CLOOKS
Solliciteren met videoclip niet voor popmuzikanten
PERSBERICHT
Eindhoven, 18 februari 2005
Op 14 februari is het Eindhovense bedrijf Clooks van start gegaan met
een website waarop werkzoekenden zichzelf met een videoclip en een cv
kunnen presenteren aan werkgevers. In sommige media is ten onrechte de
indruk gewekt dat deze website bedoeld is voor 'popmuzikanten zonder
werk' en 'gefaalde artiesten'. Dit is onjuist. Clooks richt zich op
werkzoekenden vanaf MBO-niveau en hoger, die een functie ambiëren
waarin representativiteit een rol speelt. Het gaat hier met name om
dienstverlenende beroepen, waarin het contact met klanten of andere
groepen mensen centraal staat. Clooks maakt van de kandidaten een
videoclip van ca. drie minuten, waarin deze vaardigheden tot hun recht
komen.
De videoclips worden op een website geplaatst waar werkgevers
kandidaten kunnen selecteren en de videoclips en de cv's bekijken.
Selectie kan uitsluitend plaatsvinden op basis van bijvoorbeeld
opleiding, studierichting en werkervaring. Selectie op leeftijd of
geslacht is niet mogelijk. Pas na de selectie zijn de kandidaten
zichtbaar. Door de videoclips krijgen werkgevers snel een eerste
indruk van deze kandidaten. Op grond van die indruk beslissen zij of
ze iemand uitnodigen voor een nadere persoonlijke kennismaking of
niet. Clooks vervangt dus niet het sollicitatiegesprek, maar biedt
een alternatief voor de schriftelijke sollicitatie. Werkgevers die
zich abonneren, kunnen via Clooks snel en tegen relatief lage kosten
kandidaten 'ontmoeten' op elk gewenst tijdstip. Sollicitanten kunnen
niet alleen in de database 'gevonden' worden, zij kunnen ook zelf
actief met hun videoclip solliciteren.
Via de website www.clooks.com kunnen kandidaten zich aanmelden voor
een opname op één van de vele opnamelocaties in het land. Clooks
begeleidt de kandidaten, neemt de vragen door die hen voor de camera
gesteld zullen worden en laat de kandidaten zien hoe ze er op het
scherm uit zullen zien. Het resultaat is een videoclip die een
waarheidsgetrouw beeld geeft van de kandidaat. De videoclip komt
vervolgens een jaar lang in de videobank van Clooks. De werkgever kan
kandidaten via e-mail uitnodigen voor een afspraak. De kandidaat kan
via een eigen pagina op de website de videoclip tijdelijk de-activeren
waarna de videoclip niet gevonden of bekeken kan worden. Ook kan de
kandidaat via die pagina een e-mail versturen aan een werkgever met
daarin een knop waarmee de werkgever naar de videoclip van de
sollicitant kan kijken.
Clooks biedt door de combinatie van een videoclip met een goede beeld-
en geluidskwaliteit en een cv dat is voorzien van bruikbare
typologieën een uniek medium dat, voorzover de Clooks eigenaren weten,
nog nergens ter wereld bestaat. Ook de mogelijkheid om als kandidaat
zelf een goede kwaliteit videoclip te verzenden, wordt nog niet op
deze manier toegepast. Een ander uniek aspect van de Clooks
dienstverlening is de identiteitscontrole van de kandidaat. Naast het
rijbewijs of paspoort wordt ook het hoogst genoten diploma
gecontroleerd. Daarmee speelt Clooks in op de toenemende behoefte van
werkgevers om vooraf strenger te selecteren. Zo wordt voorkomen dat
kandidaten in een laat stadium van het selectieproces uitvallen door
een feit dat vooraf gecontroleerd had kunnen worden. Omdat Clooks alle
kandidaten in werkelijkheid ontmoet, kunnen deze controles vooraf
plaats vinden.
De kosten van een opname bedragen voor de kandidaat 125,- Euro incl.
BTW. Daarvoor krijgt de kandidaat behalve een goede videoclip een jaar
lang de gelegenheid zijn of haar clip te verzenden aan werkgevers.
Bovendien kan de kandidaat een jaar lang gevonden worden door
werkgevers. Werkgevers kunnen een abonnement afsluiten voor 3, 6, 12
of 24 maanden
Initiatiefnemers van Clooks zijn Roland van Houtert (42) en Martien de
Wit (57). Van Houtert is na een HEAO opleiding in de uitgeverijwereld
terecht gekomen en stapte later over naar de werving en selectie van
personeel. De Wit is na een carrière in de reclamewereld al geruime
tijd werkzaam als zelfstandig communicatie-adviseur. Van Houtert liep
ooit stage bij De Wit en sindsdien is het tweetal elkaar niet uit het
oog verloren. Bij een ontmoeting in 1997 ontwikkelden ze de plannen
voor Clooks, maar werden door technische beperkingen geremd. Nu is het
project daadwerkelijk van start gegaan. Intussen hebben Van Houtert
en
De Wit een reeks extensies en varianten van deze dienstverlening in
concept gereed. Zij hebben modules op stapel staan voor hogescholen,
internationale personeelswerving en intranettoepassingen voor grote
organisaties.
---