Time : 12:13:45 PM
Date : Friday, February 18, 2005
Sender Name: Max Havelaar

Marktaandeel bananen met Max Havelaarkeurmerk bereikt 4%

Bijna 60% van de Belgen weten wat fairtrade is. Dat is een stijging met 50% t.o.v. van 2003. Dat ze ook meer fairtrade kopen bewijzen de jaarresultaten van de producten met Max Havelaarkeurmerk. Opvallendste resultaat is de stijging met 50 % van de verkoop van fairtradebananen. Het marktaandeel van de bananen met Max Havelaar keurmerk bedraagt daardoor 4%. Steeds meer merken vragen een fairtradecertificatie aan bij Max Havelaar. Vandaag bieden in België 38 merken (46% meer t.o.v. 2003) fairtradeproducten aan die door Max Havelaar gecontroleerd worden op de internationale fairtradevoorwaarden.

37.000 bananen en 340.000 kopjes koffie per dag
De verkoop van bananen met het keurmerk steeg van 2 miljoen kilo bananen in 2003 naar 3 miljoen kilo in 2004. De verhoogde kennis over fairtrade, een goede distributie (meer dan 60%) en een verlaging van de prijs door de grote supermarktketens zijn de voornaamste redenen van deze forse groei. Het gaat om bananen die in Colruyt, Carrefour, Delhaize, Cora, Match, GB en bio- en wereldwinkels worden verkocht door 4 verschillende merken.

De 25 Belgische koffiemerken die worden gecontroleerd op de internationale fairtradecriteria door Max Havelaar verkochten samen 861 ton koffie met het keurmerk. Dit is een stijging van 7% t.o.v. 2003. Drie merken brachten koffiepads met Max Havelaarkeurmerk op de markt. Ook in de horeca is fairtradekoffie meer beschikbaar, ondermeer bij restaurantketen Exki.

Ook andere producten zoals cacao, thee, vruchtensap, suiker en rijst doen het goed tot heel goed. In 2004 kwamen een aantal fruitsoorten (sinaasappels, citroenen), softdrinks en koekjes, voor het eerst op de markt met het keurmerk.

Aanbod stijgt
De consument kan vandaag kiezen tussen 179 producten (een stijging van 34% t.o.v. 2003) van 38 merken waarop het logo van Max Havelaar staat als garantie dat de boeren een eerlijke prijs voor hun oogst krijgen. Een prijs die hen toelaat van hun werk behoorlijk te leven. Max Havelaar controleert ook of de arbeidsomstandigheden waarin plantagearbeiders werken correct en menswaardig zijn.

Groeiende kennis van fairtrade
De kennis van het begrip fairtrade is enorm gegroeid. Een onderzoek van TNS-dimarso in december 2004 toont aan dat 58% van de Belgen weet wat fairtrade. Dit is een groei van 50%. In Vlaanderen geeft 72% een correcte betekenis aan fairtrade. De sensibilisatie en promotie door de verschillende actoren die actief bezig zijn met fairtrade hebben een duidelijk effect. De jaarlijkse Week van de Fair Trade is daarvan het hoogtepunt. De bekendheid van Max Havelaar bedraagt in België 48%, in Vlaanderen is dit 65%.

Bovenstaand persbericht mag geciteerd worden (Dirk Steurs, persverantwoordelijke)

Voor bijkomende informatie, persdossier en beelden: Dirk Steurs
0473/91.56.86
dirk@maxhavelaar.be
www.maxhavelaar.be

Max Havelaar
Het keurmerk voor eerlijke handel, dat is waar Max Havelaar voor staat. Zelf koopt of verkoopt Max Havelaar niets. Het is wat men noemt een keurmerkorganisatie. Max Havelaar controleert of producten uit ontwikkelingslanden, die bij ons in de winkelrekken staan, voldoen aan de internationale voorwaarden voor eerlijke handel (fairtrade). Concreet kijkt de organisatie na of boeren een eerlijke prijs voor hun oogst krijgen. Een prijs die hen toelaat van hun werk behoorlijk te leven. Max Havelaar beoordeelt ook of de arbeidsomstandigheden waarin plantagearbeiders werken correct en menswaardig zijn. Als dat zo is, mag de eigenaar van het merk het Max Havelaar-logo op zijn producten aanbrengen. Zo weet de consument dat hij eerlijke kwaliteitsproducten koopt.

URL: http://www.maxhavelaar.be