Gemeente Tiel
Tiel trekt in 2004 record aantal bezoekers
Volgens het jaarverslag 2004 van De Zaak van de Stad (.pdf-bestand 491
KB)* heeft Tiel zich op het gebied van stadspromotie in 2004 sterk
gemanifesteerd. Het weekeinde met het Fruitcorso en Appelpop trok een
record aan bezoekers (meer dan 200.000). Tal van nieuwe of vernieuwde
publieksactiviteiten scoorden vorig jaar hoog, zoals het
Sinterklaas-programma, het wielerevenement Olympias Tour en de
Bakkersbrunch. Samen met de al langer bestaande evenementen (Jazz
Festival, Taptoe, Zomerfeest Passewaay-Tiel), kon inwoners en
bezoekers bijna het hele jaar door een levendige stad worden geboden.
Het aantal bezoekers aan De Zaak van de Stad liep in 2004 ten opzichte
van 2003 licht terug. In 2003 kwamen er 4389 mensen binnen, in 2004
waren dat er 4057.
De oorzaak van deze daling heeft wellicht te maken met het feit, dat
in het verslagjaar minder nieuwe gemeentelijke projecten getoond
konden worden. Zodra er nieuwe presentaties zijn, neemt ook het aantal
bezoekers toe.
Ook van buiten Tiel was er in het verslagjaar interesse voor de
ontwikkeling van Tiel. Zo ontving De Zaak van de Stad van studenten
van de TH Delft (bouwkunde en stedenbouwkunde), makelaars in opleiding
en HBO-studenten. Op verzoek van het Industrieschap Medel is een
twintigtal studenten Bouwkunde van de Technische Hogeschool Eindhoven
rondgeleid.
Ruim een derde van het aantal bezoekers vraagt om toeristische
informatie. De Zaak van de Stad is de drukst bezochte informatiepost
van het Regionaal Bureau voor Toerisme Rivierenland.
Een intern onderzoekje naar de toeristische belangstelling voor Tiel
heeft aangetoond dat verreweg de meeste bezoekers Tiel kiezen als
startpunt voor een fietsroute. Met name in de periode van de bloesem
en de kersen. Daarnaast heeft óók de stad aantrekkingskracht. Elke
week maken vijftig tot zestig mensen de stadswandeling, die net als de
fietsroute in de speciale brochure staat aangegeven.
Sinds september 2004 begeleidt Stadspromotie een studente
vrijetijdswetenschappen aan de Universiteit van Tilburg bij haar
afstudeeronderzoek. Haar onderzoek richt zich op Flipje (een van de
tien meest bekende reclamehelden) en het belang van Flipjes
naamsbekendheid voor de stad Tiel. De vraag is of Flipje op termijn in
positieve zin blijft bijdragen aan het imago van de stad. Het
afstudeeronderzoek zal in mei 2005 gepresenteerd worden.
Tiel kreeg veel media-aandacht in 2004 met als hoogtepunt de
presentatie van het boek Flipje, het Fruitbaasje van Tiel.
Lees meer over De zaak van de stad.
* Het jaarverslag is een zogenaamd .pdf-bestand. U kunt het bekijken
met het programma Acrobat Reader. Beschikt u niet over dit programma,
dan kunt u dit gratis downloaden door op het icoon te klikken.
Afhankelijk van uw internetverbinding kan het enige tijd duren voordat
het downloaden is voltooid.
Laatst bijgewerkt: 18 februari 2005