AutoRai

Hoge waardering voor AutoRAI 2005

(21-2-2005)
Tevreden bezoekers, tevreden exposanten en een tevreden organisatie. AutoRAI 2005 is voor alle partijen zeer succesvol verlopen. Nadat zondagavond om 17.00 uur de deuren van Nederlands grootste indoor evenement zich sloten, stond de bezoekersteller op 460.000. Een zeer tevredenstellend resultaat. Volgens de voorlopige uitkomst van het bezoekersonderzoek krijgt de beurs een waardering van ruim 7,6. Dat is een halve punt meer dan de editie van 2003.

Daarmee lijkt de nieuwe opzet van de AutoRAI zijn vruchten af te werpen. Voor het eerst werden in meerdere hallen centrale paviljoens ingericht met daarbij cateringpunten en terrassen. Daardoor bood de AutoRAI een 'anders dan anders'-aanblik, wat door de bezoekers zonder meer werd gewaardeerd. De diverse paviljoens ('Schoon en zuinig' in de Europahal, 'Klassieke Klasse' van Carros in de Hollandhal, 'De sportauto vanâ¦' van GTO in de Parkhal, de Fotowedstrijd van Autotelegraaf en de Super Car Paddock van Autovisie in de Europa Foyer) scoorden in de bezoekerswaardering allemaal een ruime zeven. Dat gold ook voor het Formule 1-plein en het Dakar-paviljoen.

"De waardering voor de beurs stijgt", zegt Sander Nieuwenhuizen, Senior Product Manager van AutoRAI 2005, "waarbij we vooral punten hebben gescoord op het gebied van klantvriendelijkheid, de paviljoens en de algehele aankleding van de beurs. Ook de ruimere opzet van de diverse stands is heel positief ontvangen."

Waardering
AutoRAI 2005 trok, met 460.000 bezoekers, meer mensen dan twee jaar geleden, toen er 448.017 mensen kwamen. Niet minder belangrijk is echter de waardering van de bezoekers. Volgens de voorlopige enquêteresultaten is 24 procent 'zeer tevreden' en 70 procent 'tevreden' over het bezoek aan de AutoRAI. Opvallend is verder dat veel mensen via de media geïnformeerd werden over de beurs. Het uitgekiende media-offensief, waarbij er wat reclame betreft gebruik werd gemaakt van radio, televisie, print, internet- en outdoor-advertising, heeft zijn effect niet gemist. Internet bewees zijn waarde ook op andere wijze: vele duizenden bezoekers kochten hun kaartje via www.autorai.nl en het aantal hits op de website liep in de tientallen miljoenen.

De beurs trok bijzonder veel aandacht in de pers, waarbij er met name veel aandacht was voor de Daimler van Pim Fortuyn (waarvoor op de AutoRAI ook nog een koper werd gevonden) en voor het bezoek van premier Balkenende aan de AutoRAI. De premier ontpopte zich andermaal als een groot autoliefhebber en -kenner. De Gala Avond en de officiële opening, op woensdag 9 februari, zorgden eveneens voor veel publiciteit. De aanwezigheid van BNR Nieuwsradio, dat regelmatig live uitzendingen verzorgde vanaf de Carros-stand in de Hollandhal, bleek een schot in de roos. Wereldprimeurs als de nieuwe Renault Laguna en de Wiesmann GT, alsmede Europese primeurs in de vorm van de Ferrari Superamerica en de Daihatsu Sirion 2 kregen eveneens veel aandacht in de media.

Hoge waardering
De grote dagelijkse drukte had geen invloed op de waardering van de bezoeker. Bijna tweederde van alle AutoRAI-bezoekers ziet de beurs als hét podium voor algemene
oriëntatie of het bekijken van autonieuws, maar een minstens zo grote groep ervaart een bezoek aan de AutoRAI als een gezellige dag uit. De gemiddelde bezoekduur kwam uit op bijna vijf uur, een half uur meer dan twee jaar geleden. Twintig procent van de bezoekers gaf aan concrete koopplannen te hebben voor een nieuwe auto, dat zijn dus ruim 90.000 autokopers. Opvallend was dat bijna de helft (43 procent) van deze aspirant-kopers aangeeft voor een ander merk te kiezen dan de auto waarin ze nu rijden. 33 procent van deze aspirant-kopers zegt het merk van de nieuwe auto nog niet te hebben vastgesteld. Daarmee is 24 procent van deze groep kopers merktrouw te noemen.

Veel bezoekers kozen ervoor om de AutoRAI met de auto te bezoeken, maar er wordt ook druk gebruik gemaakt van het openbaar vervoer. De Nederlandse Spoorwegen lieten zelfs diverse treinen een extra stop maken op het station 'Amsterdam RAI'. De grote drukte op topdagen werd met extra parkeergelegenheid bij het transferium van de Amsterdam ArenA en bij het AMC opgevangen. Van daaruit zorgde een indrukwekkend aantal pendelbussen ervoor dat de bezoekers voor de deur van de RAI werden afgezet. De bereikbaarheid van het Amsterdam RAI-complex werd door de bezoekers, ondanks de grote druk op de omliggende snelwegen, gewaardeerd met het cijfer 7,3.

AutoRAI 2005 bood dus meer, met behoud van de goede elementen van voorgaande edities. En één traditie bleef loeiend overeind: een daverend claxonconcert maakte een einde aan een voor alle partijen succesvol verlopen evenement.