18-02-2005 Spreidingsbeleid scholen in strijd met de wet
De Commissie Gelijke Behandeling (CGB) heeft op verzoek van het anti
discriminatie bureau Tiel vandaag een oordeel uitgebracht over het
gevoerde spreidingsbeleid op scholen in die gemeente. Drie
schoolbesturen voor primair onderwijs voeren op basis van een
convenant met de gemeente een spreidingsbeleid uit. Het convenant
stelt dat een school leerlingen met een zogenaamde 1.9
onderwijsachterstandscore mag doorverwijzen naar een andere school,
als de school het streefpercentage leerlingen met deze score heeft
bereikt. Onder 1.9 leerlingen worden, kort gezegd, allochtone
leerlingen met laagopgeleide ouders bedoeld. Het streefpercentage is
afgeleid van de samenstelling van de wijk waarin de school staat.
Scholen krijgen op basis van de zogenaamde gewichtenregeling extra
financiële middelen voor leerlingen met een onderwijsachterstand.
Direct onderscheid op grond van ras De CGB oordeelde vandaag dat
bovengenoemde spreidingsbeleid leidt tot direct onderscheid op grond
van ras, wat verboden is in de Algemene wet gelijke behandeling
(AWGB). Er is sprake van direct onderscheid omdat bij de uitvoering
van het beleid alle allochtone leerlingen als 1.9 leerlingen
gekenmerkt worden. Er wordt nooit gevraagd naar het opleidingsniveau
of beroep van de ouders. Als er wel werd gekeken naar de vermeende
onderwijsachterstand van deze allochtone leerlingen, zou er sprake
kunnen zijn van indirect onderscheid op grond van ras waar een
rechtvaardiging voor aangevoerd kan worden. Dat was hier niet het
geval. De CGB oordeelde al in 2001 (oordeel 2001-99) dat onderscheid
naar etnische afkomst van leerlingen direct onderscheid op grond van
ras oplevert. Direct onderscheid op grond van ras kan niet
gerechtvaardigd worden en is verboden.
De gemeente en de schoolbesturen hebben aangevoerd dat er geen sprake
is van enig onderscheid, omdat het beleid tweezijdig en vrijwillig is.
In de praktijk blijkt er echter niets van vrijwilligheid, noch van
tweezijdigheid. Doorverwijzingen zijn namelijk dwingend gesteld en
richten zich nagenoeg uitsluitend tot allochtone leerlingen en hun
ouders. De allochtone ouders moeten hierdoor regelmatig een
basisschool buiten hun eigen woonwijk zoeken. In de praktijk worden
zij vaak door de ene school naar de andere verwezen.
CGB geeft advies
Het doel dat de gemeente en schoolbesturen voor ogen hebben, is
streven naar bevordering van integratie en het wegnemen van
onderwijsachterstanden en taalachterstand. Dit zijn overigens volgens
de CGB legitieme doelen. Het spreiden van allochtone leerlingen is
daar echter niet vanzelfsprekend de beste weg voor en is bovendien
verboden. Hoewel de schoolbesturen de CGB vroegen om in het oordeel
aanbevelingen te doen, heeft de CGB besloten dit niet te doen. De
minister van Onderwijs heeft advies gevraagd aan de Onderwijsraad over
spreidingsbeleid in het onderwijs, met het verzoek de CGB daarbij te
betrekken. De CGB bereidt op dit moment haar advies aan de
Onderwijsraad voor. Medio april 2005 zal de Onderwijsraad zijn advies
sturen aan de minister van Onderwijs. De CGB hoopt dat het advies zal
bijdragen om te komen tot landelijk beleid. Een beleid dat de
integratie zal bevorderen en onderwijsachterstanden waaronder
taalachterstand zal wegnemen, zonder dat dit in strijd is met de
gelijkebehandelingswetgeving.
Het volledige oordeel (2005-25 ) is te vinden op de website van de CGB
(www.cgb.nl).
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Commissie Gelijke Behandeling (CGB)
Richard de Groot
T 030 888 38 88
M 06 481 300 42
Kleinesingel 1-3 | Postbus 16001 | 3500 DA Utrecht | T 030 888 3883 |
info@cgb.nl
Commissie Gelijke Behandeling