Alfa Romeo 159 op de 75e Geneva International Motor Show
(22-2-2005)
Tijdens de 75^e Salon van Genève beleeft de Alfa Romeo 159, de
opvolger van de zeer succesvolle Alfa Romeo 156, zijn wereldpremière.
Het innovatieve, compromisloze design, voortgekomen uit de
samenwerking tussen Giorgetto Giugiaro en het Alfa Romeo styling
center, combineert rijdynamiek, topprestaties en toonaangevende
styling met de hoogst mogelijke standaarden qua veiligheid, comfort en
bouwkwaliteit. De auto staat op een volledig nieuw platform en wordt
uitgerust met de nieuwste generatie motoren en versnellingsbakken. De
aandrijving geschiedt standaard op de voorwielen, optioneel is
vierwielaandrijving (Q4) beschikbaar.
De Alfa Romeo 159 is flink ruimer en comfortabeler dan voorganger
156. Dit wordt bevestigd door de royale afmetingen; de Alfa Romeo 159
is 4.66m lang, 1.83m breed, 1.42m hoog en heeft een wielbasis van
2.70m. Op het gebied van passieve veiligheid positioneert het
Italiaanse merk zich met de Alfa Romeo 159 aan de top in het segment.
In de constructie van de auto zijn vele structurele verstevigingen
aangebracht, die een torsiestijfheid van de carrosserie van meer dan
180.000 daNm/rad garanderen, een ongeëvenaard hoge waarde in deze
klasse. De Alfa Romeo 159 wordt uitgerust met maar liefst 8 airbags,
waaronder knie-airbags en side-airbags die het volledige raamoppervlak
afschermen, adaptieve gordelspanners en voorstoelen met een
anti-whiplash voorziening.
De Alfa Romeo 159 wordt leverbaar met een gevarieerd pallet nieuwe
motoren. Allereerst drie nieuwe JTS benzinemotoren voorzien van
continu variabele kleptiming: de 3.2 V6 24v (260 pk), de 2.2 (185 pk)
en de 1.9 (160 pk), met een specifiek vermogen tussen 81 en 85
pk/liter. Alfa Romeo heeft een naam hoog te houden qua
dieseltechnologie. De laatste ontwikkeling op dit gebied is de 200 pk
sterke 2.4 JTD 20v vijfcilinder met een max. koppel van liefst 400 Nm
bij slechts 2000 tpm. Het diesel-programma wordt verder ingevuld met
twee versies van de 1.9 JTD: een 150 pk sterke 16-klepper met een
koppel van 320 Nm en een 120 pk sterke 8-klepper met een koppel van
280 Nm. De MultiJet dieselmotoren, die alle voldoen aan de Euro
4-norm, worden voorzien van een roetfilter (welke een autoleven
meegaan en geen additieven behoeft). Dankzij dit filter worden de
zelfs kleinste deeltjes geëlimineerd, in lijn met de meest recente
Euro 5-indicatie.
Qua transmissies is voorzien in nieuwe handgeschakelde
6-versnellingsbakken, alsmede een 6-traps automaat en een
Selespeed-variant (6-bak).
AutoRai