CLOOKS

Solliciteren met videoclip niet voor popmuzikanten

PERSBERICHT
Eindhoven, 18 februari 2005

Op 14 februari is het Eindhovense bedrijf Clooks van start gegaan met een website waarop werkzoekenden zichzelf met een videoclip en een cv kunnen presenteren aan werkgevers. In sommige media is ten onrechte de indruk gewekt dat deze website bedoeld is voor 'popmuzikanten zonder werk' en 'gefaalde artiesten'. Dit is onjuist. Clooks richt zich op werkzoekenden vanaf MBO-niveau en hoger, die een functie ambiëren waarin representativiteit een rol speelt. Het gaat hier met name om dienstverlenende beroepen, waarin het contact met klanten of andere groepen mensen centraal staat. Clooks maakt van de kandidaten een videoclip van ca. drie minuten, waarin deze vaardigheden tot hun recht komen.

De videoclips worden op een website geplaatst waar werkgevers kandidaten kunnen selecteren en de videoclips en de cv's bekijken. Selectie kan uitsluitend plaatsvinden op basis van bijvoorbeeld opleiding, studierichting en werkervaring. Selectie op leeftijd of geslacht is niet mogelijk. Pas na de selectie zijn de kandidaten zichtbaar. Door de videoclips krijgen werkgevers snel een eerste indruk van deze kandidaten. Op grond van die indruk beslissen zij of ze iemand uitnodigen voor een nadere persoonlijke kennismaking of niet. Clooks vervangt dus niet het sollicitatiegesprek, maar biedt een alternatief voor de schriftelijke sollicitatie. Werkgevers die zich abonneren, kunnen via Clooks snel en tegen relatief lage kosten kandidaten 'ontmoeten' op elk gewenst tijdstip. Sollicitanten kunnen niet alleen in de database 'gevonden' worden, zij kunnen ook zelf actief met hun videoclip solliciteren.

Via de website www.clooks.com kunnen kandidaten zich aanmelden voor een opname op één van de vele opnamelocaties in het land. Clooks begeleidt de kandidaten, neemt de vragen door die hen voor de camera gesteld zullen worden en laat de kandidaten zien hoe ze er op het scherm uit zullen zien. Het resultaat is een videoclip die een waarheidsgetrouw beeld geeft van de kandidaat. De videoclip komt vervolgens een jaar lang in de videobank van Clooks. De werkgever kan kandidaten via e-mail uitnodigen voor een afspraak. De kandidaat kan via een eigen pagina op de website de videoclip tijdelijk de-activeren waarna de videoclip niet gevonden of bekeken kan worden. Ook kan de kandidaat via die pagina een e-mail versturen aan een werkgever met daarin een knop waarmee de werkgever naar de videoclip van de sollicitant kan kijken.

Clooks biedt door de combinatie van een videoclip met een goede beeld- en geluidskwaliteit en een cv dat is voorzien van bruikbare typologieën een uniek medium dat, voorzover de Clooks eigenaren weten, nog nergens ter wereld bestaat. Ook de mogelijkheid om als kandidaat zelf een goede kwaliteit videoclip te verzenden, wordt nog niet op deze manier toegepast. Een ander uniek aspect van de Clooks dienstverlening is de identiteitscontrole van de kandidaat. Naast het rijbewijs of paspoort wordt ook het hoogst genoten diploma gecontroleerd. Daarmee speelt Clooks in op de toenemende behoefte van werkgevers om vooraf strenger te selecteren. Zo wordt voorkomen dat kandidaten in een laat stadium van het selectieproces uitvallen door een feit dat vooraf gecontroleerd had kunnen worden. Omdat Clooks alle kandidaten in werkelijkheid ontmoet, kunnen deze controles vooraf plaats vinden.

De kosten van een opname bedragen voor de kandidaat 125,- Euro incl. BTW. Daarvoor krijgt de kandidaat behalve een goede videoclip een jaar lang de gelegenheid zijn of haar clip te verzenden aan werkgevers. Bovendien kan de kandidaat een jaar lang gevonden worden door werkgevers. Werkgevers kunnen een abonnement afsluiten voor 3, 6, 12 of 24 maanden

Initiatiefnemers van Clooks zijn Roland van Houtert (42) en Martien de Wit (57). Van Houtert is na een HEAO opleiding in de uitgeverijwereld terecht gekomen en stapte later over naar de werving en selectie van personeel. De Wit is na een carrière in de reclamewereld al geruime tijd werkzaam als zelfstandig communicatie-adviseur. Van Houtert liep ooit stage bij De Wit en sindsdien is het tweetal elkaar niet uit het oog verloren. Bij een ontmoeting in 1997 ontwikkelden ze de plannen voor Clooks, maar werden door technische beperkingen geremd. Nu is het project daadwerkelijk van start gegaan. Intussen hebben Van Houtert en
De Wit een reeks extensies en varianten van deze dienstverlening in concept gereed. Zij hebben modules op stapel staan voor hogescholen, internationale personeelswerving en intranettoepassingen voor grote organisaties.


---