Gemeente Utrecht


SCHRIFTELIJKE VRAGEN inzake pasjeshouders De Stek

20 Vragen van mevrouw M.M.L.H. Mossel
(ingekomen 21 februari 2005)

De SP is geïnformeerd over onregelmatigheden, die zouden bestaan bij de registratie en de doorberekening van het aantal bezoekers aan de Stek, de Singel en het Stationsplein.
Deze dagopvang is bedoeld voor verslaafde daklozen.
Op papier hebben 360 mensen toegang tot bovengenoemde drie Zorgcentra, maar dat het in feite maar om 80 regelmatige bezoekers zou gaan, waarvan een aantal bijna 24 uur per etmaal blijven zitten en daarmee de productiecijfers flatteren.
Per dag zouden gemiddeld 60 mensen de centra bezoeken, terwijl de Stek alleen al voldoende capaciteit voor zo'n aantal heeft, en bovendien het aantal van 80 medewerkers te groot is voor zo'n gering aantal bezoekers op de drie locaties. De drie locaties en de 24 uurs openstelling daarvan maken 80 medewerkers noodzakelijk.
De andere 280 pasjeshouders zouden zelden of nooit de centra bezoeken. Dat zou ook blijken uit het aantal RIO-aanvragen via Loket 1. De 280 pasjeshouders waren niet beschikbaar voor het invullen van de aanvraag.
Verder zou het bestand van pasjeshouders "vervuild" zijn. Een deel van de pasjeshouders zou niet meer dakloos zijn, in een hostel wonen, uitgeprocedeerd asielzoeker zijn en een aantal zou na detentie(en afgekickt) nergens anders meer terecht kunnen en nog in het bezit zijn van een pasje.
Verder lijkt het erop, op grond van "Toepassing beleidsregel 1315:deeltijdbehandeling verslavingszorg" pag. 9 en 10 het uit de AWBZ verkregen bedrag, een blanco cheque voor 350 bezoekers á 4 uur per etmaal.
Gezien het belang van een goede opvang van harddrugsverslaafde daklozen en de hoge kosten die hieraan verbonden zijn, maakt de SP zich zorgen om zulke berichten.

Dit leidt tot de volgende vragen:
1. Hoeveel pasjes zijn er verstrekt?
2. Hoe wordt bijgehouden en onafhankelijk gecontroleerd hoeveel pasjeshouders de opvang daadwerkelijk bezoeken?
3. Hoe vaak wordt het pasjesbestand geschoond naar geldende criteria?
4. Hoe vindt de doorberekening door Agis naar de AWBZ plaats en hoe geschiedt de controle?
5. Is het college op de hoogte van vraagtekens, die bij bezoekersaantallen en de bezoekerssamenstelling worden geplaatst?
6. Is het college met de SP van mening, dat het aantal medewerkers (80) te groot is voor het aantal bezoekers per etmaal?
7. Is het niet beter om de 60 bezoekers te ontvangen op één locatie en zo de middelen beter te benutten?
8. Zou de toestemming en begroting voor de verbouwing van Zorgcentrum de Stek niet beter onderzocht moeten worden, gezien het geringe aantal bezoekers van de drie Zorgcentra?


---- --