieuw inrichten van bestaande bedrijfsterreinen, zoals Tatelaar, Zuidspoor en Hengelder-oost. Hierbij zal veel aandacht worden besteed aan de ruimtelijke inrich-ting. Behoud van werkgelegenheid is een belangrijke voorwaarde voor bedrijfsverplaatsingen.

Programma 5: Onderwijs en educatie. Dit programma omvat de zorg voor voldoende en adequate huisvesting van basisscholen en voortgezet on-derwijs en het ontwikkelen van lokaal onderwijsbeleid. De gemeente exploiteert twee openbare basisscho-len. De gemeente is voorstander van een goed verspreid aanbod van mogelijkheden voor basisonderwijs ook in de kleine kernen met voldoende differentiatie in onderwijsvormen. De gemeente wil bijdragen aan de ontwikkeling van leerlingen met aandacht voor de godsdienstige, levensbeschouwelijke en maatschappelijke waarden. Het beleid van de gemeente is er op gericht volwassenen met (te) weinig opleiding alsnog in staat te stellen hun redzaamheid te vergroten. In 2005 zal worden gestart met de nieuwbouw van de Schilderspoortschool. De vernieuwde Nicolaasschool in Angerlo zal in augustus 2005 in gebruik worden genomen en zal op die datum fuseren met de Bernard Ruysschool. In 2005 wordt een onderzoek verricht naar de haalbaarheid om eventueel een centrale voorziening in Babbe-rich te realiseren waar een samenhangend aanbod wordt verzorgd op het terrein van basisonderwijs, welzijn, zorg en kinderopvang, een zgn. Kulturhus. Ook gaat gewerkt worden aan het verminderen van het aantal leerlingen in Zevenaar met een achterstand in het onderwijs.

Programma 6: Natuur, recreatie, sport en toerisme. Dit programma omvat het optimaal benutten van de recreatieve mogelijkheden van het Rijnstrangengebied, de Gelderse Poort, het recreatiegebied Rhederlaag en het centrum van Zevenaar om hiermee extra bezoekers aan te trekken. Hierbij hoort ook het zorgen voor goede sportvoorzieningen voor amateurs, zowel recreatief als in competitieverband. De gemeente wil bijdragen aan meer sportief bewegen van de inwoners, waarbij speciale aandacht uitgaat naar de deelname van de jeugd aan sportactiviteiten. Kwalitatief hoogwaardige groenvoorzieningen die zijn afgestemd op de vraag van de inwoners worden op milieuvriendelijke wijze onderhouden. De glijbaan in het Lentebad wordt in 2005 vervangen, zodat het bad weer aantrekkelijker wordt voor meer bezoekers. De beregeningsinstallatie op sportpark de Buitenboom zal in 2005 worden vervangen. De le-vensduur van de twee kunstgrasbanen van Tennisvereniging De Does in Giesbeek is al ver overschreden. Hierdoor wordt de veiligheid van de banen negatief beïnvloed. De gemeente zal bijdragen in de kosten van vervanging door nieuwe kunstgrasbanen. In 2003 zijn verschillende noodreparaties uitgevoerd aan de bruggen in park Rosorum. Het zijn houten bruggen die dertig jaar geleden zijn geplaatst en nu verrot zijn. Om te voorkomen dat er gevaarlijke situaties ontstaan, worden de bruggen vervangen.

Programma 7: Kunst en cultuur. Dit programma omvat het bieden van kunst- en cultuurvoorzieningen en monumentenzorg. De gemeente wil haar inwoners in contact brengen met een zo ruim mogelijk aanbod van kunstuitingen door de bevolking op betaalbare wijze zowel actief als passief te laten genieten van literatuur, muziek, dans en toneel. Ook wil de gemeente de cultuurhistorische waarden inzichtelijk maken en de interesse van de bewoners hierin bevorde-ren. In 2005 komt het onderzoek beschikbaar, dat wordt verricht naar de mogelijkheden om het nog te privatise-ren muziekonderwijs bestuurlijk, samen met de stichting Bommersheuf, onder te brengen in een nieuw op te richten stichting. Ook wordt een onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om het muziekonderwijs daadwer-kelijk onder te brengen in het theater Bommersheuf. Hierdoor kan een educatieve en culturele voorziening worden gevormd in één gebouw en onder één bestuur. De bibliotheek van Zevenaar wordt vanaf 2005 onderdeel van één basisbibliotheek in de Liemers. De bibli-otheek van Giesbeek zal worden geprofessionaliseerd en zal uiterlijk 1 januari 2007 ook deel uitmaken van de basisbibliotheek de Liemers.

Programma 8: Werk en inkomen. Dit programma omvat het zo snel mogelijk aan werk helpen van werkzoekenden met of zonder een uitkering of hen in ieder geval dichter naar de arbeidsmarkt leiden. Aan diegenen waarvoor dit ook op langere termijn onmogelijk is, worden passende trajecten aangeboden. Als leidend principe van het gemeentelijk arbeids-marktbeleid geldt dat iedereen die kan werken, ook moet werken. De nadruk ligt op het zo snel mogelijk laten opdoen van werkervaring. Pas wanneer alles is geprobeerd om weer aan het werk te komen, springt de gemeente waar nodig en mogelijk bij met inkomensondersteuning. De gemeente streeft ernaar misbruik van sociale regelingen te minimaliseren. Er worden instrumenten ontwikkeld om het tegengaan van fraude nog verder aan te scherpen.
In 2005 worden initiatieven ondernomen om jongeren onder 23 jaar zonder werk en zonder een beëindigde opleiding te stimuleren om hun opleiding af te maken of een nieuwe opleiding op te pakken. Dit gebeurt in samenwerking met o.a. het Centrum voor Werk en Inkomen en het Regionaal Opleidingscentrum. De jonge-ren worden begeleid om de kans op terugval op een uitkeringssituatie te beperken. Door de benadering van het bedrijfsleven te versterken, wordt de keuze en daarmee de kans op een succesvolle plaatsing aanzienlijk vergroot.

Programma 9: Zorg en welzijn. Dit programma omvat het zorgdragen, ontwikkelen en uitvoeren van beleid op het gebied van het verbeteren van inkomenssituaties, schulphulpverlening, chronisch zieken en gehandicapten, de multiculturele samenle-ving en de inburgering van nieuwkomers. De gemeente wil ouderen in staat stellen zo lang mogelijk zelf-standig in de eigen woon- en leefomgeving te blijven functioneren met behoud van regie over het eigen leven en geeft hierbij extra aandacht aan kwetsbare groepen. De gemeente wil bevorderen dat jeugdigen en jongeren op een voor zichzelf en voor de omgeving acceptabele wijze kunnen toegroeien naar volwassen-heid. In 2005 wil de gemeente met de Stichting Welzijn Ouderen Zevenaar afspraken maken over de kwaliteit van het ouderenbeleid. Hiermee wordt ingespeeld op de groeiende vraag van ouderen op het terrein van wel-zijnsactiviteiten en huisvesting. In 2005 zal waarschijnlijk de nieuwe Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) worden ingevoerd. Bekeken wordt of met het gemeentelijk ouderenbeleid hierbij kan worden aan-gesloten. De desbetreffende zorginstellingen zullen bij de totstandkoming hiervan worden betrokken. De gemeente streeft ernaar in 2006 een jeugd- en jongerenaccommodatie te realiseren. Hiermee wordt de basis gelegd voor een kwalitatief aanbod van jeugd- en jongerenactiviteiten, die bijdragen aan het bereiken van een integraal jeugd- en jongerenbeleid.

Programma 10: Milieu.
Dit programma omvat het gescheiden inzamelen en laten verwerken van al het huishoudelijk afval voor de instandhouding van een goede milieuhygiëne. Ook behoort het doelmatig inzamelen en afvoeren van afval-water naar een zuiveringspunt met een minimale belasting voor de omgeving tot dit programma. Evenals het ontwikkelen en uitvoeren van beleid gericht op het in stand houden en verbeteren van de milieuhygiëne en het bevorderen van een duurzame samenleving. In 2005 zullen bedrijven worden gecontroleerd op de bouw- en milieuregelgeving. Deze controles zijn erop gericht dat bedrijven voldoen aan de voorschriften, zodat de kans op onveilige situaties, overlast voor om-wonenden of aantasting van het milieu beperkt wordt. In 2005 zal aandacht worden besteed aan de voort-gang van het gemeentelijk geluidsbeleid. In 2005 zal een definitief besluit worden genomen over de toekomst van het Liemers centrum voor Natuur- en Milieueducatie (NME).

Programma 11: Wonen en de ruimte. Dit programma omvat het bevorderen en in stand houden van een goede inrichting van het grondgebied, waarbij op een evenwichtige wijze de verschillende belangen ten aanzien van wonen, werken, recreëren, landbouw, verkeer en milieu tegen elkaar worden afgewogen. Hierdoor ontstaat een aantrekkelijk woon- en werkklimaat met behoud van diversiteit en samenhang. De gemeente wil voldoende woongelegenheid be-vorderen, zowel wat betreft de kwaliteit als de betaalbaarheid van de woningen.
In 2005 zal worden gestart met het ontwikkelen van een bestemmingsplan, waardoor in de toekomst wo-ningbouw in Zevenaar-oost kan worden gerealiseerd. Om te kunnen voorzien in de lokale woonbehoefte en om het huidige voorzieningenniveau in stand te houden is een nader woningbouwprogramma gewenst. Hiervoor wordt de globale ontwikkeling aangegeven met het vastgesteld Ruimtelijke Beleidsplan. Vanuit deze ruimtelijke visie zijn woningbouwprojecten als Zevenaar-oost (1.200 - 1.500 woningen en ca. 80 ha. bedrijfsterreinen) en Reisenakker / Stegeslag af te leiden. Maar ook inmiddels lopende werkzaamheden, zoals het woningbouwproject Babberich en diverse kleine projecten in Giesbeek, Lathum en Angerlo, dra-gen bij aan de realisatie van de beoogde versterkte groei.

FINANCIËLE BEGROTING
Begrotingsresultaat.
De begroting 2005 van de per 1 januari 2005 nieuw gevormde gemeente Zevenaar die het college van bur-gemeester en wethouders aan de gemeenteraad aanbiedt, vertoont een tekort van 678.000. In het voorjaar van 2004 maakten de toenmalige gemeenten Angerlo en Zevenaar een voorspelling voor het begrotingsre-sultaat 2005. Er werd een gezamenlijk nadelig resultaat van 457.000 verwacht. Sindsdien is het resultaat dus met ongeveer 220.000 verslechterd.

Tegenvaller.
De belangrijkste oorzaak van deze verslechtering is de daling van het bedrag dat de gemeente van het Rijk ontvangt, de zgn. Algemene uitkering uit het gemeentefonds. Dit bedrag is afhankelijk van de hoogte van de uitgaven die het Rijk zelf verricht. Omdat het Rijk fors bezuinigt, daalt ook de uitkering aan de gemeenten; voor Zevenaar gaat het hierbij om 0,8 miljoen. Ook daalt de uitkering als gevolg van de herindeling; door de systematiek van de uitkering krijgt de nieuwe samengevoegde gemeente minder dan de beide afzonder-lijke gemeenten in het verleden. In totaal gaat het om een lagere uitkering van bijna 1,1 miljoen.

Meevallers.
Het nadeel voor de gemeente Zevenaar kon gelukkig nog worden beperkt dankzij de eerdere bezuinigingen waartoe reeds in 2002 was besloten. Verder zijn er in de begroting nog enkele meevallers te bespeuren. Zo kan er door het samengaan van beide gemeenten voor meer dan 450.000 worden bespaard op de kosten van het personeel.

Dekkingsplan.
Natuurlijk wil de nieuwe gemeente Zevenaar graag starten met een sluitende begroting. Daarom hebben burgemeester en wethouders kritisch gekeken naar mogelijkheden om de oorspronkelijk geraamde kosten in de tijd naar achteren te schuiven. De begroting is sluitend gemaakt door het treffen van een aantal maatre-gelen, voorlopig alleen voor 2005.

Financieel beeld komende jaren. Het hierboven beschreven dekkingsplan geldt alleen voor 2005. Voor de periode vanaf 2006 zal een andere oplossing moeten worden gezocht, zodat ook op lange termijn de nieuwe gemeente een goede financiële basis heeft. Daarbij moet meegenomen worden dat ook in de komende jaren er weer nieuwe ontwikkelingen op de gemeente afkomen waarvoor geld beschikbaar zal moeten zijn. Burgemeester en wethouders vertrou-wen erop dat de juiste keuzes worden gemaakt zodat in de toekomst een gezond financieel beeld blijft be-staan.

RESERVEPOSITIE.
De gemeente Zevenaar beschikt voor een bedrag van ruim 37,5 miljoen aan reserves en voorzieningen. Deze reserves en voorzieningen zijn voor het grootste deel al voor bepaalde doelen vastgelegd of bestemd. Slechts een klein deel is nog vrij aanwendbaar.

Voorzieningen 6.200.000
Aan voorzieningen hangt een juridische verplichting om dit geld voor bepaalde
doelen te besteden. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om geld dat van het Rijk voor een
bepaald doel is ontvangen. Maar voorzieningen kunnen ook worden gebruikt voor het
onderhoud van gemeentelijke eigendommen.

Geblokkeerde reserves 11.660.000 Dit gedeelte van de reserves is vastgelegd en de rente-opbrengst wordt jaarlijks
gebruikt voor de lopende uitgaven van de gemeente. Wanneer deze reserves zouden
worden besteed, ontstaat volgend jaar een tekort omdat er dan minder rente wordt
ontvangen.

Bestemmingsreserves 17.430.000 De gemeenteraad heeft in het verleden besluiten genomen om deze reserves in de
toekomst voor een bepaalde investeringen te gebruiken. Het is dus niet mogelijk dit
geld vrij te gebruiken zonder eerdere besluiten ongedaan te maken.

Buffer 2.180.000
Van dit bedrag is door de gemeenteraad bepaald dat dit alleen in uiterste noodgevallen
mag worden gebruikt en als dat onverhoopt het geval is, moet het zo snel mogelijk
weer aangevuld worden.

Vrij aanwendbare reserve 50.000 Alleen dit deel van de reserves is momenteel nog vrij aanwendbaar voor de gemeente.

Totale reservepositie van de gemeente Zevenaar 37.520.000

Naar Menu