Nieuw-Vlaamse Alliantie
Parlementaire nieuwsflits (14 - 18 februari 2005) (18/02/05)
Wekelijks ontvangt u een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen we
een selectie van de parlementaire initiatieven van onze
parlementsleden.
Vlaams Parlement
Deze week kunnen we gerust catalogeren onder de noemer Europese week
in het Vlaams Parlement.
Zo was er op dinsdag een uitgebreide en interessante hoorzitting over
de toekomstige Europese Grondwet. Aan het woord kwamen Jean-Luc
Dehaene, prof. dr. Danny Pieters, prof. dr. Matthias Storme en prof.
dr. Hendirk Vos. Elk vanuit hun eigen invalshoek gaven ze toelichting
over de totstandkoming en mogelijke gevolgen van de goedkeuring van
deze grondwet. Jan Loones woonde voor onze fractie deze hoorzitting
bij en kaartte een aantal pijnpunten aan. Zo is er de problematiek van
de minderheden, waarbij onze stelling is dat er in België maar één
minderheid is, nl. de Duitstalige. Daarnaast is er de
subsidiariteitstoets in de Grondwet: het mag niet zo zijn dat de
federale overheid beslist welke Europese aspecten er ter sprake mogen
komen op Vlaams niveau. Vlaanderen moet dit zelf kunnen beslissen. Tot
slot stelde hij voor dat prof. dr. Danny Pieters in opdracht van de
Vlaamse regering een studie zou maken over de gevolgen van de Europese
grondwet voor Vlaanderen.
Daags nadien werd in plenaire zitting o.a. de beleidsnota buitenlands
beleid van minister Bourgeois uitvoerig besproken en goedgekeurd. Niet
alleen Jan Loones, maar ook andere fracties feliciteerden de minister
met zijn puike beleidsnota en zijn visie op Vlaanderen in Europa en de
wereld.
De uiteenlopende persberichten van de dagen voordien omtrent de
automobielsector gaven Jan Peumans aanleiding woensdag een actuele
vraag te stellen. De Vlaamse automobielsector liet in een bericht
immers weten dat de loonkosten met maar liefst 12 % moeten dalen om
concurrentieel te blijven met de buitenlandse productiecentra.
Grootste concurrent Duitsland is immers van plan om (in de lopende
loonsonderhandelingen) de loonkost te doen dalen. VW Duitsland wil vb.
gedurende 28 maanden de lonen bevriezen. Indien er geen
loonkostenverlaging komt van 10 tot 12 % vreest het management van de
Vlaamse autofabrieken dat tegen 2010 geen autos meer zullen worden
gebouwd in ons land. Daarnaast was er het onverhoopt positieve -
bericht dat Volkswagen overweegt om zwaar te investeren in haar
vestiging in Vorst. In haar antwoord kondigde minister Moerman aan dat
ze op dit moment bezig is samen met de sector een rapport te maken om
de in het buitenland gevestigde hoofdkwartieren van de autobedrijven
te overtuigen in Vlaanderen te investeren. Het rapport, blijkbaar vol
met haalbare, concrete punten wordt verwacht in de loop van de maand
maart. Tegen dan zullen overigens de loonbesprekingen in Duitland
afgerond zijn. Jan Peumans juicht deze gang van zaken binnen de
Vlaamse regering toe, maar moet vaststellen dat de ons omringende
landen bezig zijn drastische loonmaatregelen te nemen. En dit terwijl
Vlaanderen hiervoor onvoldoende hefbomen in handen heeft en de
federale overheid het niet aandurft substantiële maatregelen te
treffen.
De N-VA is al enige tijd vragende partij om de BAM, de
Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel, grondig door te lichten. Om de
mobiliteit in de Antwerpse regio te bevorderen heeft deze NV van
publiek recht, opgericht bij decreet van 4 december 2002, als opdracht
de financiering, de realisatie, het beheer en de exploitatie van
verkeersinfrastructuur. Omdat vooral de financiële toestand van de
organisatie ondoorzichtig is, vroegen Jan Peumans en Bart De Wever een
hoorzitting in het Vlaams Parlement. Uit de hoorzitting bleek dat de
globale kosten van de werken aan de Antwerpse ring inmiddels opgelopen
zijn tot 3 miljard euro, terwijl er enkele jaren geleden slechts 1,5
miljard euro begroot werd. Een cruciale vraag is wat er met de
geplande werken en de organisatie van BAM zal gebeuren als de kosten
blijven oplopen. Een ander thema dat op de hoorzitting uitgebreid
tegen het licht werd gehouden, was de werking en de leiding van de BAM
zelf. Voor de N-VA kan het niet langer dat leden van de Raad van
Beheer van de BAM maar liefst 1250 euro ontvangen per zitting.
Daarnaast kan er bij sommige leden van de Raad van Beheer
belangenvermenging ontstaan. Zo is de huidige regeringscommissaris bij
de BAM tegelijk ook voorzitter van de NV Tunnel Liefkenshoek,
toevallig een dochterbedrijf van de BAM. Tenslotte plaatste Jan
Peumans ook vragen bij de hoog oplopende kosten voor studieopdrachten,
door o.a. de tijdelijke vereniging SAM. SAM doet blijkbaar wat BAM
niet kan, was één van Peumans prachtige one-liners. U leest het,
voldoende stof om de hoorzitting volgende week donderdag verder te
zetten.
Volgende week donderdag wordt in de Commissie Cultuur het
verzoekschrift over de erkenning van de Vlaamse Gebarentaal behandeld.
De Vlaamse doven en slechthorenden hadden hiervoor maar liefst 71.000
handtekeningen verzameld. Helga Stevens steunt zoals geweten dit
initiatief ten volle. Deze week heeft ze met tal van dovenorganisaties
meerdere vergaderingen gehad om zich op de bespreking voor te
bereiden. Tegelijkertijd is ze de laatste hand aan het leggen aan een
voorstel van decreet terzake.
In de Vlaamse rand worden de laatste tijd steeds meer aankondigingen
van openbare verkopen van eigendommen en notariële verkoopakten van
eigendommen in het Frans opgesteld. Mark Demesmaeker vroeg zich af of
dit alles wel strookt met de taalwetgeving en stelde hierover een
parlementaire vraag aan de minister van Vlaamse rand Frank
Vandenbroucke. Blijkbaar mag bij een loutere verkoop tussen
particulieren de notariële akte in om het even welke taal opgesteld
zijn, omdat het gebruik der talen vrij is. Meestal wordt de akte in de
taal van de koper opgesteld. Enkel de registratie gebeurt verplicht in
het Nederlands. Dezelfde redenering geldt voor de aankondigingen van
openbare verkopen of het verloop van de openbare verkoop zelf. Bij de
verkoop van een eigendom op Vlaamse grondgebied daarentegen waarbij
een openbare dienst betrokken is, moet de akte in het Nederlands zijn
opgesteld en moet de openbare verkoop in het Nederlands verlopen. De
minister stelde ook nog dat hij op dit moment geen weet heeft van
inbreuken tegen de taalwetgeving terzake. Mark Demesmaeker betreurt
deze huidige gang van zaken. Het is onlogisch dat in Vlaanderen
(aankondigingen van) openbare verkopen in een andere taal dan het
Nederlands kunnen verlopen. Hij zal onderzoeken welke stappen
hiertegen kunnen worden gezet.
Kamer van Volksvertegenwoordigers
Marc Verwilghen zat sterk verveeld met vragen van onder meer Patrick
De Groote over de nijverheidscompensaties bij legeraankopen. Een
dossier, zoals de minister van economie zei, dat hij heeft geërfd met
een zeer gemengd gevoel. Deze compensaties werden door Verhofstadt in
2002 grotendeels afgeschaft om de misbruiken uit het verleden te
vermijden. Het moet gezegd, beide paarse partijen wisten met hun ruime
ervaring waarover ze spraken! Maar, het zou paars niet zijn als men
daar een jaar later al niet op terugkwam, wegens het intussen
vastgestelde jobverlies. De nijverheidscompensaties werden weer
ingevoerd, evenwel zonder de in 1983 ingebouwde evenwichtige
verdelingen: 54 tot 56% voor Vlaanderen, 34 tot 36% voor Wallonië en 9
tot 12% voor Brussel. Bovendien besliste de regering bij het laatste
dossier te kiezen voor de ondoorzichtige onderhandelingsprocedure
zonder bekendmaking. De minister van Landsverdediging onderhandelt zo
met een handvol bedrijven die hij zelf kiest. De deur staat wagenwijd
open voor misbruik. Wat dit betekent, blijkt uit een recente
berekening die aantoont dat gemiddeld 15% van de compensaties naar
Vlaanderen gaan. Verwilghen gaf tot slot N-VA nog een kleine suggestie
mee: maak de verdeling weer afdwingbaar bij wet. Iemand moet die
rommel toch opkuisen.
Europees parlement
INSPIRE
Europarlementslid Frieda Brepoels stelde in de Commissie Milieu,
Voedselveiligheid en Volksgezondheid haar rapport INSPIRE voor waarvan
ze rapporteur is. Het instrument INSPIRE wil ruimtelijke informatie op
grote schaal beschikbaar maken voor de verschillende beleidsniveaus
(lidstaten en Europese Gemeenschap) en het publiek (private personen,
media, universiteiten en onderzoekers). Volgende week zal het debat in
de Commissie en met de Raad verder gevoerd worden.
De richtlijn beoogt toegankelijkheid, participatie, hergebruik en
uitwisselen & delen van data op het vlak van milieu, met het oog op
duurzaamheid.
TE HOGE GASPRIJZEN
De oproep van de Limburgse werkgevers is terecht, stelt
Europarlementslid Frieda Brepoels. "Ik zou de zaak zelfs breder willen
trekken; ook de burger betaalt meer in Limburg voor zijn gas. De
distributie in Limburg kost gewoonweg meer dan in andere regio"s. Dit
is een regelrechte discriminatie en concurrentievervalsing."
In het verleden zijn hierover al veel ballonnetjes opgelaten. Onlangs
hoorden we minister Verwilghen nog met het voorstel om de BTW-tarieven
op gas en elektriciteit te verlagen tot 6%. Ook Steve Stevaert nam
anderhalf jaar geleden grote woorden in de mond door overheidsmiddelen
te beloven voor gasaansluitingen in Vlaanderen.
Conclusie is dat dit gegeven en de liberalisering van de energiemarkt
niet de verhoopte resultaten heeft opgeleverd. Brepoels wil dat de
Limburgse Reconversiemaatschappij inspanningen levert om de Limburgse
achterstand weg te werken. Ten slotte komen dergelijke inspanningen
ten goede van de basisinfrastructuur van Limburg, wat toch de
bedoeling was van de reconversiemiddelen.
Auteur:
Wetenschappelijk medewerker Vlaams parlement
Peter Buysrogge
Meer informatie:
Contactpersoon: Piet De Bruyn, woordvoerder
Telefoon: 02 219 49 30
Fax: 02 217 35 10
E-post: piet.debruyn@n-va.be
Url: www.n-va.be