Nieuwe maatregelen voor gehandicapte vliegtuigpassagiers
---
Luchtvaartmaatschappijen die binnen of naar de Europese Unie vliegen,
krijgen voortaan de verplichting gehandicapte passagiers altijd mee te
nemen. Ook dienen zij voldoende maatregelen te nemen om gehandicapten goede
toegang tot toestellen en aan boord hetzelfde comfort als andere passagiers
te bieden. Dat is de kern van een woensdag gepresenteerd voorstel van
Europees transportcommissaris Barrot. De EU-lidstaten en het Europees
Parlement moeten hiermee nog wel instemmen. Barrot zei in een toelichting
dat de verplichtingen die de nieuwe wet met zich meebrengt, beperkt zullen
blijven tussen de 20 en 40 euro per gehandicapte. Als de maatschappijen dat
bedrag omslaan naar alle passagiers, worden de tickets nauwelijks duurder,
redeneerde hij. De meeste bedrijven verlenen nu al de geëiste gratis steun
aan invaliden."
Zo verscheen de afgelopen week het nieuws in De Telegraaf over een voorstel
om de rechten van gehandicapte vliegtuigpassagiers te garanderen. Als het
voorstel wordt omgezet in een Europese wet, dan geldt die voor alle Europese
vliegtuigmaatschappijen, alle vliegvelden en alle passagiers.
Tendentieus
De berichtgeving in De Telegraaf is volgens de CG-Raad nogal tendentieus,
vooral wat betreft de extra kosten van deze wet voor niet-gehandicapte
passagiers. Dat is waarschijnlijk een uitvloeisel van de manier waarop
vliegvelddirecties en vliegtuigmaatschappijen de afgelopen tijd hebben
geprotesteerd tegen het wetsvoorstel van Barrot. Zij zeggen dat de
voorgestelde maatregelen veel extra kosten, en dus duurdere tickets, met
zich meebrengt.
"Onzin", aldus Bas Treffers, vice-voorzitter van het European Disability
Forum, "Veel vliegtuigmaatschappijen verlenen nu ook al assistentie aan
gehandicapte passagiers. Gratis. Die kosten zitten dus al lang in de
vliegtuigtickets. De kans is zelfs groot dat het relatief goedkoper gaat
worden omdat er meer gebruik gemaakt zal gaan worden van deze
assistentieverlening. De wet is bedoeld om discriminatie van gehandicapte
passagiers te voorkomen. Nooit meer vogelvrij of onzeker over wat onze
rechten zijn, en met in de toekomst een geharmoniseerde kwaliteit. De ECAC
(European Civil Aviation Conference) werkt daar al aan. We hebben bij het
EDF de afgelopen jaren veel klachten gekregen van luchtvaartdiscriminatie,
en dat moet maar eens afgelopen zijn".
Het zal waarschijnlijk nog ruim een jaar duren voordat het wetsvoorstel door
alle Europese molens is gegaan en omgezet wordt in een wet.
(Geplaatst: 22 februari 2005)
---
Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland