Gemeente Noordenveld


Van basisscholier tot energiedeskundige

Gepubliceerd op: 21 februari 2005

Wethouder Bakker geeft startsein Energieproject IVN Consulentschap Wethouder J.E. Bakker, portefeuillehouder milieu van de gemeente Noordenveld zal op dinsdag 22 februari om 16.00 uur het startsein geven van het Energieproject. Dit gebeurt in de openbare basisschool De Tandem aan de Klimop 2a in Roden.
Hij demonstreert dan op spectaculaire wijze de mogelijkheden van alternatieve energie. Wethouder Bakker: Wanneer scholen aan dit project meedoen, maken de leerlingen kennis met een grote diversiteit aan themas die met energie en energieverbruik te maken hebben. Groene stroom en alternatieve (schone) energie zijn belangrijke onderdelen van dit project.

Van basisscholier tot energiedeskundige
Het project wordt in januari en februari uitgevoerd in Noordenveld onder begeleiding van het IVN Consulentschap Drenthe. Hierdoor kunnen de ruim 160 leerkrachten vanuit hun eigen deskundigheid lesgeven aan hun eigen leerlingen
Het IVN Consulentschap Drenthe wil leerkrachten en leerlingen van de basisschool bewustmaken van energie en energiebesparing. Daartoe is voor de leerlingen van de groepen 1 t / m 6 een zogenaamd ontdekcircuit ontwikkeld in het kader van het Energieproject. Hierbij komen op speelse wijze onderwerpen zoals hun eigen energie, de kracht van de zon, waterkracht, licht en wind aan de orde.

Van meters tot weters
Het is de bedoeling de kinderen op te leiden van meters tot weters . Dit gebeurt door leerlingen van de groepen 7 en 8 verschillende rollen te geven. Kort weergegeven ziet dat er als volgt uit. Het meetbureau: leerlingen brengen in beeld hoe de stand van zaken is op school met betrekking tot temperatuur en licht. De wetenschappers: leerlingen onderzoeken de ins en outs van traditionele en alternatieve energiebronnen en presenteren hun resultaten aan hun klasgenoten.
De adviseurs: zij hebben een mening over energieverbruik en besparing. Ze maken adviesposters gericht aan hun school, de regering, zichzelf, hun familie, de energiebedrijven, hun vrienden en de gemeente. De onderzoekers: leerlingen onderzoeken met behulp digitale apparatuur op welk tijdstip van de dag de gewenste temperatuur wordt bereikt en brengen op grond van hun metingen verslag uit aan hun school en de gemeente.
Het laboratorium: leerlingen doen allerlei proeven met batterijen, zonnecellen, ventilatoren enz.
De uitvinders: leerlingen bedenken energiebesparende maatregelen voor binnen de school.

Nieuwe generatie inwoners
Simon Olbertijn van het IVN Consulentschap Drenthe: Het is een prachtig project en we zijn erg blij dat er vanuit de scholen in Noordenveld zon brede belangstelling voor bestaat. Aan het begin van elk schooljaar overlegikmetdedirecteurenvandescholen.Erwordt dan een keuze gemaakt uit de projecten die er zijn en vervolgens wordt dan 1 hoofdproject en enkele kleinere projecten uitgewerkt. Of een project wordt uitgevoerd is geheel afhankelijk van gemaakte afspraken, of scholen geĂŻnteresseerd zijn en of er voldoende tijd en ruimte is in het schoolprogramma. Uiteindelijk leiden alle energieactiviteiten tot adviezen van de leerlingen aan de school, en wellicht komen de leerlingen op basis van hun vergaarde kennis tot de conclusie dat er nog meer energiebesparende maatregelen op de school mogelijk zijn. Ik ben benieuwd!

LED
Dit project ligt in het verlengde van de afspraken die er in Drents verband gemaakt zijn in het project Liberalisering Energiemarkt Drenthe(LED) een initiatief van de gemeente Assen en de provincie Drenthe. Met het LED-project profileert Drenthe zich als een bewuster en actieve provincie op het gebied van energie en milieu met als doel energiebesparing in huishoudens te stimuleren en te streven naar het gebruik en opwekken van duurzame energie. In de komende jaren wordt het project binnen de gemeentelijke scholennetwerken Natuur Milieu Educatie (NME) van de Drentse gemeenten uitgevoerd. Ook binnen de onderwijsinstellingen van Groningen en Friesland zal het project worden uitgevoerd.