Veel gestelde vragen over de Douane
18-02-'05:
Mag ik bloemen wel uitpakken (op basis van het uitpakprotocol) als ze nog niet zijn
ingevoerd? Inspectie door de Douane zou problemen op kunnen leveren.
De Douane heeft aangegeven dat, als er een afspraak is tussen PD en importeur dat bloemen op
water gezet mogen worden (deze afspraak maakt deel uit van de erkenning), de Douane zich
hieraan zal conformeren.
05-01-'05:
Hoe zien Douane en PD erop toe dat een fytosanitaire zending die in NCTS wordt aangemeld
(het douanevervoer vangt aan) netjes de documentcontrole heeft ondergaan?
Er wordt uitgegaan van de juiste werkwijze door de bedrijven. Dat wil echter niet zeggen dat er
geen controle wordt uitgevoerd. De Douane zal, gebaseerd op vergelijking van gegevens tussen
Douane en PD, controle uitvoeren op de juiste volgorde van stappen (eerst vooraanmelding c.q.
documentcontrole, dan pas douanevervoer). Werkt u netjes volgens de regels dan merkt u niets
van deze controle. Wanneer u echter stelselmatig de onjuiste weg bewandelt dan zal dat
uiteindelijk uit de controle blijken en zult u hierop worden aangesproken.
24-12-`04
Wie is verantwoordelijk voor een zending bij aankomst op de inspectielocatie (vnl. in het
geval van een TG)?
In de nieuwe situatie (een zending die geïnspecteerd moet worden op een inspectielocatie die
opgenomen is in een TG-regeling) zijn er veel verschillende partijen verantwoordelijk (expediteur,
importeur, eigenaar van de locatie). Wanneer er door de Douane incorrectheden worden
geconstateerd in relatie tot regelgeving van de Douane is de TG-houder eerste aanspreekpunt.
Het is daarom wenselijk dat er op de werkvloer duidelijke afspraken gemaakt worden, om
verantwoordelijkheden helder te krijgen.
Voor leden van de Fenex is er een model overeenkomst beschikbaar.
21-12-`04
Hoe komt de code van goedkeuring bij aangevers zodat zij de aangifte naar douane compleet
kunnen maken?
Vooraanmelden via Client:
Vanuit Client komt er eerst een bericht dat de aangifte goed is ontvangen(PD101).
Daarna komt er een bericht met de status van de zending (PD104). In dit bericht wordt vermeld
onder welk inspectieregime de zending valt.
Indien de zending onder reduced checks valt, wordt er in dit bericht een P-code meegestuurd
waarmee de zending kan worden aangegeven in Sagitta invoer.
Indien de zending voor inspectie in aanmerking komt wordt er een bericht met de P-code gestuurd
nadat de inspectie is uitgevoerd.
Schriftelijk vooraanmelden:
In geval van een schriftelijke aanmelding komt er geen code waarmee bij de douane aangifte kan
worden gedaan. Bij een schriftelijke aanvraag is er geen elektronisch bericht vanuit de PD met een
code.
Aangifte ten invoer kan pas gedaan worden nadat de zending is gekeurd. Bij een Toegelaten
Geadresseerde wordt er eerst een onvolledige aangifte gedaan en die wordt aangevuld met de
code die wordt verstrekt na inspectie.
17-12-'04:
De Douane neemt mijn aanvraag niet in behandeling omdat ik nog geen erkenning van de PD
heb. Er is toch gezegd dat deze twee procedures los staan van elkaar?
Het kwam inderdaad een enkele keer voor dat het regio-kantoor van de Douane ervan uitging dat
de PD-erkenning in bezit moet zijn voordat de aanvraag bij Douane in behandeling genomen kon
worden. Dit is zoveel mogelijk rechtgezet. Alle douane districten hebben van douane centraal een
brief gehad dat pas achteraf gecontroleerd gaat worden bij een Toegelate Geadresseerde of ze
wel een PD nummer hebben voor een fyto erkende locatie. De bedrijven hebben dus geen
toestemming nodig van de PD voor een douane erkenning
Hoe weet de douane bij een documentencontrole dat het bedrijf een fyto erkende locatie
betreft?
De importeur zal indien de documentcontrole plaatsvindt bij de douane, vooraf een verzoek om
verlegging voor een bepaalde zending per fax bij een PD locatiekantoor neer moeten leggen. De PD
verklaart via een fax dat zij een fyto erkende locatie zijn. Deze fax moet de importeur meenemen naar
de douane.
Ik heb een aanvraag gedaan voor uitbreiding van mijn douanevergunning met een aantal
TG's. Wanneer krijg ik uitsluitsel?
De Douane heeft aangegeven "Voor 15 december aangevraagd is voor 1 januari verleend".
10-12'04:
1. Wanneer gewerkt wordt met de zgn. onvolledige aangifte bij de Douane, is er dan
voldoende capaciteit bij de Douane beschikbaar. In de huidige situatie laat dat namelijk
soms op zich wachten.
De onvolledige aangifte die soms op zich laat wachten komt voor bij partijen waarbij geen
origineel oorsprongscertificaat aanwezig is. De partij wordt dan voorlopig vrij gegeven.
De onvolledig aangifte waarover gesproken wordt bij de wijziging fyto-richtllijn is een geheel
ander proces. De Douane beseft dat aan dit soort onvolledige aangiftes voorrang in
afhandeling moet worden gegeven.
2. Douanebezoek met fysieke documenten is een knelpunt op Schiphol zuid-oost (waar de
meeste charters aankomen), want er is geen douanepost. (Dit bezoek is alleen aan de orde
indien een aangever niet via Client de vooraanmelding doet). Is het niet mogelijk om ter
plaatse een Douanepost te krijgen?
Het probleem wordt onderkend, maar het uitbreiden van het aantal douaneposten is niet aan
de orde.
3. Is het door het gebruik van PDA's door de PD mogelijk om de resultaten van vrijgave
direct na inspectie door te geven aan de klant ten behoeve van vrijgave door Douane/PD?
Het resultaat van de inspectie wordt door de PD-er op zijn PDA ingegeven. Op basis hiervan
ontvangt de aangever een bericht met de code welke nodig is voor het doen c.q. volledig
maken van de aangifte.
4. Is het mogelijk dat de opdrachtgevers van de expediteurs een melding krijgen vanuit
Client dat de partij is vrijgegeven?
Vrijgave door de Douane heeft geen relatie met Client.
5. De berichtenset die gebruikt worden in Client en Sagitta verschillen. Worden deze
berichtensets op elkaar afgestemd?
De twee berichtensets worden niet op korte termijn op elkaar afgestemd, om twee redenen:
- Er is, ook samenhangend met het volgende punt, geen capaciteit beschikbaar om deze
wijzigingen door te voeren.
- Het financiële aspect van de omzetting. De berichtenset in Sagitta wordt over 12 maanden
wederom gewijzigd. Dit zou opnieuw een investering betekenen, kosten die doorberekend
moeten worden aan de gebruikers van Client. Daarom is ervoor gekozen de berichtenset pas
over een jaar aan te passen op de nieuwe berichtenset van Sagitta.
Technisch levert dit geen problemen op. Er kan met twee berichtensets in één systeem
gewerkt worden.
29-11-'04:
Wanneer gewerkt wordt met de zgn. onvolledige aangifte bij de Douane, is er dan voldoende
capaciteit bij de Douane beschikbaar? In de huidige situatie laat dat namelijk soms op zich
wachten.
De onvolledige aangifte die soms op zich laat wachten komt voor bij partijen waarbij geen
origineel oorsprongscertificaat aanwezig is. De partij wordt dan voorlopig vrij gegeven.
De onvolledig aangifte waarover gesproken wordt bij de wijziging fyto-richtllijn is een geheel
ander proces. De Douane beseft dat aan dit soort onvolledige aangiftes voorrang in afhandeling
moet worden gegeven.
Douanebezoek met fysieke documenten is een knelpunt op Schiphol zuid-oost (waar de
meeste charters aankomen), want er is geen douanepost. (Dit bezoek is alleen aan de orde
indieneen aangever niet via Client de vooraanmelding doet). Is het niet mogelijk om ter
plaatse een Douanepost te krijgen?
De Douane onderkent het probleem, maar het uitbreiden van het aantal douaneposten is niet aan
de orde.
Is het door het gebruik van PDA's door de PD mogelijk om de resultaten van vrijgave direct na
inspectie door te geven aan de klant ten behoeve van vrijgave door Douane/PD?
De PD-inspecteur voert het resultaat van de inspectie op zijn PDA in. Op basis hiervan ontvangt de
aangever een bericht met een code. Die code is nodig is voor het doen c.q. volledig maken van de
aangifte.
Is het mogelijk dat de opdrachtgevers van de expediteurs een melding krijgen vanuit Client
dat de partij is vrijgegeven?
Vrijgave door de Douane heeft geen relatie met Client.
De berichtenset die gebruikt worden in Client en Sagitta verschillen. Worden deze
berichtensets op elkaar afgestemd?
De twee berichtensets worden niet op korte termijn op elkaar afgestemd, om twee redenen:
De berichtenset in Sagitta wordt over 12 maanden wederom gewijzigd. Dit zou opnieuw een
investering betekenen. De kosten van de investering moet de PD doorberekenen aan de
gebruikers van Client. Daarom kiest de PD ervoor de berichtenset pas over een jaar aan te passen
op de nieuwe berichtenset van Sagitta.
Technisch levert dit geen problemen op. Er kan met twee berichtensets in één systeem gewerkt
worden.
---- --
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit