Nederlandse Spoorwegen
|18 februari 2005 | | |
| | | |
| | | |
|NS 2006: sneller uit Brabant en Utrecht naar Schiphol | |
|Zonder overstap en 10 minuten sneller per Intercity van | |
|Eindhoven en Utrecht naar Schiphol; drie nieuwe stations bij | |
|Den Haag, Arnhem en Amersfoort; meer stoptreinen Den Haag - | |
|Rotterdam. | |
| | |
| |
| |
|Treinreizigers krijgen vanaf 11 december 2005 méér en snellere |
|reismogelijkheden. In de nieuwe dienstregeling kan ieder half uur |
|rechtstreeks per Intercity gereisd worden tussen Utrecht Centraal, |
|Amsterdam Zuid-WTC en Schiphol. Op werkdagen overdag krijgen ook |
|reizigers uit Eindhoven en 's-Hertogenbosch een snelle, overstapvrije|
|verbinding met Schiphol. Verder komen er drie nieuwe stations: Den |
|Haag Ypenburg, Arnhem Zuid en Amersfoort Vathorst. Overdag gaan méér |
|stoptreinen rijden tussen Den Haag en Rotterdam. |
| |
| |
|Intercity Eindhoven - Schiphol v.v. |
|Eind 2005 komt de 'Utrechtboog' gereed. Deze maakt het mogelijk om |
|treinen uit de richting Utrecht direct naar Amsterdam Zuid-WTC en |
|Schiphol te laten rijden, en omgekeerd. NS wil via deze nieuwe |
|verbinding 2x per uur Intercity's rijden tussen Utrecht Centraal, |
|Amsterdam Zuid-WTC en Schiphol. Op werkdagen tot 20.00 uur rijden |
|deze treinen naar 's-Hertogenbosch en Eindhoven v.v., zodat ook |
|reizigers uit/naar Brabant profiteren van deze nieuwe snelle |
|reismogelijkheid. |
|Ten opzichte van de huidige overstapverbinding via Duivendrecht wordt|
|de reis niet alleen comfortabeler, maar ook 10 minuten sneller. |
|Omdat de noodzaak om over te stappen in Duivendrecht voor een groot |
|deel van de reizigers vervalt en om het station Amsterdam Bijlmer |
|beter te bedienen, stoppen de Intercity's Heerlen/Maastricht - |
|Haarlem v.v. voortaan in Amsterdam Bijlmer in plaats van |
|Duivendrecht. Hierdoor krijgt Amsterdam Bijlmer op alle dagen van de |
|week van vroeg tot laat ieder half uur snelle reismogelijkheden naar |
|Utrecht en verder, 7 minuten sneller dan met de stoptrein. |
| |
| |
|Station Den Haag Ypenburg |
|De nieuwe wijk Ypenburg bij Den Haag wordt beter bereikbaar: tussen |
|de stations Voorburg en Zoetermeer komt het nieuwe station Den Haag |
|Ypenburg. De stoptreinen tussen Den Haag Centraal en Gouda Goverwelle|
|gaan hier in beide richtingen 2x per uur stoppen. |
| |
| |
|Station Arnhem Zuid |
|Het nieuwe station Arnhem Zuid is in aanbouw ten zuiden van de |
|Rijnbrug en ligt tussen de stations Arnhem en Elst. Vanaf december |
|gaan de stoptreinen Zutphen - Nijmegen v.v. hier 2x per uur stoppen. |
| |
| |
| |
| |
|Station Amersfoort Vathorst |
|In de loop van 2006, waarschijnlijk in april, wordt tussen Amersfoort|
|Schothorst en Nijkerk het station Vathorst geopend. Op verzoek van de|
|gemeente Amersfoort wordt met de opening van dit station niet gewacht|
|tot de nieuwe dienstregeling 2007. De bediening van dit nieuwe |
|station is alleen mogelijk door de 2x per uur rijdende stoptrein |
|(Utrecht-) Amersfoort - Zwolle v.v. 1x per uur te laten stoppen in |
|Amersfoort Vathorst en 1x per uur in Amersfoort Schothorst. Daarnaast|
|behoudt Amersfoort Schothorst 2x per uur de sneltreinverbinding met |
|Hilversum, Amsterdam en Alkmaar. |
| |
| |
|Stoptreinen Den Haag - Rotterdam |
|Tussen Den Haag HS en Rotterdam Centraal gaan op maandag t/m vrijdag |
|overdag meer stoptreinen rijden. Dat betekent voortaan 11 |
|reismogelijkheden per uur tussen beide steden: 5 Intercity's, 2 |
|sneltreinen en 4 stoptreinen. |
| |
| |
|Nijmegen - Venlo - Roermond |
|Tussen Nijmegen, Venlo en Roermond gaan de gehele dag één sneltrein |
|en één doorgaande stoptrein per uur rijden, in plaats van één |
|sneltrein en drie stoptreinen op gedeelten van de lijn. |
| |
|NS heeft de voornemens voor de nieuwe dienstregeling 2006 ter |
|advisering voorgelegd aan het landelijk overleg consumentenbelangen |
|openbaar vervoer (LOCOV) en daarna besloten tot bovengenoemde |
|voorstellen. Ze worden nu ingediend bij ProRail, verantwoordelijk |
|voor de verdeling van de capaciteit op het Nederlandse spoorwegnet |
|tussen de verschillende spoorwegbedrijven. Medio 2005 zal duidelijk |
|zijn of en in hoeverre de wensen van NS om de dienstverlening aan de |
|treinreizigers te verbeteren, gehonoreerd kunnen worden. |
Noot aan de redactie
Meer informatie: NS persvoorlichting 030-2357070
NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt in Nederland dagelijks met zo'n 5.000 treinritten het vervoer van 1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn 2800 rijtuigen met 240.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 388 stations.
In het Verenigd Koninkrijk exploiteert NS samen met haar Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland.
NS biedt werk aan bijna 25.000 mensen.
Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding, etc) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.
John Krijgsman
NS Persvoorlichting
030-2357070
---- --