AutoRai

Alfa Romeo 159 op de 75e Geneva International Motor Show

(22-2-2005)
Tijdens de 75^e Salon van Genève beleeft de Alfa Romeo 159, de opvolger van de zeer succesvolle Alfa Romeo 156, zijn wereldpremière. Het innovatieve, compromisloze design, voortgekomen uit de samenwerking tussen Giorgetto Giugiaro en het Alfa Romeo styling center, combineert rijdynamiek, topprestaties en toonaangevende styling met de hoogst mogelijke standaarden qua veiligheid, comfort en bouwkwaliteit. De auto staat op een volledig nieuw platform en wordt uitgerust met de nieuwste generatie motoren en versnellingsbakken. De aandrijving geschiedt standaard op de voorwielen, optioneel is vierwielaandrijving (Q4) beschikbaar.

De Alfa Romeo 159 is flink ruimer en comfortabeler dan voorganger 156. Dit wordt bevestigd door de royale afmetingen; de Alfa Romeo 159 is 4.66m lang, 1.83m breed, 1.42m hoog en heeft een wielbasis van
2.70m. Op het gebied van passieve veiligheid positioneert het Italiaanse merk zich met de Alfa Romeo 159 aan de top in het segment. In de constructie van de auto zijn vele structurele verstevigingen aangebracht, die een torsiestijfheid van de carrosserie van meer dan 180.000 daNm/rad garanderen, een ongeëvenaard hoge waarde in deze klasse. De Alfa Romeo 159 wordt uitgerust met maar liefst 8 airbags, waaronder knie-airbags en side-airbags die het volledige raamoppervlak afschermen, adaptieve gordelspanners en voorstoelen met een anti-whiplash voorziening.

De Alfa Romeo 159 wordt leverbaar met een gevarieerd pallet nieuwe motoren. Allereerst drie nieuwe JTS benzinemotoren voorzien van continu variabele kleptiming: de 3.2 V6 24v (260 pk), de 2.2 (185 pk) en de 1.9 (160 pk), met een specifiek vermogen tussen 81 en 85 pk/liter. Alfa Romeo heeft een naam hoog te houden qua dieseltechnologie. De laatste ontwikkeling op dit gebied is de 200 pk sterke 2.4 JTD 20v vijfcilinder met een max. koppel van liefst 400 Nm bij slechts 2000 tpm. Het diesel-programma wordt verder ingevuld met twee versies van de 1.9 JTD: een 150 pk sterke 16-klepper met een koppel van 320 Nm en een 120 pk sterke 8-klepper met een koppel van 280 Nm. De MultiJet dieselmotoren, die alle voldoen aan de Euro 4-norm, worden voorzien van een roetfilter (welke een autoleven meegaan en geen additieven behoeft). Dankzij dit filter worden de zelfs kleinste deeltjes geëlimineerd, in lijn met de meest recente Euro 5-indicatie.

Qua transmissies is voorzien in nieuwe handgeschakelde 6-versnellingsbakken, alsmede een 6-traps automaat en een Selespeed-variant (6-bak).