Nieuw-Vlaamse Alliantie


Parlementaire nieuwsflits (14 - 18 februari 2005) (18/02/05)

Wekelijks ontvangt u een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze parlementsleden.

Vlaams Parlement

Deze week kunnen we gerust catalogeren onder de noemer Europese week in het Vlaams Parlement.

Zo was er op dinsdag een uitgebreide en interessante hoorzitting over de toekomstige Europese Grondwet. Aan het woord kwamen Jean-Luc Dehaene, prof. dr. Danny Pieters, prof. dr. Matthias Storme en prof. dr. Hendirk Vos. Elk vanuit hun eigen invalshoek gaven ze toelichting over de totstandkoming en mogelijke gevolgen van de goedkeuring van deze grondwet. Jan Loones woonde voor onze fractie deze hoorzitting bij en kaartte een aantal pijnpunten aan. Zo is er de problematiek van de minderheden, waarbij onze stelling is dat er in België maar één minderheid is, nl. de Duitstalige. Daarnaast is er de subsidiariteitstoets in de Grondwet: het mag niet zo zijn dat de federale overheid beslist welke Europese aspecten er ter sprake mogen komen op Vlaams niveau. Vlaanderen moet dit zelf kunnen beslissen. Tot slot stelde hij voor dat prof. dr. Danny Pieters in opdracht van de Vlaamse regering een studie zou maken over de gevolgen van de Europese grondwet voor Vlaanderen.
Daags nadien werd in plenaire zitting o.a. de beleidsnota buitenlands beleid van minister Bourgeois uitvoerig besproken en goedgekeurd. Niet alleen Jan Loones, maar ook andere fracties feliciteerden de minister met zijn puike beleidsnota en zijn visie op Vlaanderen in Europa en de wereld.

De uiteenlopende persberichten van de dagen voordien omtrent de automobielsector gaven Jan Peumans aanleiding woensdag een actuele vraag te stellen. De Vlaamse automobielsector liet in een bericht immers weten dat de loonkosten met maar liefst 12 % moeten dalen om concurrentieel te blijven met de buitenlandse productiecentra. Grootste concurrent Duitsland is immers van plan om (in de lopende loonsonderhandelingen) de loonkost te doen dalen. VW Duitsland wil vb. gedurende 28 maanden de lonen bevriezen. Indien er geen loonkostenverlaging komt van 10 tot 12 % vreest het management van de Vlaamse autofabrieken dat tegen 2010 geen autos meer zullen worden gebouwd in ons land. Daarnaast was er het onverhoopt positieve - bericht dat Volkswagen overweegt om zwaar te investeren in haar vestiging in Vorst. In haar antwoord kondigde minister Moerman aan dat ze op dit moment bezig is samen met de sector een rapport te maken om de in het buitenland gevestigde hoofdkwartieren van de autobedrijven te overtuigen in Vlaanderen te investeren. Het rapport, blijkbaar vol met haalbare, concrete punten wordt verwacht in de loop van de maand maart. Tegen dan zullen overigens de loonbesprekingen in Duitland afgerond zijn. Jan Peumans juicht deze gang van zaken binnen de Vlaamse regering toe, maar moet vaststellen dat de ons omringende landen bezig zijn drastische loonmaatregelen te nemen. En dit terwijl Vlaanderen hiervoor onvoldoende hefbomen in handen heeft en de federale overheid het niet aandurft substantiële maatregelen te treffen.

De N-VA is al enige tijd vragende partij om de BAM, de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel, grondig door te lichten. Om de mobiliteit in de Antwerpse regio te bevorderen heeft deze NV van publiek recht, opgericht bij decreet van 4 december 2002, als opdracht de financiering, de realisatie, het beheer en de exploitatie van verkeersinfrastructuur. Omdat vooral de financiële toestand van de organisatie ondoorzichtig is, vroegen Jan Peumans en Bart De Wever een hoorzitting in het Vlaams Parlement. Uit de hoorzitting bleek dat de globale kosten van de werken aan de Antwerpse ring inmiddels opgelopen zijn tot 3 miljard euro, terwijl er enkele jaren geleden slechts 1,5 miljard euro begroot werd. Een cruciale vraag is wat er met de geplande werken en de organisatie van BAM zal gebeuren als de kosten blijven oplopen. Een ander thema dat op de hoorzitting uitgebreid tegen het licht werd gehouden, was de werking en de leiding van de BAM zelf. Voor de N-VA kan het niet langer dat leden van de Raad van Beheer van de BAM maar liefst 1250 euro ontvangen per zitting. Daarnaast kan er bij sommige leden van de Raad van Beheer belangenvermenging ontstaan. Zo is de huidige regeringscommissaris bij de BAM tegelijk ook voorzitter van de NV Tunnel Liefkenshoek, toevallig een dochterbedrijf van de BAM. Tenslotte plaatste Jan Peumans ook vragen bij de hoog oplopende kosten voor studieopdrachten, door o.a. de tijdelijke vereniging SAM. SAM doet blijkbaar wat BAM niet kan, was één van Peumans prachtige one-liners. U leest het, voldoende stof om de hoorzitting volgende week donderdag verder te zetten.

Volgende week donderdag wordt in de Commissie Cultuur het verzoekschrift over de erkenning van de Vlaamse Gebarentaal behandeld. De Vlaamse doven en slechthorenden hadden hiervoor maar liefst 71.000 handtekeningen verzameld. Helga Stevens steunt zoals geweten dit initiatief ten volle. Deze week heeft ze met tal van dovenorganisaties meerdere vergaderingen gehad om zich op de bespreking voor te bereiden. Tegelijkertijd is ze de laatste hand aan het leggen aan een voorstel van decreet terzake.

In de Vlaamse rand worden de laatste tijd steeds meer aankondigingen van openbare verkopen van eigendommen en notariële verkoopakten van eigendommen in het Frans opgesteld. Mark Demesmaeker vroeg zich af of dit alles wel strookt met de taalwetgeving en stelde hierover een parlementaire vraag aan de minister van Vlaamse rand Frank Vandenbroucke. Blijkbaar mag bij een loutere verkoop tussen particulieren de notariële akte in om het even welke taal opgesteld zijn, omdat het gebruik der talen vrij is. Meestal wordt de akte in de taal van de koper opgesteld. Enkel de registratie gebeurt verplicht in het Nederlands. Dezelfde redenering geldt voor de aankondigingen van openbare verkopen of het verloop van de openbare verkoop zelf. Bij de verkoop van een eigendom op Vlaamse grondgebied daarentegen waarbij een openbare dienst betrokken is, moet de akte in het Nederlands zijn opgesteld en moet de openbare verkoop in het Nederlands verlopen. De minister stelde ook nog dat hij op dit moment geen weet heeft van inbreuken tegen de taalwetgeving terzake. Mark Demesmaeker betreurt deze huidige gang van zaken. Het is onlogisch dat in Vlaanderen (aankondigingen van) openbare verkopen in een andere taal dan het Nederlands kunnen verlopen. Hij zal onderzoeken welke stappen hiertegen kunnen worden gezet.

Kamer van Volksvertegenwoordigers

Marc Verwilghen zat sterk verveeld met vragen van onder meer Patrick De Groote over de nijverheidscompensaties bij legeraankopen. Een dossier, zoals de minister van economie zei, dat hij heeft geërfd met een zeer gemengd gevoel. Deze compensaties werden door Verhofstadt in 2002 grotendeels afgeschaft om de misbruiken uit het verleden te vermijden. Het moet gezegd, beide paarse partijen wisten met hun ruime ervaring waarover ze spraken! Maar, het zou paars niet zijn als men daar een jaar later al niet op terugkwam, wegens het intussen vastgestelde jobverlies. De nijverheidscompensaties werden weer ingevoerd, evenwel zonder de in 1983 ingebouwde evenwichtige verdelingen: 54 tot 56% voor Vlaanderen, 34 tot 36% voor Wallonië en 9 tot 12% voor Brussel. Bovendien besliste de regering bij het laatste dossier te kiezen voor de ondoorzichtige onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking. De minister van Landsverdediging onderhandelt zo met een handvol bedrijven die hij zelf kiest. De deur staat wagenwijd open voor misbruik. Wat dit betekent, blijkt uit een recente berekening die aantoont dat gemiddeld 15% van de compensaties naar Vlaanderen gaan. Verwilghen gaf tot slot N-VA nog een kleine suggestie mee: maak de verdeling weer afdwingbaar bij wet. Iemand moet die rommel toch opkuisen.

Europees parlement

INSPIRE

Europarlementslid Frieda Brepoels stelde in de Commissie Milieu, Voedselveiligheid en Volksgezondheid haar rapport INSPIRE voor waarvan ze rapporteur is. Het instrument INSPIRE wil ruimtelijke informatie op grote schaal beschikbaar maken voor de verschillende beleidsniveaus (lidstaten en Europese Gemeenschap) en het publiek (private personen, media, universiteiten en onderzoekers). Volgende week zal het debat in de Commissie en met de Raad verder gevoerd worden. De richtlijn beoogt toegankelijkheid, participatie, hergebruik en uitwisselen & delen van data op het vlak van milieu, met het oog op duurzaamheid.

TE HOGE GASPRIJZEN

De oproep van de Limburgse werkgevers is terecht, stelt Europarlementslid Frieda Brepoels. "Ik zou de zaak zelfs breder willen trekken; ook de burger betaalt meer in Limburg voor zijn gas. De distributie in Limburg kost gewoonweg meer dan in andere regio"s. Dit is een regelrechte discriminatie en concurrentievervalsing."

In het verleden zijn hierover al veel ballonnetjes opgelaten. Onlangs hoorden we minister Verwilghen nog met het voorstel om de BTW-tarieven op gas en elektriciteit te verlagen tot 6%. Ook Steve Stevaert nam anderhalf jaar geleden grote woorden in de mond door overheidsmiddelen te beloven voor gasaansluitingen in Vlaanderen. Conclusie is dat dit gegeven en de liberalisering van de energiemarkt niet de verhoopte resultaten heeft opgeleverd. Brepoels wil dat de Limburgse Reconversiemaatschappij inspanningen levert om de Limburgse achterstand weg te werken. Ten slotte komen dergelijke inspanningen ten goede van de basisinfrastructuur van Limburg, wat toch de bedoeling was van de reconversiemiddelen.

Auteur:
Wetenschappelijk medewerker Vlaams parlement
Peter Buysrogge

Meer informatie:
Contactpersoon: Piet De Bruyn, woordvoerder
Telefoon: 02 219 49 30
Fax: 02 217 35 10
E-post: piet.debruyn@n-va.be
Url: www.n-va.be