Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland

Nieuwe maatregelen voor gehandicapte vliegtuigpassagiers
---

Luchtvaartmaatschappijen die binnen of naar de Europese Unie vliegen, krijgen voortaan de verplichting gehandicapte passagiers altijd mee te nemen. Ook dienen zij voldoende maatregelen te nemen om gehandicapten goede toegang tot toestellen en aan boord hetzelfde comfort als andere passagiers te bieden. Dat is de kern van een woensdag gepresenteerd voorstel van Europees transportcommissaris Barrot. De EU-lidstaten en het Europees Parlement moeten hiermee nog wel instemmen. Barrot zei in een toelichting dat de verplichtingen die de nieuwe wet met zich meebrengt, beperkt zullen blijven tussen de 20 en 40 euro per gehandicapte. Als de maatschappijen dat bedrag omslaan naar alle passagiers, worden de tickets nauwelijks duurder, redeneerde hij. De meeste bedrijven verlenen nu al de geëiste gratis steun aan invaliden."

Zo verscheen de afgelopen week het nieuws in De Telegraaf over een voorstel om de rechten van gehandicapte vliegtuigpassagiers te garanderen. Als het voorstel wordt omgezet in een Europese wet, dan geldt die voor alle Europese vliegtuigmaatschappijen, alle vliegvelden en alle passagiers.

Tendentieus

De berichtgeving in De Telegraaf is volgens de CG-Raad nogal tendentieus, vooral wat betreft de extra kosten van deze wet voor niet-gehandicapte passagiers. Dat is waarschijnlijk een uitvloeisel van de manier waarop vliegvelddirecties en vliegtuigmaatschappijen de afgelopen tijd hebben geprotesteerd tegen het wetsvoorstel van Barrot. Zij zeggen dat de voorgestelde maatregelen veel extra kosten, en dus duurdere tickets, met zich meebrengt.

"Onzin", aldus Bas Treffers, vice-voorzitter van het European Disability Forum, "Veel vliegtuigmaatschappijen verlenen nu ook al assistentie aan gehandicapte passagiers. Gratis. Die kosten zitten dus al lang in de vliegtuigtickets. De kans is zelfs groot dat het relatief goedkoper gaat worden omdat er meer gebruik gemaakt zal gaan worden van deze assistentieverlening. De wet is bedoeld om discriminatie van gehandicapte passagiers te voorkomen. Nooit meer vogelvrij of onzeker over wat onze rechten zijn, en met in de toekomst een geharmoniseerde kwaliteit. De ECAC (European Civil Aviation Conference) werkt daar al aan. We hebben bij het EDF de afgelopen jaren veel klachten gekregen van luchtvaartdiscriminatie, en dat moet maar eens afgelopen zijn".

Het zal waarschijnlijk nog ruim een jaar duren voordat het wetsvoorstel door alle Europese molens is gegaan en omgezet wordt in een wet.

(Geplaatst: 22 februari 2005)

---