Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
Ook positieve ontwikkelingen
Consumentenorganisaties: Verbeteringen spoor-dienstregeling 2006 soms
discutabel, armoedig en te laat
De consumentenorganisaties in het LOCOV zijn niet erg tevreden over de
wijzigingen die de NS in de dienstregeling van volgend jaar wil
doorvoeren. Sommige verbeteringen komen te laat, en andere hebben
ongunstige neveneffecten, zodat per saldo discutabel is of het wel om
verbeteringen gaat.
Volgend jaar worden onder meer de stations Ypenburg en Arnhem-Zuid op
het spoorwegnet aangesloten. Daarmee loopt de spoorsector (dus niet
alleen NS, maar in dit geval met name ook ProRail) achter de feiten
aan. Deze nieuwbouwlocaties hadden van meet af aan een werkend
treinstation moeten hebben, om zoveel mogelijk bewoners van meet af
aan tot een keuze voor de trein te verleiden.
In dat licht bezien, juichen de consumentenorganisaties in het LOCOV
(ANWB, Consumentenbond, CG-Raad, Reizigersvereniging ROVER,
Samenwerkende ouderenorganisaties CSO, Fietsersbond) het toe dat de
Amersfoortse nieuwbouwwijk Vathorst medio 2006 een station zal
krijgen. Helaas kiest de NS er hier niet voor, dit station op een
ordentelijke manier te bedienen. Slechts de helft van de stoptreinen
tussen Amersfoort en Zwolle zal op Vathorst stoppen, en om dit te
realiseren wordt de bediening door deze treinen van het belangrijke
station Amersfoort Schothorst gehalveerd. De consumentenorganisaties
vinden dit een armoedige oplossing, en hadden er bij NS op
aangedrongen om Vathorst en Schothorst beter te bedienen door een
extra trein in te zetten, in afwachting van de grootscheepse
dienstregelingherziening die voor 2007 op de rol staat. Op die manier
zouden de gebruikers van Schothorst (veel forensen uit de Veluwezoom)
daar niet onder lijden. De NS gaat weliswaar aan de slag met de
suggestie om treinkaartjes ook op sommige buslijnen in Amersfoort
geldig te laten zijn, maar meer dan een doekje voor het bloeden vinden
de consumentenorganisaties dit niet.
Ook de opening van een rechtstreekse Intercity-verbinding tussen
Eindhoven, Utrecht, Amsterdam Zuid/WTC en Schiphol, zonder overstappen
in Duivendrecht gaat gepaard met verslechteringen, waardoor het
netto-resultaat discutabel wordt. De Intercity-treinen uit Limburg
stoppen niet langer op Duivendrecht maar in station Amsterdam Bijlmer,
terwijl de nieuwe Intercitu van Eindhoven naar Schiphol daar niet kan
stoppen omdat de benodigde perrons nog niet gereed zijn. Reizigers
tussen het zuiden en Schiphol gaan er op werkdagen overdag op vooruit,
maar in de avonduren en in het weekend zijn zij juist langer onderweg:
dan rijdt de Intercity tussen Eindhoven en Schiphol niet tussen
Eindhoven en Utrecht. Verder neemt de gehele dag de frequentie tussen
het zuiden en Amsterdam Centraal af.
Dit neemt overigens niet weg dat de consumentenorganisaties wel blij
zijn met de instelling van de rechtstreekse trein van Utrecht naar
Schiphol op zich. Ook de verbetering van de frequentie van de
stoptreindienst in de spits tussen Den Haag HS en Rotterdam Centraal
stemt tot tevredenheid.
Het uitblijven van de inzet van fietsenrijtuigen mei en juni in de IC
tussen Haarlem en Limburg is echter een teleurstelling; in deze
periode worden in deze trein maar liefst 90.000 fietsen vervoerd: een
aantal dat speciale fietsenrijtuigen ook dan rechtvaardigt.
Al geruime tijd zijn de consumentenorganisaties en de spoorsector in
gesprek om gezamenlijk te werken aan een flinke kwaliteitssprong voor
de dienstregeling van 2007. Hierbij spelen het gereed komen van nieuwe
spoorinfrastructuur en de wensen van decentrale overheden een grote
rol.
Utrecht/Amersfoort/Den Haag, 18 februari 2005
---