Hyundai neemt waterstof tankstation in gebruik
(21-2-2005)
Hyundai heeft vandaag (vrijdag 18 februari) in het eigen technische
centrum in de Verenigde Staten (Chino, Californië) een waterstof
tankstation in gebruik genomen. Dit bijzondere tankstation heeft
Hyundai samen met de partners UTC Fuel Cells en Chevron Texaco
gerealiseerd.
Het station zal schone brandstof leveren aan onder meer de Hyundai
Tucson met brandstofcel (FCEV) van de tweede generatie. Deze auto werd
onlangs tijdens de Los Angeles Auto Show onthuld. In totaal rijden
vanaf vandaag liefst vijf waterstof aangedreven Tucsonâs rond. De
autoâs zullen de komende jaren aan uitgebreide tests worden
onderworpen met als doelstelling de techniek te verbeteren, zodat de
technologie daarna wereldwijd kan worden ingezet. Hyundai verwacht dat
consumenten over tien jaar in de eerste milieuvriendelijke waterstof
aangedreven autoâs zullen rijden.
Volgens Dr. Joon-Chul Park, de executive vice President van het
Advanced Technology Center van Hyundai, is het voor de toekomstige
ontwikkeling van deze technologie belangrijk dat Hyundai bij dit
project sterke partners heeft gevonden in UTC Fuel Cells en Chevron
Texaco. âWij geloven sterk in de toekomst van de waterstof
brandstofcel. Met de opening van dit tankstation hebben we de toekomst
weer een stapje dichterbij gebracht.â
Hyundai speelt al jaren een vooraanstaande rol om deze technologie
voor de auto-industrie verder te ontwikkelen. In 2000 namen de
waterstof aangedreven voertuigen van de eerste generatie deel aan een
door Michelin georganiseerde competitie voor voertuigen met een
alternatieve brandstof. Bij deze gelegenheid ontvingen de waterstof
aangedreven autoâs van Hyundai diverse prijzen. Daarna heeft Hyundai
de technologie verder ontwikkeld met als resultaat dat de (FCEV)
Tucson van de tweede generatie een actieradius (320 kilometer) heeft
gekregen die twee maal zo hoogt ligt als van het eerste model, de FCEV
Santa Fe. Ook de topsnelheid (150 km/u, was 124 km/u) en het vermogen
(80 Kw, was 75 Kw) zijn toegenomen waardoor de prestaties sterk zijn
verbeterd. De nieuwe Tucson FCEV kan, als een van de eerste
brandstofcelautoâs, starten bij temperaturen beneden het vriespunt. De
Tucson is zelfs uitgebreid getest bij temperaturen beneden de min 20
graden.
AutoRai