VER.BEDRIJFSTAKPENSIOENFONDSEN
Uitstel tot 2007 geen luxe, maar noodzaak
Den Haag, 18 februari 2005
Open brief
aan de Leden der Eerste Kamer
Geachte leden der Eerste Kamer,
Bij de behandeling van het wetsvoorstel Wet aanpassing fiscale
behandeling VUT/prepensioen en introductie levensloop heeft uw Kamer
zich zeer kritisch getoond over de thans voorgestelde
invoeringstermijn. Uw Kamer gaf, met name in de eerste termijn,
vrijwel unaniem aan grote twijfels te hebben over de uitvoerbaarheid
van de voorstellen. De invoeringstermijn werd als veel te krap
beschouwd en was voor het lid Van Middelkoop zelfs aanleiding om
Minister De Geus te vragen of hij hieraan zijn politiek lot wilde
verbinden.
Dat u in uw pleidooien voor verlenging van de invoeringstermijn
regelmatig refereerde aan door VB en andere direct betrokken
organisaties aangedragen argumenten, verheugt ons zeer. Deze
argumenten hebben Minister De Geus helaas niet kunnen overtuigen van
de noodzaak van uitstel tot 1 januari 2007. De toezegging van de
Minister om in september te bezien of uitstel nodig is, geeft blijk
van een miskenning van de problematiek. De Minister legt de
verantwoordelijkheid volledig bij sociale partners en
pensioenuitvoerders, die unaniem en stevig onderbouwd hebben
aangegeven dat invoering per 1 januari 2006 niet mogelijk is. De
evaluatie zal dat straks ook uitwijzen, waarbij de zwarte piet geheel
onterecht zal worden toegeschoven aan sociale partners en
pensioenuitvoerders.
Los hiervan heeft VB ook grote moeite met de toezegging van de
Minister, omdat het tijdstip van evaluatie niet is vastgelegd. Het
evaluatierapport moet worden besproken met de Tweede en Eerste Kamer
alvorens de uitvoeringswereld weet of er al dan niet uitstel komt. Pas
in het laatste kwartaal van 2005 zal hierover duidelijkheid zijn. De
criteria aan de hand waarvan wordt beoordeeld of uitstel noodzakelijk
is, zijn niet gedefinieerd. En ten slotte, anders dan in de motie
Leijnse c.s., is geen termijn voor uitstel genoemd.
De Minister rechtvaardigt zijn voorstel met het argument dat er druk
op de ketel moet blijven. Uit de timetable die wij u eerder deden
toekomen, blijkt dat die druk er zeker ook is bij een invoeringsdatum
van 1 januari 2007, vooral nu er de eerstkomende maanden nog geen
duidelijkheid is over de inhoud van de lagere regelgeving. Uitstel tot
2007 is geen luxe, maar pure noodzaak! Van achterover leunen zal geen
sprake kunnen zijn, noch bij sociale partners, noch bij de
pensioenuitvoerders!
Het verbaast VB dat het kabinet voorbij gaat aan de belangen van de
pensioenconsument, waar het de communicatie en voorlichting over deze
ingrijpende wijzigingen in de pensioenregelingen betreft. Door de te
korte invoeringstermijn zal het grootste deel van de communicatie en
voorlichting pas na invoering van de nieuwe regelingen kunnen
plaatsvinden. En dat terwijl in de Pensioenwet en het nieuwe
Financiële Toetsingskader tijdige communicatie en voorlichting tot de
speerpunten zijn benoemd, waarop pensioenuitvoerders zo nodig
afgerekend zullen worden.
VB vraagt uw Kamer nogmaals met klem vast te houden aan uitstel van de
invoeringsdatum tot 1 januari 2007. Dat hoeft van VB overigens geen
ongeclausuleerd uitstel te betekenen. Zo zouden sociale partners ter
behoud van het fiscale overgangsregime uiterlijk 31 december 2005 een
pensioenregeling moeten zijn overeengekomen. Pensioenuitvoerders
hebben dan een jaar de tijd voor de implementatie, inclusief een
gedegen communicatie met deelnemers, slapers en andere
belanghebbenden.
Hoogachtend,
Peter J.C. Borgdorff
Directeur
18 feb 05 12:13