Gemeente Noordenveld
Van basisscholier tot energiedeskundige
Gepubliceerd op: 21 februari 2005
Wethouder Bakker geeft startsein Energieproject IVN Consulentschap
Wethouder J.E. Bakker, portefeuillehouder milieu van de gemeente
Noordenveld zal op dinsdag 22 februari om 16.00 uur het startsein
geven van het Energieproject. Dit gebeurt in de openbare basisschool
De Tandem aan de Klimop 2a in Roden.
Hij demonstreert dan op spectaculaire wijze de mogelijkheden van
alternatieve energie. Wethouder Bakker: Wanneer scholen aan dit
project meedoen, maken de leerlingen kennis met een grote diversiteit
aan themas die met energie en energieverbruik te maken hebben. Groene
stroom en alternatieve (schone) energie zijn belangrijke onderdelen
van dit project.
Van basisscholier tot energiedeskundige
Het project wordt in januari en februari uitgevoerd in Noordenveld
onder begeleiding van het IVN Consulentschap Drenthe. Hierdoor kunnen
de ruim 160 leerkrachten vanuit hun eigen deskundigheid lesgeven aan
hun eigen leerlingen
Het IVN Consulentschap Drenthe wil leerkrachten en leerlingen van de
basisschool bewustmaken van energie en energiebesparing. Daartoe is
voor de leerlingen van de groepen 1 t / m 6 een zogenaamd
ontdekcircuit ontwikkeld in het kader van het Energieproject. Hierbij
komen op speelse wijze onderwerpen zoals hun eigen energie, de kracht
van de zon, waterkracht, licht en wind aan de orde.
Van meters tot weters
Het is de bedoeling de kinderen op te leiden van meters tot weters .
Dit gebeurt door leerlingen van de groepen 7 en 8 verschillende rollen
te geven. Kort weergegeven ziet dat er als volgt uit.
Het meetbureau: leerlingen brengen in beeld hoe de stand van zaken is
op school met betrekking tot temperatuur en licht.
De wetenschappers: leerlingen onderzoeken de ins en outs van
traditionele en alternatieve energiebronnen en presenteren hun
resultaten aan hun klasgenoten.
De adviseurs: zij hebben een mening over energieverbruik en besparing.
Ze maken adviesposters gericht aan hun school, de regering, zichzelf,
hun familie, de energiebedrijven, hun vrienden en de gemeente.
De onderzoekers: leerlingen onderzoeken met behulp digitale apparatuur
op welk tijdstip van de dag de gewenste temperatuur wordt bereikt en
brengen op grond van hun metingen verslag uit aan hun school en de
gemeente.
Het laboratorium: leerlingen doen allerlei proeven met batterijen,
zonnecellen, ventilatoren enz.
De uitvinders: leerlingen bedenken energiebesparende maatregelen voor
binnen de school.
Nieuwe generatie inwoners
Simon Olbertijn van het IVN Consulentschap Drenthe: Het is een
prachtig project en we zijn erg blij dat er vanuit de scholen in
Noordenveld zon brede belangstelling voor bestaat. Aan het begin van
elk schooljaar overlegikmetdedirecteurenvandescholen.Erwordt
dan een keuze gemaakt uit de projecten die er zijn en vervolgens wordt
dan 1 hoofdproject en enkele kleinere projecten uitgewerkt. Of een
project wordt uitgevoerd is geheel afhankelijk van gemaakte afspraken,
of scholen geĂŻnteresseerd zijn en of er voldoende tijd en ruimte is in
het schoolprogramma. Uiteindelijk leiden alle energieactiviteiten tot
adviezen van de leerlingen aan de school, en wellicht komen de
leerlingen op basis van hun vergaarde kennis tot de conclusie dat er
nog meer energiebesparende maatregelen op de school mogelijk zijn. Ik
ben benieuwd!
LED
Dit project ligt in het verlengde van de afspraken die er in Drents
verband gemaakt zijn in het project Liberalisering Energiemarkt
Drenthe(LED) een initiatief van de gemeente Assen en de provincie
Drenthe. Met het LED-project profileert Drenthe zich als een bewuster
en actieve provincie op het gebied van energie en milieu met als doel
energiebesparing in huishoudens te stimuleren en te streven naar het
gebruik en opwekken van duurzame energie. In de komende jaren wordt
het project binnen de gemeentelijke scholennetwerken Natuur Milieu
Educatie (NME) van de Drentse gemeenten uitgevoerd. Ook binnen de
onderwijsinstellingen van Groningen en Friesland zal het project
worden uitgevoerd.