Veel gestelde vragen over Internationaal verleggen en Transit-Transshipment
18-02-'05:
Sommige andere lidstaten geven geen vervoersdocument (in Nederland het model 99) af
maar stempelen alleen het fyto. Hoe zit dat?
Het vervoersdocument is in EU-verband geharmoniseerd en wordt gebruikt om zendingen die
fytosanitair nog niet zijn afgewerkt te begeleiden. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om middels
het vervoersdocument de fytosanitaire vrijgave van een zending weer te geven. In dit geval dient
het document als bewijs voor de Douane (in Nederland of in een andere lidstaat) dat de zending
ingevoerd mag worden. Nederland zal er in de EU op aandringen dat deze werkwijze door alle
lidstaten wordt gehanteerd om redenen van eenduidigheid.
Wanneer een zending, die nog niet fytosanitair is vrijgegeven, niet vergezeld gaat van een
vervoersdocument dan is dat niet conform de regels. De PD zal de betreffende autoriteiten hierop
aanspreken.
05-01-'05:
Vervoer van zendingen uit andere lidstaten naar Nederland. De zending is in de andere
lidstaat fytosanitair geïnspecteerd, maar nog niet voor de Douane ingevoerd. Van welke
documenten moet de zending voorzien zijn?
Het vervoersdocument kan, naast het begeleiden van een zending bij verlegging, ook dienen als
bewijs van fytosanitaire vrijgave. Het is echter op dit moment de vraag of andere lidstaten al over
het juiste document beschikken. Als op een andere wijze de fytosanitaire vrijgave weergegeven
wordt dan moet bij de Douane blijken of deze weergave geaccepteerd wordt.
Als een zending na de fytosanitaire inspectie onder douaneverband van Nederland naar een
andere lidstaat getransporteerd wordt dan kan vrijwillig van het vervoersdocument gebruik
gemaakt worden om de fytosanitaire status van de zending aan te kunnen geven. Na inspectie
kunt u om een dergelijk document vragen. Aangezien het vervoersdocument qua inhoud EU-
geharmoniseerd is moeten andere lidstaten deze weergave van de fytosanitaire status accepteren.
24-12-`04
Is het verleggen van inspecties naar België mogelijk?
Nee. Op dit moment heeft België nog geen erkende inspectielocaties, waardoor België geen
afspraak wil maken m.b.t. verleggen richting Belgie. Verleggen naar Nederland toe wordt wel
mogelijk.
De suggestie is gedaan om het havengebied van Antwerpen wel te erkennen, waardoor het
misschien mogelijk wordt om toch zendingen naar België te sturen
Waarom is er geen elektronisch fytosanitair vervoersdocument? (Vergelijk met de veterinaire
situatie)
De regelgeving van de Europese Gemeenschap voorziet op dit moment alleen in een papieren
document.
Kan het straks gebeuren dat Transshipment zendingen die via Nederland naar Engeland
verlopen teruggestuurd kunnen worden?
De uitleg van de regelgeving van de Europese Gemeenschap door Nederland maakt het volgens
ons mogelijk om Transshipment niet als het verleggen van een inspectie te zien. Het is mogelijk
dat andere Lidstaten dit anders interpreteren. Desalniettemin is de verwachting dat het
daadwerkelijk terugsturen van zending theoretisch is. Het maakt in ieder geval de situatie helder
en er kunnen op basis van de ontstane situatie nadere afspraken gemaakt worden.
22-12-'04:
Wat is de laatste stand van zaken betreffende de bilaterale afspraken?
Met Luxemburg en Zweden zijn de afspraken vrijwel rond. Over details volgt later meer
informatie. Wat betreft Duitsland wordt geprobeerd de afspraak per 1 januari in te kunnen laten
gaan. De interne discussie tussen de deelstaten vertraagt het proces, waardoor geen garantie te
geven is dat het per 1 januari geregeld is.
Is transit ook mogelijk wanneer bewerkingen aan de zending worden uitgevoerd?
Nee, de regeling voor transit en ook voor transshipment is alleen beschikbaar voor zendingen die
in hun geheel en ongeopend op vervolgtransport gaan.
17-12-'04:
Een zending die alleen keuringsplichtig is voor kwaliteit, hoe moet ik daar mee omgaan ?
Een heel aantal zendingen in met name groenten en fruit hoeven alleen op kwaliteit
geïnspecteerd te worden. Voor de kwaliteitsinspectie geldt geen verlegging. Ofwel: de zending
kan onder douane-vervoer naar elke ander lidstaat worden getransporteerd.
En het model 9 dan?
Vanaf 1 januari vervalt het model 9. Het is dus niet meer mogelijk om een zending al voor de
douane in te voeren terwijl deze nog niet op kwaliteit en/of fytosanitair is vrijgegeven.
13-12-'04:
Als er na 1 januari een zending via een andere lidstaat binnenkomt die onverhoopt geen D-
controle heeft gehad, wat gebeurt er dan mee?
In de eerste periode na 1 januari zal een dergelijke zending in behandeling worden genomen alsof
Nederland de eerste plaats van binnenkomst was. Er wordt een melding gedaan aan het
oorspronkelijke land van binnenkomst om herhaling te voorkomen.
Ik ontvang zendingen via Zwitserland. Hoe zit dat precies?
Goederen uit derde landen worden in Zwitserland geïnspecteerd. Vervolgens mogen deze
producten vrij circuleren binnen Zwitserland en naar en binnen de EU. Er is dus geen sprake van
verlegging.
Hoe zit het nu precies met internationaal verleggen?
Verleggen van de I- en F-controle over de landsgrenzen is alleen mogelijk wanneer er een
bilaterale afspraak is gemaakt tussen de betreffende landen (NB: de D-controle vindt altijd plaats
op de eerste plaats van binnenkomst). Met België en Luxemburg vinden gesprekken plaats over
een overeenkomst. Ook Duitsland wil een regeling treffen. Op het moment dat hierover
definitieve duidelijkheid is wordt dit op de website vermeld.
Frankrijk en Polen hebben aangegeven geen verlegging toe te willen staan. Ook het Verenigd
Koninkrijk wil hier (voorlopig) niet mee aan de slag, maar dan uit praktische overwegingen.
10-12-'04:
Is ook voor transit naar derde landen een DIF-controle noodzakelijk?
Als het document gericht is aan derde landen dan is document-controle in principe niet nodig (en
ook niet de I en F-controle). Het is echter nog wel afhankelijk van het land van bestemming. Indien
zij specifieke eisen stellen, moet hierop gecontroleerd worden.
Komt er een Europese databank met erkende controleposten binnen de EU?
Volgens de Fyto-richtlijn moet er een lijst beschikbaar zijn met erkende inspectielocaties. Deze is
overigens niet publiekelijk beschikbaar. Het is aan handelspartners om op de hoogte te zijn van
elkaars locaties.
Internationaal verleggen
Naast erkende inspectielocaties binnen Nederland wordt er door de PD momenteel gewerkt aan
bilaterale afspraken, in eerste instantie met de ons direct omringende landen (België, Duitsland,
Luxemburg), om elkaar op de hoogte te houden van de erkende inspectielocaties. Op basis van
deze bilaterale afspraken is verleggen dan mogelijk. Wanneer de afspraken gemaakt zijn zal
daarover nader bericht volgen.
In het internationale verkeer begeleidt een Europees transportdocument de zending. Bij een
verlegging wordt door dit EU-transportdocument meteen de D-controle geëffectueerd.
29-11-`04
Is in internationaal verkeer nog een documentcontrole nodig?
In het internationale verkeer begeleidt een Europees transportdocument de zending. Bij een
verlegging wordt door dit EU-transportdocument de document-controle meteen geëffectueerd
---- --
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit