Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

Veel gestelde vragen over de Douane


18-02-'05:

Mag ik bloemen wel uitpakken (op basis van het uitpakprotocol) als ze nog niet zijn ingevoerd? Inspectie door de Douane zou problemen op kunnen leveren. De Douane heeft aangegeven dat, als er een afspraak is tussen PD en importeur dat bloemen op water gezet mogen worden (deze afspraak maakt deel uit van de erkenning), de Douane zich hieraan zal conformeren.

05-01-'05:
Hoe zien Douane en PD erop toe dat een fytosanitaire zending die in NCTS wordt aangemeld (het douanevervoer vangt aan) netjes de documentcontrole heeft ondergaan? Er wordt uitgegaan van de juiste werkwijze door de bedrijven. Dat wil echter niet zeggen dat er geen controle wordt uitgevoerd. De Douane zal, gebaseerd op vergelijking van gegevens tussen Douane en PD, controle uitvoeren op de juiste volgorde van stappen (eerst vooraanmelding c.q. documentcontrole, dan pas douanevervoer). Werkt u netjes volgens de regels dan merkt u niets van deze controle. Wanneer u echter stelselmatig de onjuiste weg bewandelt dan zal dat uiteindelijk uit de controle blijken en zult u hierop worden aangesproken.

24-12-`04
Wie is verantwoordelijk voor een zending bij aankomst op de inspectielocatie (vnl. in het geval van een TG)?
In de nieuwe situatie (een zending die geïnspecteerd moet worden op een inspectielocatie die opgenomen is in een TG-regeling) zijn er veel verschillende partijen verantwoordelijk (expediteur, importeur, eigenaar van de locatie). Wanneer er door de Douane incorrectheden worden geconstateerd in relatie tot regelgeving van de Douane is de TG-houder eerste aanspreekpunt. Het is daarom wenselijk dat er op de werkvloer duidelijke afspraken gemaakt worden, om verantwoordelijkheden helder te krijgen.
Voor leden van de Fenex is er een model overeenkomst beschikbaar.

21-12-`04
Hoe komt de code van goedkeuring bij aangevers zodat zij de aangifte naar douane compleet kunnen maken?
Vooraanmelden via Client:
Vanuit Client komt er eerst een bericht dat de aangifte goed is ontvangen(PD101). Daarna komt er een bericht met de status van de zending (PD104). In dit bericht wordt vermeld onder welk inspectieregime de zending valt.
Indien de zending onder reduced checks valt, wordt er in dit bericht een P-code meegestuurd waarmee de zending kan worden aangegeven in Sagitta invoer. Indien de zending voor inspectie in aanmerking komt wordt er een bericht met de P-code gestuurd nadat de inspectie is uitgevoerd.

Schriftelijk vooraanmelden:
In geval van een schriftelijke aanmelding komt er geen code waarmee bij de douane aangifte kan worden gedaan. Bij een schriftelijke aanvraag is er geen elektronisch bericht vanuit de PD met een code.

Aangifte ten invoer kan pas gedaan worden nadat de zending is gekeurd. Bij een Toegelaten Geadresseerde wordt er eerst een onvolledige aangifte gedaan en die wordt aangevuld met de code die wordt verstrekt na inspectie.


17-12-'04:
De Douane neemt mijn aanvraag niet in behandeling omdat ik nog geen erkenning van de PD heb. Er is toch gezegd dat deze twee procedures los staan van elkaar? Het kwam inderdaad een enkele keer voor dat het regio-kantoor van de Douane ervan uitging dat de PD-erkenning in bezit moet zijn voordat de aanvraag bij Douane in behandeling genomen kon worden. Dit is zoveel mogelijk rechtgezet. Alle douane districten hebben van douane centraal een brief gehad dat pas achteraf gecontroleerd gaat worden bij een Toegelate Geadresseerde of ze

wel een PD nummer hebben voor een fyto erkende locatie. De bedrijven hebben dus geen toestemming nodig van de PD voor een douane erkenning Hoe weet de douane bij een documentencontrole dat het bedrijf een fyto erkende locatie betreft?
De importeur zal indien de documentcontrole plaatsvindt bij de douane, vooraf een verzoek om verlegging voor een bepaalde zending per fax bij een PD locatiekantoor neer moeten leggen. De PD verklaart via een fax dat zij een fyto erkende locatie zijn. Deze fax moet de importeur meenemen naar de douane.
Ik heb een aanvraag gedaan voor uitbreiding van mijn douanevergunning met een aantal TG's. Wanneer krijg ik uitsluitsel?
De Douane heeft aangegeven "Voor 15 december aangevraagd is voor 1 januari verleend".


10-12'04:

1. Wanneer gewerkt wordt met de zgn. onvolledige aangifte bij de Douane, is er dan voldoende capaciteit bij de Douane beschikbaar. In de huidige situatie laat dat namelijk soms op zich wachten.
De onvolledige aangifte die soms op zich laat wachten komt voor bij partijen waarbij geen origineel oorsprongscertificaat aanwezig is. De partij wordt dan voorlopig vrij gegeven. De onvolledig aangifte waarover gesproken wordt bij de wijziging fyto-richtllijn is een geheel ander proces. De Douane beseft dat aan dit soort onvolledige aangiftes voorrang in afhandeling moet worden gegeven.


2. Douanebezoek met fysieke documenten is een knelpunt op Schiphol zuid-oost (waar de meeste charters aankomen), want er is geen douanepost. (Dit bezoek is alleen aan de orde indien een aangever niet via Client de vooraanmelding doet). Is het niet mogelijk om ter plaatse een Douanepost te krijgen?
Het probleem wordt onderkend, maar het uitbreiden van het aantal douaneposten is niet aan de orde.


3. Is het door het gebruik van PDA's door de PD mogelijk om de resultaten van vrijgave direct na inspectie door te geven aan de klant ten behoeve van vrijgave door Douane/PD? Het resultaat van de inspectie wordt door de PD-er op zijn PDA ingegeven. Op basis hiervan ontvangt de aangever een bericht met de code welke nodig is voor het doen c.q. volledig maken van de aangifte.


4. Is het mogelijk dat de opdrachtgevers van de expediteurs een melding krijgen vanuit Client dat de partij is vrijgegeven?
Vrijgave door de Douane heeft geen relatie met Client.


5. De berichtenset die gebruikt worden in Client en Sagitta verschillen. Worden deze berichtensets op elkaar afgestemd?

De twee berichtensets worden niet op korte termijn op elkaar afgestemd, om twee redenen:
- Er is, ook samenhangend met het volgende punt, geen capaciteit beschikbaar om deze wijzigingen door te voeren.

- Het financiële aspect van de omzetting. De berichtenset in Sagitta wordt over 12 maanden wederom gewijzigd. Dit zou opnieuw een investering betekenen, kosten die doorberekend moeten worden aan de gebruikers van Client. Daarom is ervoor gekozen de berichtenset pas over een jaar aan te passen op de nieuwe berichtenset van Sagitta. Technisch levert dit geen problemen op. Er kan met twee berichtensets in één systeem gewerkt worden.

29-11-'04:
Wanneer gewerkt wordt met de zgn. onvolledige aangifte bij de Douane, is er dan voldoende capaciteit bij de Douane beschikbaar? In de huidige situatie laat dat namelijk soms op zich wachten.

De onvolledige aangifte die soms op zich laat wachten komt voor bij partijen waarbij geen origineel oorsprongscertificaat aanwezig is. De partij wordt dan voorlopig vrij gegeven. De onvolledig aangifte waarover gesproken wordt bij de wijziging fyto-richtllijn is een geheel ander proces. De Douane beseft dat aan dit soort onvolledige aangiftes voorrang in afhandeling moet worden gegeven.

Douanebezoek met fysieke documenten is een knelpunt op Schiphol zuid-oost (waar de meeste charters aankomen), want er is geen douanepost. (Dit bezoek is alleen aan de orde indieneen aangever niet via Client de vooraanmelding doet). Is het niet mogelijk om ter plaatse een Douanepost te krijgen?
De Douane onderkent het probleem, maar het uitbreiden van het aantal douaneposten is niet aan de orde.

Is het door het gebruik van PDA's door de PD mogelijk om de resultaten van vrijgave direct na inspectie door te geven aan de klant ten behoeve van vrijgave door Douane/PD? De PD-inspecteur voert het resultaat van de inspectie op zijn PDA in. Op basis hiervan ontvangt de aangever een bericht met een code. Die code is nodig is voor het doen c.q. volledig maken van de aangifte.

Is het mogelijk dat de opdrachtgevers van de expediteurs een melding krijgen vanuit Client dat de partij is vrijgegeven?
Vrijgave door de Douane heeft geen relatie met Client.

De berichtenset die gebruikt worden in Client en Sagitta verschillen. Worden deze berichtensets op elkaar afgestemd?
De twee berichtensets worden niet op korte termijn op elkaar afgestemd, om twee redenen: De berichtenset in Sagitta wordt over 12 maanden wederom gewijzigd. Dit zou opnieuw een investering betekenen. De kosten van de investering moet de PD doorberekenen aan de gebruikers van Client. Daarom kiest de PD ervoor de berichtenset pas over een jaar aan te passen op de nieuwe berichtenset van Sagitta.
Technisch levert dit geen problemen op. Er kan met twee berichtensets in één systeem gewerkt worden.


---- --