C1000 - De situatie bij eigen winkels
22-02-2005
De laatste tijd krijgt de CNV Dienstenbond steeds meer signalen vanuit
de franchisewinkels van C1000 dat het ook daar begint te rommelen als
het om arbeidsvoorwaarden gaat. We willen u daarom met deze info
duidelijk maken wat uw rechten zijn.
Wat is nu precies een franchisewinkel? Een franchisewinkel is geen
eigendom van Schuitema. De spullen worden wel aangeleverd door
Schuitema maar ze hebben hier een pure groothandelsfunctie. De winkel
is eigendom van een zelfstandig ondernemer. U kunt het verschil zien
doordat de eigen ondernemer vaak zijn eigen naam zet achter het C1000
logo. Dus b.v. C1000 Vermeer of C1000 Jansen.
Het personeelsbeleid van Schuitema is ook niet van toepassing op deze
winkels. De eigen ondernemer bepaalt namelijk zijn eigen
personeelsbeleid. De eerdere berichten die u misschien op onze website
of in de krant heeft gelezen waren dus ook niet op u van toepassing.
Het ging hier om het feit dat Schuitema vrijwillig vertrekregelingen
aan het aanbieden was aan zijn personeel om zo van duurder (vaak
ouder) personeel af te komen. Dus een potje met geld maar geen baan.
Deze regeling gold alleen voor de C1000-filialen van Schuitema en dus
niet voor de franchise-C1000 winkels. Veel mensen waren in verwarring
gebracht want een C1000 is toch een C000?! Maar dat is dus niet het
geval. Er zijn twee verschillende soorten.
U werkt, volgens onze gegevens, bij een franchisewinkel van C1000.
Deze info is ook speciaal voor u bedoeld. Wat is nu het geval? Wij
krijgen van steeds meer leden die ook bij een franchisewinkel van
C1000 werken te horen dat ze wordt gevraagd om vrijwillig een gedeelte
van hun uren in te leveren. Iemand werkt bijvoorbeeld 32 uur en wordt
nu verzocht om de komende tijd maar 20 uur te werken. Dit omdat de
ondernemer moet bezuinigen op de personeelskosten en dus minder
arbeidsuren wil inzetten. Er wordt gezegd dat het vrijwillig is maar
in meerdere gevallen hebben wij toch gehoord dat er flinke druk op de
individuele medewerkers wordt uitgeoefend.
Wat zijn uw rechten? Wat is uw positie?
* Vermindering van uren. Dus een aanpassing van uw arbeidscontract
kan alleen als beide partijen het daar over eens zijn. Het mag dus
niet eenzijdig worden opgelegd door uw werkgever. Kortom het kan
alleen vrijwillig. Laat u dus niet onder druk zetten om in te
stemmen met een verlaging van uw arbeidsuren! Ook niet als bijna
de hele groep meedoet en u één van de weinige bent die weigert.
* De werkgever kan u niet ontslaan als u niet meewerkt.
* Vermindering van uren betekent ook vermindering van loon. Dus
waarom zou u daar aan meewerken? U loopt dan het bedrijfsrisico
dat voor uw werkgever is. U bent immers toch geen zelfstandig
ondernemer die ondernemersrisico loopt?
* Als de situatie nog erger wordt en de werkgever moet toch mensen
gaan ontslaan (dat kan b.v. als de bedrijfseconomische situatie zo
slecht is dat er verlies wordt gedraaid of het voorbestaan van het
bedrijf onzeker is) en u heeft uw uren ingeleverd dan krijgt u ook
maar een WW-uitkering van 70% voor dat lagere urenaantal. Dus bij
het voorbeeld. Als u akkoord bent gegaan met een verlaging van
uren van 32 naar 20 uur. Dan heeft u alleen recht op een
WW-uitkering voor die 20 uur. Dus 70% van het loon voor 20 uur.
Dat is een flinke inkomensachteruitgang!
Kortom, ons advies is om vooral niet in te stemmen met een verzoek van
uw werkgever om minder uren te gaan werken. Dus bezwijk niet voor
druk! Komt u in zon situatie en u wil nog verder advies over uw
persoonlijke situatie dan kunt u als lid contact opnemen met ons om u
bij te staan.
Wellicht dat u collega nog geen lid is van de CNV Dienstenbond. Geef
dan deze informatie aan hem of haar door zodat hij/zij ook op de
hoogte is! We sturen u daarom drie infos toe zodat u deze kunt
doorgeven aan uw collegas. Laat één ding daarbij wel duidelijk zijn
wij kunnen alleen de mensen adviseren die lid bij ons zijn. Dus als uw
collega er niet alleen voor wil staan is nu toch verstandig om lid te
worden! Wij moeten daarbij wel verwijzen naar onze algemene
voorwaarden! Zo bestaat in de eerste drie maanden van het lidmaatschap
bijvoorbeeld enkel recht op beperkt telefonisch en schriftelijk
advies.
Voor advies en vragen kunt u terecht bij uw regiokantoor, adressen
kunt u vinden op onze contactpagina op deze site.
Dienstenbond CNV