Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

Veel gestelde vragen over Client


18-02-`05

Liep Nederland niet wat ver voor de muziek uit door alles op alles te zetten om op 1 januari klaar te zijn? Diverse andere lidstaten hebben dat anders aangepakt. Uit de situatie met België blijkt dat het ook andersom kan werken. België had op 1 januari nog geen erkende inspectielocaties. Om die reden stond men geen verlegging naar België toe. Met name het intensieve verkeer tussen Rotterdam en Antwerpen heeft daar onder te lijden gehad. Tijdig gereed zijn kan dus ook zijn voordelen hebben.
Overigens beschikt België inmiddels over een aantal erkende inspectielocaties en kan er wel verlegd worden.
Op andere punten heeft de PD bewust ruimte gezocht. Meest in het oog springende voorbeeld is de elektronische documentcontrole in geval van een vooraanmelding in Client. De richtlijn stelt helder dat het originele document moet worden getoond op het moment dat de zending aan de buitengrens staat. Met de elektronische benadering wijkt de PD hiervan flink af. Wat het oordeel van de EU zal zijn wanneer men het Nederlandse systeem komt beoordelen moet nog blijken.

Aan wie wordt de factuur verstuurd?
Gedwongen door de uitspraak in een procedure welke vorig jaar gelopen heeft, heeft de PD haar werkwijze bij het versturen van facturen strakker en juridisch robuust geregeld. Op de pagina Tarieven vindt u bij een toelichtende brief over de facturatie van de PD. De brief is ook reeds verstuurd aan aangevers die met teugwerkende kracht facturen hebben ontvangen.

Overigens is met aangevers die bezwaar hadden gemaakt tegen het op deze wijze ontvangen van de facturen inmiddels nader overleg geweest. Het ging om enerzijds de situatie tot 1 januari (waarin dus met terugwerkende kracht facturen zijn verstuurd) te verhelderen en anderzijds vanaf 1 januari te bekijken op welke wijze nadere informatie verstrekt kan worden om het verwerken en doorbelasten van facturen op goede wijze te kunnen doen.

Hoeveel botanische namen moet ik vermelden bij het aanmelden van een gemengde zending? In de elektronische vooraanmelding moeten 10 botanische namen worden vermeld. Bij de eerste 9 wordt het aantal van die soort opgenomen. Achter de 10e naam wordt de rest van de zending getotaliseerd, zodat de totale hoeveelheid die de zending omvat ook op de vooraanmelding terugkomt.
De PD wil overigens toe naar de situatie dat iedere botanische naam, omgeacht het aantal, vermeld wordt in de vooraanmelding.

Hoe snel wordt een bericht van vrijgave van de partij verwerkt in het systeem en krijg ik de melding terug?
Wanneer de inspecteur de resultaten van een inspectie vermeldt in de PDA en deze PDA vervolgens synchroniseert worden de gegevens direct verwerkt. Korte tijd later (maximaal 30 minuten) beschikt de aangever over het bericht van vrijgave. Basis is dat de PDA regelmatig gesynchroniseerd wordt.

In een enkel geval bleef een zending een week openstaan. Hoe kon dat? Wanneer een inspectie tussentijds aan een andere inspecteur wordt toebedeeld (middels de PDA) dan moet de inspecteur die de inspectie in eerste instantie zou uitvoeren deze inspectie ook zelf op zijn PDA afwerken. Dit was niet bij alle inspecteurs bekend. Contact tussen afhandelaar en PD-locatie kan inzicht geven in de status van zendingen en de afwikkeling van openstaande zendingen.


18-01-`05
Wanneer een zending na vooraanmelding in CLIENT onder Reduced Checks valt (geen fysieke inspectie) krijg ik de melding dat ik de documenten binnen 2x24 uur moet inleveren, maar ik heb geen documenten?
Een zending kan op drie manieren binnen Reduced Checks vallen. Afhankelijk van de situatie moet er geen, één of twee document(en) ingeleverd worden.

· Wanneer de zending fytosanitair onder Reduced Checks valt, moet het fytosanitair certificaat ingeleverd worden.
· Wanneer een zending in een ander land fytosanitair is vrij gegeven dan dient model 99 (het EU vervoersdocument) te worden ingeleverd. · Wanneer een erkend Derde Land voor groenten en fruit een controlecertificaat heeft afgegeven, moet het controlecertificaat ingeleverd worden. · Wanneer de zending groenten en fruit niet fytosanitair inspectieplichtig, maar wel kwaliteitscontroleplichtig is én het Derde Land heeft geen controlecertificaat afgegeven dan is er geen document om ingeleverd te worden.
Er wordt op dit moment aan gewerkt om de berichtgeving in het geval van Reduced Checks helder te formuleren.


17-01-`05
Na een inspectiebezoek van een PD-medewerker voor een importpartij groente en/of fruit ontvang ik een elektronisch inspectierapport, waarop bij "Voorrijtarief", "Tarief" en "Inspectie- eenheden" geen informatie wordt vermeld waaruit ik kan afleiden wat me zal worden gefactureerd. Hoe komt dat en kan het anders?
Het komt omdat vanaf 1 januari volgens de reduced checks systematiek wordt geïnspecteerd aan groente en fruit, maar de PD haar activiteiten op dit gebied om technische redenen nog niet volgens een omslagtarief per ton kan factureren. De automatisering functioneert reeds volgens het nieuwe systeem (vandaar de aanduiding "RC" op het inspectierapport onder "Voorrijtarief" en "Inspectie- eenheden"), maar de facturering verloopt nog volgens de geldende tariefregeling. Fysieke inspectiebezoeken zullen derhalve tot 1 april 2005 worden gefactureerd op voorrijtarief en kwartiereenheden. Voor niet fysiek geïnspecteerde importpartijen wordt alleen de documentcontrole gefactureerd. De eerste facturen voor inspecties na 1 januari kunt u vermoedelijk vanaf begin februari 2005 tegemoet zien. Helaas kan dat niet anders.


12-01-`05
In welke situatie moet ik een zending die niet bestaat uit fytosanitaire producten of kwaliteitscontrole-plichtige groenten en fruit aanmelden in CLIENT? Wanneer een zending producten bevat die niet inspectieplichtig zijn maar wel vallen onder een TARIC-code die inspectieplichtige producten omvat, dan moet de zending gemeld worden in CLIENT. Door deze producten te vermelden als `niet-inspectieplichtig' wordt een bescheidcode met uniek nummer gecreëerd. Door deze gegevens te gebruiken in de aangifte ten invoer wordt voorkomen dat het PD-profiel van Sagitta Invoer (DSI) de aangifte raakt.

In het toegezonden inspectierapport staan elementen opgenomen die ik niet kan plaatsen (bijv. te berekenen voorrijtarieven en inspectiekwartieren). Met wie kan ik het beste contact opnemen? Neem contact op met het PD-locatiekantoor om helderheid te verkrijgen en indien nodig om specifieke elementen aan te passen.

07-01-'05:
Hoe moet ik omgaan met een vooraanmelding van een groot aantal verschillende fytosanitair inspectieplichtige producten per zending?
In de vooraanmelding duidt u de fytosanitair inspectieplichtige producten aan met de botanische naam. Wanneer er meer dan tien fytosanitair inspectieplichtige producten vermeld moeten worden, dan geldt dat de tien belangrijkste producten (op basis van hoeveelheid) vermeld moeten worden. De eerste negen met hun daadwerkelijk aantal of gewicht en de tiende met de opsomming in aantal of gewicht van de inspectieplichtige producten.
Zijn er precies tien verschillende producten in de zending, dan kunt u deze alle tien opsommen in de vooraanmelding.
De reden van deze werkwijze is een technisch probleem waaraan nog gewerkt wordt. Het gaat dan ook om een tijdelijk werkwijze.
De werkwijze geldt voor alle aanmeldingen, dus zowel voor elektronische als schriftelijke vooraanmelding.

03-01-'05:
Wie gaat straks de factuur krijgen, de aangever of de "eigenaar" van de locatie? De aanvrager in Client krijgt de factuur.

22-12-'04:
Op welke manieren kan ik me op Client aansluiten?
Ofwel via Cargonaut ofwel via OTP (OverheidsTransactie Poort). Het OTP is vanaf 21 december beschikbaar voor Client. Zie het onderwerp Vooraanmelden voor meer informatie. Hoe zit het met de noodprocedure Client?
De PD heeft inmiddels ervaring met het werken met de noodprocedure. Deze levert geen capaciteitsproblemen op. Een fax die in de noodprocedure wordt verstuurd heeft dezelfde status als de electronische vooraanmelding. Oftewel, er hoeft ook in de noodprocedure geen originele fytosanitair certificaat te worden getoond. Dit geldt uiteraard alleen voor bedrijven die via Client aanmelden.


17-12-'04:
Als ik niet op Client ben aangesloten, kom ik dan wel voor reduced checks in aanmerking? Nee. Alleen voor zendingen die via Client worden aangemeld en waarvoor een gereduceerd inspectiepercentage is vastgesteld kan een selectie "wel of niet inspecteren" worden uitgevoerd.


15-12-'04:
Er is een noodprocedure Client. Hoe werkt die en hoe zit het dan met de document-controle? Voor het geval Client onverhoopt "uit de lucht is", bestaat er een noodprocedure (deze is ongewijzigd ten opzichte van de huidige situatie). De aangevers ontvangen automatisch bericht op het moment dat de noodprocedure van start gaat. Nadat het systeem weer in de lucht is maken de aangevers de melding alsnog electronisch.
Een fax die in deze noodprocedure als vooraanmelding wordt verstuurd aan de PD moet alle gegevens bevatten zoals die op het voorbeeld-faxformulier zijn aangegeven (dit document zal binnenkort op deze site staan). Het akkoord op deze vooraanmelding mag opgevat worden als de documentcontrole.
Anders gezegd: in geval van de noodprocedure hoeven niet de originele fyto's getoond te worden voordat de zending verlegd wordt aan een inspectielocatie. De bevestiging van de vooraanmelding door de PD is voldoende.

De aansluiting op OTP, waar kan ik nadere informatie krijgen? Op de website van ICTAL (www.ictal.nl) is informatie te vinden over de Overheids Transactie Poort (OTP) waarlangs vanaf januari 2005 een aansluiting op Client te krijgen is. Contactpersoon is dhr. Robin Audenaerdt. Tel 06 42 222 336, e-mail: r.audenaerdt@minez.nl.


10-12-'04:
In welk bericht kijgt de aangever de P-code t.b.v. de Sagitta aangifte? Vanuit Client komt er eerst een bericht dat de aangifte goed is ontvangen. Daarna komt er een bericht met de status van de zending. In dit bericht wordt vermeld onder welk inspectieregime de zending valt.
Indien de zending onder reduced checks valt wordt er in dit bericht een P code mee gestuurd waarmee de zending kan worden aangegeven in Sagitta invoer. De betreffende codes kunt u vinden op www.douane.nl.
Indien de zending voor inspectie in aanmerking komt wordt er een bericht met de P-code gestuurd nadat de inspectie is uitgevoerd.


---- --