Gemeente en wijkvereniging De Pas komen gezamenlijk tot verkeersplan
- 16 februari 2005 -
Wijkgericht werken werpt zijn vruchten af.
De gemeente Doetinchem heeft in overleg met de wijkvereniging De Pas
in het kader van wijkgericht werken een plan van aanpak opgesteld om
een aantal verkeerssituaties te verbeteren.
In 2001 heeft wijkvereniging De Pas een werkstuk `Beleidsplan verkeer
en infrastrcutuur' opgesteld. Naar aanleiding van maatregelen die op
basis van dit werkstuk genomen zijn, en overleg is in januari 2004 een
bijgestelde versie gemaakt. In dit `Voorstel tot terugdringing
doorgaand verkeer in de woonwijk De Pas' worden meerdere situaties in
de buurt benoemd die nog voor verbetering vatbaar zijn.
Vervolgens is in gezamenlijk overleg tussen de gemeente en de
wijkvereniging een plan van aanpak opgesteld. Dit plan is in de
periode september- oktober 2004 voorgelegd aan zowel het wijkteam, als
aan toenmalig wethouder Keukenkamp. Alle partijen; wijkvereniging,
wijkteam en wethouder, konden zich vinden in de voorgestelde aanpak.
Op 4 november 2004 is daarna een verkeerschouw langs alle door de
wijkvereniging genoemde knelpunten in De Pas gehouden. Op basis van de
schouw heeft de afdeling wijkontwikkeling van de gemeente Doetinchem
per knelpunt een standpunt geformuleerd en in de
`Verkeersinventarisatie wijk `De Pas' vastgelegd. Over de meeste
standpunten bestaat overeenstemming, over twee punten niet.
Overeenstemming
De gemeente en de wijkvereniging zijn het eens over de volgende te
nemen maatregelen;
- het aanbrengen van duidelijkere markering van de
voetgangersoversteek ter hoogte van `school nr.1'op de Raadhuisstraat,
- het aanbrengen van markering in de bocht bij de
Meesterstraat-Holterweg,
- het plaatsen van een bord dat de oversteek naar het speeltuintje
aangeeft, en
- het (ver)plaatsen van verkeersborden en -aanduidingen voor 30
km-zone in Wilhelminastraat en het instellen van een maximum snelheid
van 30km per uur voor de gehele wijk.
Nader onderzoek voor kruispunt Wilhelminastraat-Holterweg
De wijkvereniging heeft gevraagd om het fysiek (diagonaal) afsluiten
van het kruispunt Wilhelminastraat-Holterweg om sluipverkeer tussen de
Doctor Hubernoodtstraat en de Terborgseweg te voorkomen. Als
alternatief wordt het instellen van eenrichtingsverkeer op de
Wilhelminastraat tussen de Meesterstraat en het Straatje geopperd. De
gemeente is geen voorstander van een afsluiting in verband met de
vergaande consequenties voor de bewoners en aanwezige bedrijven. Ook
het instellen van eenrichtingsverkeer op de Wilhelminastraat, gedeelte
Meesterstraat-het Straatje, heeft effect op de omgeving. Omdat het
hier gaat om een initiatief van de wijkvereniging en niet van de
gemeente zelf, is het nodig om nader onderzoek te doen. Allereerst
moet er gekeken worden of het voorstel van de wijkvereniging voldoende
draagvlak heeft onder de bewoners van De Pas. Daarnaast moet er, in
verband met de verkeerveiligheid en leefbaarheid, naar de
verkeerskundige effecten van het instellen van eenrichtingsverkeer
gekeken worden.
Ander standpunt
De gemeente en de wijkvereniging komen niet tot overstemming over één
punt. De gemeente stelt voor:
- snelheidsremmende maatregelen te nemen op de Brouwerskamp,
De wijkvereniging heeft aangegeven dat ondanks het huidige inrijverbod
er veel verkeer langs deze weg `sluipt'. Zij vraagt om een fysieke
afsluiting van de weg in het midden van de straat. De gemeente wil de
huidige situatie handhaven, omdat zij van mening is dat een afsluiting
problemen oplevert in de vorm van een verslechtering van de
bereikbaarheid van het kinderdagverblijf, en onveilige situaties door
kerende auto's bij het kinderdagverblijf. Er ontstaat als het ware een
fuik.
Gemeente Doetinchem