Hoge waardering voor AutoRAI 2005
(21-2-2005)
Tevreden bezoekers, tevreden exposanten en een tevreden organisatie.
AutoRAI 2005 is voor alle partijen zeer succesvol verlopen. Nadat
zondagavond om 17.00 uur de deuren van Nederlands grootste indoor
evenement zich sloten, stond de bezoekersteller op 460.000.
Een zeer tevredenstellend resultaat. Volgens de voorlopige uitkomst
van het bezoekersonderzoek krijgt de beurs een waardering van ruim
7,6. Dat is een halve punt meer dan de editie van 2003.
Daarmee lijkt de nieuwe opzet van de AutoRAI zijn vruchten af te
werpen. Voor het eerst werden in meerdere hallen centrale paviljoens
ingericht met daarbij cateringpunten en terrassen. Daardoor bood de
AutoRAI een 'anders dan anders'-aanblik, wat door de bezoekers zonder
meer werd gewaardeerd. De diverse paviljoens ('Schoon en zuinig' in de
Europahal, 'Klassieke Klasse' van Carros in de Hollandhal, 'De
sportauto vanâ¦' van GTO in de Parkhal, de Fotowedstrijd van
Autotelegraaf en de Super Car Paddock van Autovisie in de Europa
Foyer) scoorden in de bezoekerswaardering allemaal een ruime zeven.
Dat gold ook voor het Formule 1-plein en het Dakar-paviljoen.
"De waardering voor de beurs stijgt", zegt Sander Nieuwenhuizen,
Senior Product Manager van AutoRAI 2005, "waarbij we vooral punten
hebben gescoord op het gebied van klantvriendelijkheid, de paviljoens
en de algehele aankleding van de beurs. Ook de ruimere opzet van de
diverse stands is heel positief ontvangen."
Waardering
AutoRAI 2005 trok, met 460.000 bezoekers, meer mensen dan twee jaar
geleden, toen er 448.017 mensen kwamen. Niet minder belangrijk is
echter de waardering van de bezoekers. Volgens de voorlopige
enquêteresultaten is 24 procent 'zeer tevreden' en 70 procent
'tevreden' over het bezoek aan de AutoRAI. Opvallend is verder dat
veel mensen via de media geïnformeerd werden over de beurs. Het
uitgekiende media-offensief, waarbij er wat reclame betreft gebruik
werd gemaakt van radio, televisie, print, internet- en
outdoor-advertising, heeft zijn effect niet gemist. Internet bewees
zijn waarde ook op andere wijze: vele duizenden bezoekers kochten hun
kaartje via www.autorai.nl en het aantal hits op de website liep in de
tientallen miljoenen.
De beurs trok bijzonder veel aandacht in de pers, waarbij er met name
veel aandacht was voor de Daimler van Pim Fortuyn (waarvoor op de
AutoRAI ook nog een koper werd gevonden) en voor het bezoek van
premier Balkenende aan de AutoRAI. De premier ontpopte zich andermaal
als een groot autoliefhebber en -kenner. De Gala Avond en de
officiële opening, op woensdag 9 februari, zorgden eveneens voor veel
publiciteit. De aanwezigheid van BNR Nieuwsradio, dat regelmatig live
uitzendingen verzorgde vanaf de Carros-stand in de Hollandhal, bleek
een schot in de roos. Wereldprimeurs als de nieuwe Renault Laguna en
de Wiesmann GT, alsmede Europese primeurs in de vorm van de Ferrari
Superamerica en de Daihatsu Sirion 2 kregen eveneens veel aandacht in
de media.
Hoge waardering
De grote dagelijkse drukte had geen invloed op de waardering van de
bezoeker. Bijna tweederde van alle AutoRAI-bezoekers ziet de beurs als
hét podium voor algemene
oriëntatie of het bekijken van autonieuws, maar een minstens zo grote
groep ervaart een bezoek aan de AutoRAI als een gezellige dag uit. De
gemiddelde bezoekduur kwam uit op bijna vijf uur, een half uur meer
dan twee jaar geleden. Twintig procent van de bezoekers gaf aan
concrete koopplannen te hebben voor een nieuwe auto, dat zijn dus ruim
90.000 autokopers. Opvallend was dat bijna de helft (43 procent) van
deze aspirant-kopers aangeeft voor een ander merk te kiezen dan de
auto waarin ze nu rijden. 33 procent van deze aspirant-kopers zegt het
merk van de nieuwe auto nog niet te hebben vastgesteld. Daarmee is 24
procent van deze groep kopers merktrouw te noemen.
Veel bezoekers kozen ervoor om de AutoRAI met de auto te bezoeken,
maar er wordt ook druk gebruik gemaakt van het openbaar vervoer. De
Nederlandse Spoorwegen lieten zelfs diverse treinen een extra stop
maken op het station 'Amsterdam RAI'. De grote drukte op topdagen werd
met extra parkeergelegenheid bij het transferium van de Amsterdam
ArenA en bij het AMC opgevangen. Van daaruit zorgde een indrukwekkend
aantal pendelbussen ervoor dat de bezoekers voor de deur van de RAI
werden afgezet. De bereikbaarheid van het Amsterdam RAI-complex werd
door de bezoekers, ondanks de grote druk op de omliggende snelwegen,
gewaardeerd met het cijfer 7,3.
AutoRAI 2005 bood dus meer, met behoud van de goede elementen van
voorgaande edities. En één traditie bleef loeiend overeind: een
daverend claxonconcert maakte een einde aan een voor alle partijen
succesvol verlopen evenement.
AutoRai