AutoRai

Fiat op de 75e Geneva International Motor Show

(22-2-2005)
Fiat presenteert de nieuwe Croma, een vooruitstrevend stationwagonconcept, die komende zomer leverbaar wordt. Deze nieuwe Fiat is ontworpen door Giorgetto Giugiaro en wordt gedefinieerd door de begrippen ruimte, kwaliteit en technologische innovatie op dieselgebied. De originaliteit van de Fiat Croma komt voort uit het vloeiende en pure lijnenspel, waardoor deze er, ondanks de grote interieurmaten, toch dynamisch en goed geproportioneerd uitziet. De Fiat Croma is ontworpen om tegemoet te komen aan de wensen van de Europese consument, die grote waarde hecht aan veiligheid en betrouwbaarheid, tegen acceptabele prijzen.

De Fiat Croma kent één carrosserievorm met royale afmetingen (lengte 4.75m, breedte 1.77m, hoogte 1.60m en een wielbasis van 2.70m), die garant staan voor een uiterst ruim interieur, het grootste in het segment. De instap is eenvoudig door de lage vlakke vloer en het hoge dak. De interieurruimte is vergelijkbaar met die van een MPV. Dit blijkt ook uit de in het dashboard geplaatste versnellingspook en de ruimte tussen de stoelen, alsmede de hoge zitpositie achter het stuur wat het overzicht ten goede komt.

De Fiat Croma is uitgerust met het beste op het gebied van krachtbronnen, ophanging en veiligheidsvoorzieningen. Alle motoren voldoen aan de Euro 4 norm en de diesels worden standaard uitgerust met partikelfilters. Er worden twee benzinemotoren leverbaar (een 1.8 16v met 136 pk en een 2.2 16v met 147 pk) en drie dieselmotoren (1.9 JTD MultiJet 8v met 120 pk en 16v met 150 pk en de nieuwe 2.4 JTD 20v met 200 pk). Er is keuze uit maar liefst vijf transmissies; de benzinemotoren worden standaard geleverd met een handgeschakelde 5-versnellingbak en een optionele sequentiële automaat op de 2.2 16v. Alle 1.9 JTD dieselmotoren zijn standaard gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnelling transmissie; de 1.9 JTD 16v kan optioneel worden geleverd i.c.m. een sequentiële automaat, welke standaard is op de 2.4 JTD 20v.

Kwaliteit staat hoog in het vaandel. Gedurende de diverse test stadia zijn meer dan 3 miljoen kilometers afgelegd om de auto onder alle omstandigheden te perfectioneren. Het productieproces in de fabriek te Cassino is geoptimaliseerd, met tussentijdse kwaliteitcontroles. De strenge kwaliteitcontroles zijn nog verder aangescherpt met de introductie van een 100 km lange testroute voor alle voorserie autoâs.

Om de maximale veiligheid voor de inzittenden te kunnen garanderen, worden de meest geavanceerde veiligheidvoorzieningen gebruikt voor de Croma. Qua preventieve veiligheid worden xenon koplampen gemonteerd, actieve veiligheid bestaat onder andere uit VDC met Hill Holder (voorkomt rollen op een helling). De nieuwe Croma wordt uitgerust met maximaal 9 airbags (waarvan 7 standaard aanwezig), gordelspanners en drie gordels op de achterbank. Om er zeker van te kunnen zijn dat de Croma de hoogst mogelijke passieve veiligheid biedt, hebben de ingenieurs van het Fiat Auto Safety Centre alle mogelijke soorten ongelukken onderzocht. Dit heeft ertoe geleid dat de Fiat Croma een van de veiligste autoâs in zijn klasse is geworden.