AutoRai

Nissan-nieuws op Autosalon Genève

(18-2-2005)
Nissan speelt een ijzersterke troef uit met de krachtigste pick-up van dit moment: de Navara. De Dubbele Cabine-versie schittert als Europese primeur op de Autosalon van Genève begin maar t.DeNavaravolgtin de loop van dit jaar de Nissan Pickup op, die momenteel de marktleider in zijn segment is.
De nieuwe Navara rijdt als een personenauto. Technisch is hij voor een groot deel gelijk aan de Pathfinder, Nissans kersverse nieuwkomer in de SUV-sector.

Dat geldt ook voor de uitrusting. Bovendien worden beide modellen in dezelfde fabriek gebouwd: in Nissans NMISA-fabriek nabij Barcelona in Spanje.

De Navara heeft een beproefde vierwielaandrijving, net als zijn voorganger, zodat de auto van wanten weet met zwaar werk en met het rijden in het terrein. De Nissan Pickup is niet voor niets uitgegroeid tot een favoriet van agrariërs en aannemers.
Deze traditionele Pickup-gebruikers mogen dan fan zijn van de robuuste kwaliteiten van hun auto, de groei in de verkopen van dit type auto komt van nieuwkomers, van mensen die ook een verfijnd rijgedrag en comfort waarderen. De Navara is ontworpen om actieve kopers aan te trekken, zoals skiërs, snowboarders, zeilers en windsurfers. Kortom, mensen die in zijn voor de combinatie van veel laadruimte en vierwielaandrijving.

Net als de Pathfinder heeft de Navara een stevig ladderchassis, die dient als basis voor de carrosserie. De voorwielophanging is onafhankelijk met onder meer schroefveren en dubbele boven elkaar geplaatste triangels. Aan de achterzijde is een starre as met bladveren toegepast, een constructie die ervoor zorgt dat de auto goed op de weg ligt en comfortabel rijdt bij een zware belading.

Evenals de Pathfinder heeft de Nissan Navara een beproefde 2,5-liter viercilinder turbodieselmotor, die voor de nieuwe modellen op een flink aantal punten is aangepast.
Hij is nu voorzien van onder meer de tweede generatie common-rail brandstofinspuiting en een variabele turbo; technologie die bijdraagt aan zo schoon mogelijke emissies en hoge prestaties. Ook is een nieuw balansassysteem toegepast om trillingen te onderdrukken.

Bij de Navara is te kiezen uit twee versies van de motor. De krachtigste levert 174 pk en een indrukwekkend hoog koppel van 403 Nm. De andere versie is goed voor 145 pk en 356 Nm trekkracht.

De vierwielaandrijving van de Navara is uitschakelbaar. De bestuurder kan kiezen tussen 2WD (achter) of 4WD met een verdeling van de kracht in de verhouding van 50/50 (voor/achter).
'De Pickup van Nissan staat bekend als een robuuste harde werker. De Navara bouwt voort op deze reputatie, maar voegt daaraan zijn veelzijdigheid, verfijning en rijplezier toe', aldus Brian Carolin, Senior Vice President Sales en Marketing bij Nissan Europe. 'We zijn ervan overtuigd dat de Navara nog meer kopers zal trekken dan de Pickup, omdat hij twee karakters aan elkaar koppelt: het ene van een sterke bedrijfsauto en het andere van een auto voor de vrije tijd.'

Zaroot Concept Car
De Zaroot is een wereldprimeur in Genève. Het is een studiemodel voor een zeer sportief gelijnde SUV. Alle traditionele kenmerken van een dynamische 4WD, inclusief de capaciteiten om zich door zwaar terrein te worstelen, zijn in dit geval verpakt in een futuristische, sportieve en nog niet eerder vertoonde styling.

Het design is strak met duidelijke lijnen en scherpe hoeken. De auto komt solide en stoer over. De Zaroot straalt kracht en veiligheid uit. Het zijn vertrouwde thema's voor een SUV, terwijl de vleugeldeuren getuigen van een totaal afwijkende blik van de ontwerpers.

De deuren domineren de flanken van de Zaroot. Ze bestrijken het hele deel vanaf de voorste dakstijl tot de achterkant. De Zaroot heeft geen middenstijl.

Door hun vijfhoekige vorm geven de deuren de Zaroot een heel kenmerkend gezicht, waarbij de boogvormige daklijn weer aansluit bij het design van de jongste generatie conceptauto's van Nissan. Zo ontstaat een heel sportief totaalbeeld op een manier die tot dusver nauwelijks voorkwam in het SUV-segment.

Het futuristische spreekt ook uit de styling van voor- en achterkant. De Zaroot heeft een stompe neus, die maar een fractie voor de wielen uitsteekt. Centraal staat de herkenbare Nissan-grille met links en rechts verticale koplampen, die het gezicht van de Zaroot iets 'technisch' geven.
Pathfinder
De verkoopstart van Nissans nieuwe vierwielaangedreven SUV Pathfinder valt samen met de Autosalon van Genève. De auto draagt ongetwijfeld bij aan de leidende positie van Nissan in de 4x4-markt. De Pathfinder wordt gebouwd in Nissans fabriek nabij Barcelona in Spanje.

Met een 2,5-liter turbodieselmotor van 128 kW (174 pk) en 403 Nm koppel is de Pathfinder een ideale auto voor actieve en dynamische berijders die van hun auto veel gebruiksmogelijkheden en interieurruimte verwachten. Op dit vlak heeft de Pathfinder heel wat te bieden. De stoelen zijn bijvoorbeeld op maar liefst 64 verschillende manieren te configureren.
Er zijn drie rijen met stoelen, waarvan de meeste afzonderlijk zijn om te klappen, zodat zelfs artikelen van 2,80 meter lang zijn mee te nemen. Zelfs met alle stoelen op hun plek resteert altijd nog een indrukwekkende laadruimte.

De Pathfinder is voorzien van een aangepaste versie van het elektronisch geregelde vierwielaandrijfsysteem ALL MODE 4x4, zoals dat is toegepast op de Nissan X-TRAIL. Het is een veelzijdig systeem dat al naar gelang de omstandigheden de mogelijkheid biedt van tweewielaandrijving (2WD), automatisch inschakelende vierwielaandrijving (Auto), vaste vierwielaandrijving (4Hi) en vierwielaandrijving met lage gearing (4LO).

Voor de Pathfinder is een uitrusting mogelijk die normaal gesproken alleen in de duurdere personenauto's is te vinden. Dat zijn bijvoorbeeld Intelligent Key, xenonkoplampen, satellietnavigatie gekoppeld aan TMC-verkeersinformatie (Traffic Management Channel), Blue Tooth telefoonsysteem met spraakherkenning, leren bekleding, climate control met twee zones, airconditioning achter, een te openen achterruit, een automatisch dimmende binnenspiegel en ruitenwissers voor met een regensensor.

350Z Roadster
De levering van de 350Z Roadster begint in maart, wat uiteraard precies op het juiste moment is voor mensen die de sportieve kwaliteiten van de 350Z in de open lucht willen ervaren. Rijden met de Roadster is pure sensatie, die volop uit de verf komt met deze krachtige cabriolet.

Met het dak open genieten bestuurder en passagier met volle teugen van het machtig sportieve geluid van de motor, dat voor deze auto is ingekleurd. Het geluid versterkt gevoelsmatig de acceleratie, terwijl de rijwind die door de haren strijkt de sensatie compleet maakt.

Nissan heeft de Roadster ontwikkeld op basis van de sterke Coupé-carrosserie. De dwarsbalk achterin tussen de wielkasten is bijvoorbeeld gehandhaafd, hoewel hij bij de cabrioversie verborgen zit tussen de bagageruimte en de bergruimte van het dak. Deze auto staat garant voor onvervalst rijplezier, zoals dat past in de Z-filosofie, met als bonus het genieten in de open lucht. Deze auto biedt het beste van twee werelden.