Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Ook positieve ontwikkelingen

Consumentenorganisaties: Verbeteringen spoor-dienstregeling 2006 soms discutabel, armoedig en te laat

De consumentenorganisaties in het LOCOV zijn niet erg tevreden over de wijzigingen die de NS in de dienstregeling van volgend jaar wil doorvoeren. Sommige verbeteringen komen te laat, en andere hebben ongunstige neveneffecten, zodat per saldo discutabel is of het wel om verbeteringen gaat.

Volgend jaar worden onder meer de stations Ypenburg en Arnhem-Zuid op het spoorwegnet aangesloten. Daarmee loopt de spoorsector (dus niet alleen NS, maar in dit geval met name ook ProRail) achter de feiten aan. Deze nieuwbouwlocaties hadden van meet af aan een werkend treinstation moeten hebben, om zoveel mogelijk bewoners van meet af aan tot een keuze voor de trein te verleiden.

In dat licht bezien, juichen de consumentenorganisaties in het LOCOV (ANWB, Consumentenbond, CG-Raad, Reizigersvereniging ROVER, Samenwerkende ouderenorganisaties CSO, Fietsersbond) het toe dat de Amersfoortse nieuwbouwwijk Vathorst medio 2006 een station zal krijgen. Helaas kiest de NS er hier niet voor, dit station op een ordentelijke manier te bedienen. Slechts de helft van de stoptreinen tussen Amersfoort en Zwolle zal op Vathorst stoppen, en om dit te realiseren wordt de bediening door deze treinen van het belangrijke station Amersfoort Schothorst gehalveerd. De consumentenorganisaties vinden dit een armoedige oplossing, en hadden er bij NS op aangedrongen om Vathorst en Schothorst beter te bedienen door een extra trein in te zetten, in afwachting van de grootscheepse dienstregelingherziening die voor 2007 op de rol staat. Op die manier zouden de gebruikers van Schothorst (veel forensen uit de Veluwezoom) daar niet onder lijden. De NS gaat weliswaar aan de slag met de suggestie om treinkaartjes ook op sommige buslijnen in Amersfoort geldig te laten zijn, maar meer dan een doekje voor het bloeden vinden de consumentenorganisaties dit niet.

Ook de opening van een rechtstreekse Intercity-verbinding tussen Eindhoven, Utrecht, Amsterdam Zuid/WTC en Schiphol, zonder overstappen in Duivendrecht gaat gepaard met verslechteringen, waardoor het netto-resultaat discutabel wordt. De Intercity-treinen uit Limburg stoppen niet langer op Duivendrecht maar in station Amsterdam Bijlmer, terwijl de nieuwe Intercitu van Eindhoven naar Schiphol daar niet kan stoppen omdat de benodigde perrons nog niet gereed zijn. Reizigers tussen het zuiden en Schiphol gaan er op werkdagen overdag op vooruit, maar in de avonduren en in het weekend zijn zij juist langer onderweg: dan rijdt de Intercity tussen Eindhoven en Schiphol niet tussen Eindhoven en Utrecht. Verder neemt de gehele dag de frequentie tussen het zuiden en Amsterdam Centraal af.

Dit neemt overigens niet weg dat de consumentenorganisaties wel blij zijn met de instelling van de rechtstreekse trein van Utrecht naar Schiphol op zich. Ook de verbetering van de frequentie van de stoptreindienst in de spits tussen Den Haag HS en Rotterdam Centraal stemt tot tevredenheid.

Het uitblijven van de inzet van fietsenrijtuigen mei en juni in de IC tussen Haarlem en Limburg is echter een teleurstelling; in deze periode worden in deze trein maar liefst 90.000 fietsen vervoerd: een aantal dat speciale fietsenrijtuigen ook dan rechtvaardigt.

Al geruime tijd zijn de consumentenorganisaties en de spoorsector in gesprek om gezamenlijk te werken aan een flinke kwaliteitssprong voor de dienstregeling van 2007. Hierbij spelen het gereed komen van nieuwe spoorinfrastructuur en de wensen van decentrale overheden een grote rol.

Utrecht/Amersfoort/Den Haag, 18 februari 2005

---