Kenniscentrum Elektronische Overheid

21 feb 2005

burger@overheid ontwikkeld BurgerServiceCode


Wat mag de burger verwachten wanneer de elektronische overheid eenmaal een feit is? De BurgerServiceCode geeft antwoord. Deze code bevat normen voor de digitale relatie tussen burger en overheid.

Het kabinet wil de dienstverlening van de overheid verbeteren en een andere rolverdeling tussen overheid en samenleving tot stand brengen. Het wil dit bereiken door meer aan burgers over te laten. Als het aan het kabinet ligt, wordt een grotere zelfredzaamheid onder andere bereikt met de inzet van ICT.
Bij die nieuwe rolverdeling kan de burger wel een steuntje in de rug gebruiken. Daarom heeft burger@overheid een instrument laten ontwikkelen dat de burger kan helpen: de BurgerServiceCode. Deze code is gebaseerd op het Handvest digitale contacten van burger@overheid en het onderzoek Burgers aan bod uit 2004.

De code is geschreven vanuit het perspectief van de burger en bevat 10 normen waaraan de digitale contacten moet voldoen. Elke norm is steeds tweezijdig geformuleerd: als een recht van de burger met een daarmee corresponderende plicht van de overheid.
De code is zowel bestemd voor de burger als voor de overheid. De burger kan daarop terugvallen als hij de overheid wil aanspreken op de kwaliteit van digitale contacten. De overheid kan de code gebruiken om haar digitale informatievoorziening en dienstverlening op orde te brengen
Bekijk de 10 normen bij burger@overheid Zie het origineel