Gemeente Doetinchem

Gemeente en wijkvereniging De Pas komen gezamenlijk tot verkeersplan


- 16 februari 2005 -
Wijkgericht werken werpt zijn vruchten af.
De gemeente Doetinchem heeft in overleg met de wijkvereniging De Pas in het kader van wijkgericht werken een plan van aanpak opgesteld om een aantal verkeerssituaties te verbeteren.

In 2001 heeft wijkvereniging De Pas een werkstuk `Beleidsplan verkeer en infrastrcutuur' opgesteld. Naar aanleiding van maatregelen die op basis van dit werkstuk genomen zijn, en overleg is in januari 2004 een bijgestelde versie gemaakt. In dit `Voorstel tot terugdringing doorgaand verkeer in de woonwijk De Pas' worden meerdere situaties in de buurt benoemd die nog voor verbetering vatbaar zijn.

Vervolgens is in gezamenlijk overleg tussen de gemeente en de wijkvereniging een plan van aanpak opgesteld. Dit plan is in de periode september- oktober 2004 voorgelegd aan zowel het wijkteam, als aan toenmalig wethouder Keukenkamp. Alle partijen; wijkvereniging, wijkteam en wethouder, konden zich vinden in de voorgestelde aanpak.

Op 4 november 2004 is daarna een verkeerschouw langs alle door de wijkvereniging genoemde knelpunten in De Pas gehouden. Op basis van de schouw heeft de afdeling wijkontwikkeling van de gemeente Doetinchem per knelpunt een standpunt geformuleerd en in de `Verkeersinventarisatie wijk `De Pas' vastgelegd. Over de meeste standpunten bestaat overeenstemming, over twee punten niet.

Overeenstemming
De gemeente en de wijkvereniging zijn het eens over de volgende te nemen maatregelen;

- het aanbrengen van duidelijkere markering van de voetgangersoversteek ter hoogte van `school nr.1'op de Raadhuisstraat,


- het aanbrengen van markering in de bocht bij de Meesterstraat-Holterweg,

- het plaatsen van een bord dat de oversteek naar het speeltuintje aangeeft, en

- het (ver)plaatsen van verkeersborden en -aanduidingen voor 30 km-zone in Wilhelminastraat en het instellen van een maximum snelheid van 30km per uur voor de gehele wijk.

Nader onderzoek voor kruispunt Wilhelminastraat-Holterweg De wijkvereniging heeft gevraagd om het fysiek (diagonaal) afsluiten van het kruispunt Wilhelminastraat-Holterweg om sluipverkeer tussen de Doctor Hubernoodtstraat en de Terborgseweg te voorkomen. Als alternatief wordt het instellen van eenrichtingsverkeer op de Wilhelminastraat tussen de Meesterstraat en het Straatje geopperd. De gemeente is geen voorstander van een afsluiting in verband met de vergaande consequenties voor de bewoners en aanwezige bedrijven. Ook het instellen van eenrichtingsverkeer op de Wilhelminastraat, gedeelte Meesterstraat-het Straatje, heeft effect op de omgeving. Omdat het hier gaat om een initiatief van de wijkvereniging en niet van de gemeente zelf, is het nodig om nader onderzoek te doen. Allereerst moet er gekeken worden of het voorstel van de wijkvereniging voldoende draagvlak heeft onder de bewoners van De Pas. Daarnaast moet er, in verband met de verkeerveiligheid en leefbaarheid, naar de verkeerskundige effecten van het instellen van eenrichtingsverkeer gekeken worden.

Ander standpunt
De gemeente en de wijkvereniging komen niet tot overstemming over één punt. De gemeente stelt voor:

- snelheidsremmende maatregelen te nemen op de Brouwerskamp, De wijkvereniging heeft aangegeven dat ondanks het huidige inrijverbod er veel verkeer langs deze weg `sluipt'. Zij vraagt om een fysieke afsluiting van de weg in het midden van de straat. De gemeente wil de huidige situatie handhaven, omdat zij van mening is dat een afsluiting problemen oplevert in de vorm van een verslechtering van de bereikbaarheid van het kinderdagverblijf, en onveilige situaties door kerende auto's bij het kinderdagverblijf. Er ontstaat als het ware een fuik.