Provincie Gelderland

Gelderland en KAN willen Syntus op spoorlijn Tiel-Arnhem door laten rijden tot begin 2009

Dit is een gemeenschappelijk persbericht van het Knooppunt Arnhem-Nijmegen (KAN) en de provincie Gelderland

|                                            |Nr.   |2005-071       |
|                                            |Arnhem|18 februari    |
|                                            |,     |2005           |
GELDERLAND EN KAN WILLEN SYNTUS OP SPOORLIJN TIEL-ARNHEM DOOR LATEN RIJDEN TOT BEGIN 2009 Streven naar gelijktijdige aanbesteding van bus én trein

De provincie Gelderland en het Knooppunt Arnhem-Nijmegen (KAN) hebben de intentie uitgesproken om Syntus ook na 2006 door te laten rijden op de spoorlijn Tiel-Arnhem. Beide colleges zijn blij met het voornemen van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (V&W) om Syntus binnenkort het vervoer op de spoorlijn Tiel-Arnhem te laten verzorgen. Door Syntus langer door te laten rijden, wordt het mogelijk voor de provincie om een nieuwe aanbesteding uit te schrijven voor bus én trein met ingang van begin 2009 voor het Rivierengebied. Bus en trein sluiten dan optimaal op elkaar aan, waardoor het openbaar vervoer aantrekkelijker wordt voor reizigers. Dit hebben Marijke van Haaren, gedeputeerde voor Infrastructuur en Openbaar Vervoer, en Jan Walraven, portefeuillehouder Verkeer en Vervoer van het KAN, gisteravond bekendgemaakt op een zeer goed bezochte bijeenkomst voor gemeenten en belangenorganisaties over de nieuwe mogelijkheden van de bestaande spoorlijn Tiel-Arnhem.

De bijeenkomst stond in het teken van samenwerking om de spoorlijn Tiel-Arnhem tot een succes te maken. Samenwerking tussen vervoerders en de verschillende overheden is hierbij een voorwaarde. Speciale aandacht ging uit naar de mogelijkheid om met behulp van lokale ruimtelijke ontwikkelingen hier aan bij te dragen. Te denken valt aan de situering van bijvoorbeeld woon- en bedrijvenlocaties in de nabijheid van de spoorlijn. Maar ook aan het verbeteren van de bereikbaarheid van bestaande stations met voorzieningen zoals 'Park en Ride'. De belangstelling is groot om in samenwerking met KAN en provincie Gelderland de mogelijkheden hiervoor in kaart te brengen.

Tiel-Arnhem is een zogenaamde contractsectorlijn. Dit is een spoorlijn die voor de Nederlandse Spoorwegen niet rendabel is. Voor de lijn Tiel-Arnhem hebben NS-Reizigers het contract met het Ministerie van V&W inmiddels opgezegd. Het ministerie heeft uiteindelijk gekozen voor Syntus als vervoerder, ook vanwege de goede ervaringen in de Achterhoek. Daar heeft Syntus een grote reizigersgroei weten te realiseren op twee andere voormalige contractsectorlijnen. Syntus heeft nu een concessie van V&W tot eind 2006. Daarna willen Gelderland en het KAN deze spoorlijn overnemen.