Time : 12:13:45 PM
Date : Friday, February 18, 2005
Sender Name: Max Havelaar
Marktaandeel bananen met Max Havelaarkeurmerk bereikt 4%
Bijna 60% van de Belgen weten wat fairtrade is. Dat is een stijging
met 50% t.o.v. van 2003. Dat ze ook meer fairtrade kopen bewijzen de
jaarresultaten van de producten met Max Havelaarkeurmerk.
Opvallendste resultaat is de stijging met 50 % van de verkoop van
fairtradebananen. Het marktaandeel van de bananen met Max Havelaar
keurmerk bedraagt daardoor 4%. Steeds meer merken vragen een
fairtradecertificatie aan bij Max Havelaar. Vandaag bieden in België
38 merken (46% meer t.o.v. 2003) fairtradeproducten aan die door Max
Havelaar gecontroleerd worden op de internationale
fairtradevoorwaarden.
37.000 bananen en 340.000 kopjes koffie per dag
De verkoop van bananen met het keurmerk steeg van 2 miljoen kilo
bananen in 2003 naar 3 miljoen kilo in 2004. De verhoogde kennis over
fairtrade, een goede distributie (meer dan 60%) en een verlaging van
de prijs door de grote supermarktketens zijn de voornaamste redenen
van deze forse groei. Het gaat om bananen die in Colruyt, Carrefour,
Delhaize, Cora, Match, GB en bio- en wereldwinkels worden verkocht
door 4 verschillende merken.
De 25 Belgische koffiemerken die worden gecontroleerd op de
internationale fairtradecriteria door Max Havelaar verkochten samen
861 ton koffie met het keurmerk. Dit is een stijging van 7% t.o.v.
2003. Drie merken brachten koffiepads met Max Havelaarkeurmerk op de
markt. Ook in de horeca is fairtradekoffie meer beschikbaar,
ondermeer bij restaurantketen Exki.
Ook andere producten zoals cacao, thee, vruchtensap, suiker en rijst
doen het goed tot heel goed. In 2004 kwamen een aantal fruitsoorten
(sinaasappels, citroenen), softdrinks en koekjes, voor het eerst op
de markt met het keurmerk.
Aanbod stijgt
De consument kan vandaag kiezen tussen 179 producten (een stijging
van 34% t.o.v. 2003) van 38 merken waarop het logo van Max Havelaar
staat als garantie dat de boeren een eerlijke prijs voor hun oogst
krijgen. Een prijs die hen toelaat van hun werk behoorlijk te leven.
Max Havelaar controleert ook of de arbeidsomstandigheden waarin
plantagearbeiders werken correct en menswaardig zijn.
Groeiende kennis van fairtrade
De kennis van het begrip fairtrade is enorm gegroeid. Een onderzoek
van TNS-dimarso in december 2004 toont aan dat 58% van de Belgen weet
wat fairtrade. Dit is een groei van 50%. In Vlaanderen geeft 72% een
correcte betekenis aan fairtrade. De sensibilisatie en promotie door
de verschillende actoren die actief bezig zijn met fairtrade hebben
een duidelijk effect. De jaarlijkse Week van de Fair Trade is daarvan
het hoogtepunt. De bekendheid van Max Havelaar bedraagt in België
48%, in Vlaanderen is dit 65%.
Bovenstaand persbericht mag geciteerd worden (Dirk Steurs,
persverantwoordelijke)
Voor bijkomende informatie, persdossier en beelden:
Dirk Steurs
0473/91.56.86
dirk@maxhavelaar.be
www.maxhavelaar.be
Max Havelaar
Het keurmerk voor eerlijke handel, dat is waar Max Havelaar voor
staat. Zelf koopt of verkoopt Max Havelaar niets. Het is wat men
noemt een keurmerkorganisatie. Max Havelaar controleert of producten
uit ontwikkelingslanden, die bij ons in de winkelrekken staan,
voldoen aan de internationale voorwaarden voor eerlijke handel
(fairtrade). Concreet kijkt de organisatie na of boeren een eerlijke
prijs voor hun oogst krijgen. Een prijs die hen toelaat van hun werk
behoorlijk te leven. Max Havelaar beoordeelt ook of de
arbeidsomstandigheden waarin plantagearbeiders werken correct en
menswaardig zijn. Als dat zo is, mag de eigenaar van het merk het Max
Havelaar-logo op zijn producten aanbrengen. Zo weet de consument dat
hij eerlijke kwaliteitsproducten koopt.
URL: http://www.maxhavelaar.be