Nederlandse Spoorwegen
|18 februari 2005                        |    |                      |
|                                        |    |                      |
|                                        |    |                      |
|Algemeen Dagblad beschuldigt NS onterecht                      |    |
|                                                               |    |
|                                                               |    |
|NS weerlegt de beschuldiging van het Algemeen Dagblad van vandaag dat|
|het bedrijf cijfers in het Vervoerplan zou hebben gekuist en het     |
|vervoerplan door de molen gehaald zou hebben om positiever over te   |
|komen. NS heeft er geen enkel belang bij om de Minister of Tweede    |
|Kamer een ander beeld dan de werkelijkheid voor te spiegelen.        |
|                                                                     |
|Om drie redenen zitten er verschillen tussen de versie van het       |
|vervoerplan die de Ondernemingsraad in november gekregen heeft en de |
|versie die eind januari naar de Tweede Kamer is gestuurd:            |
|De conceptversie bevatte cijfers en vooruitzichten op basis van de   |
|inzichten in het najaar van 2004. Voor de definitieve versie zijn de |
|werkelijke cijfers over 2004 gebruikt.                               |
|Teksten over lange termijn vooruitzichten zijn uiteindelijk in de    |
|toelichting bij de Vervoerconcessie opgenomen in plaats van in het   |
|Vervoerplan omdat dit laatste plan slechts over één jaar gaat.       |
|In het vervoerplan is voor het eerst een categorie 'ernstige         |
|incidenten' opgenomen. Het onderscheid tussen 'minder ernstig' en    |
|'ernstig' is pas na het verschijnen van de conceptversie van het     |
|vervoerplan definitief bepaald. Daarnaast zijn dubbeltellingen er    |
|uitgehaald.                                                          |
|                                                                     |
|***                                                                  |


Noot aan de redactie
Meer informatie: NS persvoorlichting 030-2357070

NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt in Nederland dagelijks met zo'n 5.000 treinritten het vervoer van 1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn 2800 rijtuigen met 240.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 388 stations. In het Verenigd Koninkrijk exploiteert NS samen met haar Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland. NS biedt werk aan bijna 25.000 mensen.

Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding, etc) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail. De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.


---- --