AutoRai

Hyundai neemt waterstof tankstation in gebruik

(21-2-2005)
Hyundai heeft vandaag (vrijdag 18 februari) in het eigen technische centrum in de Verenigde Staten (Chino, Californië) een waterstof tankstation in gebruik genomen. Dit bijzondere tankstation heeft Hyundai samen met de partners UTC Fuel Cells en Chevron Texaco gerealiseerd.
Het station zal schone brandstof leveren aan onder meer de Hyundai Tucson met brandstofcel (FCEV) van de tweede generatie. Deze auto werd onlangs tijdens de Los Angeles Auto Show onthuld. In totaal rijden vanaf vandaag liefst vijf waterstof aangedreven Tucsonâs rond. De autoâs zullen de komende jaren aan uitgebreide tests worden onderworpen met als doelstelling de techniek te verbeteren, zodat de technologie daarna wereldwijd kan worden ingezet. Hyundai verwacht dat consumenten over tien jaar in de eerste milieuvriendelijke waterstof aangedreven autoâs zullen rijden.

Volgens Dr. Joon-Chul Park, de executive vice President van het Advanced Technology Center van Hyundai, is het voor de toekomstige ontwikkeling van deze technologie belangrijk dat Hyundai bij dit project sterke partners heeft gevonden in UTC Fuel Cells en Chevron Texaco. âWij geloven sterk in de toekomst van de waterstof brandstofcel. Met de opening van dit tankstation hebben we de toekomst weer een stapje dichterbij gebracht.â

Hyundai speelt al jaren een vooraanstaande rol om deze technologie voor de auto-industrie verder te ontwikkelen. In 2000 namen de waterstof aangedreven voertuigen van de eerste generatie deel aan een door Michelin georganiseerde competitie voor voertuigen met een alternatieve brandstof. Bij deze gelegenheid ontvingen de waterstof aangedreven autoâs van Hyundai diverse prijzen. Daarna heeft Hyundai de technologie verder ontwikkeld met als resultaat dat de (FCEV) Tucson van de tweede generatie een actieradius (320 kilometer) heeft gekregen die twee maal zo hoogt ligt als van het eerste model, de FCEV Santa Fe. Ook de topsnelheid (150 km/u, was 124 km/u) en het vermogen (80 Kw, was 75 Kw) zijn toegenomen waardoor de prestaties sterk zijn verbeterd. De nieuwe Tucson FCEV kan, als een van de eerste brandstofcelautoâs, starten bij temperaturen beneden het vriespunt. De Tucson is zelfs uitgebreid getest bij temperaturen beneden de min 20 graden.